כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

איפה נופשים הפוליטיקאים החרדיים?

נפנוף מנגל תוך הטלת הוראות על צוות המשרד, ראש עיר המעמיד סיר צ'ולנט ביד אחת כשאוזנו צמודה לאפרכסת, וראש מועצה המייעץ לתושביו בבחירת מסלולים לטיול • מסע בעקבות הנופש של נבחרי הציבור החרדיים • שרה גל מ'בקהילה' בפרויקט מיוחד

איפה נופשים הפוליטיקאים החרדיים?



יו"ר ש"ס ושר התמ"ת אלי ישי, אינו יכול, מפאת עומס העיסוקים ליטול חופשה מרוכזת בת מספר ימים, אבל הוא בהחלט משתדל לתמרן בין צרכי הכלל לצרכי המשפחה. "בשעות הבוקר אני נמצא במשרד, את שעות אחר הצהריים אני מקדיש לילדים", הוא מספר. "ככה מעבירים את שלושת השבועות של 'בין הזמנים'. זה אולי לא אידיאלי, אבל אין אפשרות להפקיר את העניינים ולעזוב, ועוד השנה בלחץ הבחירות המוניציפליות הקרבות והולכות".

בשנים עברו יצאת לחופשה?

"בהחלט. בשנה שעברה נסענו לארבעה ימים לצפון. השנה, שנה יוצאת דופן מהבחינה הזו".

זה היה חופש מוצלח? אתה מצליח להתנתק מהטלפון?

"לא. חופש תמיד מלווה בטלפונים, יותר בטלפון מאשר עם המשפחה, אבל למדנו להתמודד עם זה. התרגלנו. העוזרים השונים עושים כמיטב יכולתם כדי לסנן את השיחות ולהעביר את החשובות בלבד, אבל גם כך הנייד אינו מפסיק לצלצל".

הילדים כועסים על הבחירות המקומיות, שהרסו השנה את החופש?

"לא, הם מקבלים זאת באהבה ויודעים שזוהי השליחות המוטלת על שליח ציבור".

לנקות שולחן. אזולאיצילום: לנקות שולחן. אזולאי
לנקות שולחן. אזולאי


שבוע עם הנכדים/ ח"כ דוד אזולאי

"בכל שנה אני נוהג לבלות את ימי החופשה עם בני משפחתי, בביתי שבצפון הארץ בעיר עכו. כולם מגיעים, הילדים והנכדים ואנחנו נחים וחופשים בצוותא", אומר ח"כ דוד אזולאי מש"ס. עד לתחילת ימי 'בין הזמנים' הוא הקדיש את הזמן "לנקות שולחן במשרד, לעבוד קשה, לטפל בכל פניות הציבור שהגיעו בתקופה האחרונה, ולצאת לחופש בראש שקט".

ומה עם הפניות החדשות שתבואנה?

"אפשר להסתדר כמה ימים. עם זאת, אני מניח שאצטרך לעלות לירושלים, מרחק של כשעתיים נסיעה מביתי, כמה פעמים, כדי להשתתף בישיבות הסיעה השונות ובישיבות המליאה, אם תהיינה כאלו, במהלך הפגרה".

מה שיפריע את המנוחה.

"נו, בשביל זה מקבלים משכורת, לא? מעבר לכך אני משתדל להתנתק באופן מוחלט, מעביר את הטלפונים לביפר, נותן הוראות למזכירה ויש גם את המשיבון. אנשים משאירים הודעות, כשהן דחופות אני חוזר ומה שלא דחוף ימתין עד תום ימי החופשה. כשאני עם הנכדים, אני משתדל להקדיש את זמני להם, ואני חושב ששבוע ימים זה משהו שמגיע למשפחה. יש הפרעות פה ושם, באמצע, אבל הם התרגלו לכך ולא מרגישים עם זה רע. להפך, הם מרוצים מאוד ומחכים בכיליון עיניים לחופשה שבפתח".


און ליין. אטיאסצילום: און ליין. אטיאס
און ליין. אטיאס


כמה ימים בצפון/ שר התקשורת אריאל אטיאס (ש"ס)

"במשפחה שלי ילדים קטנים רבים ב"ה, הגדולה בת 15. כך שאי אפשר לוותר על חופשה ואנחנו נוסעים למספר ימים לצפון", אומר שר התקשורת, אריאל אטיאס.

ומה קורה במשרד התקשורת כשאטיאס לא שם?

"למען האמת, המשרד ממשיך בפעילות הרגילה שלו. אמנם הפקידים הם עובדי מדינה והם זכאים לחופשה, אבל אנחנו משתדלים לתאם את החופשות כך שלא כולם יצאו יחד".

בזמן חופשה אתה שוכח ממשרד התקשורת ואולי גם מש"ס?

"אין מצב כזה. גם בימי שישי וערבי חגים, כאשר המשרד אינו פועל, אני ממשיך בפעילות טלפונית. תמיד יש מה לעשות. אנשים פונים עם בעיות של חסרי דיור שצריכים עזרה מול משרד השיכון, בעיות עם עובדות סוציאליות, בתי כנסת ועוד ועוד נושאים שונים, רבים ומגוונים".

נפנוף על האש כשברקע טלפון מאזרח פגוע?

"לפעמים כן, ולפעמים מתמרנים ומחזירים טלפונים בסוף היום אם כי לא תמיד זה אפשרי. כששר בממשלה מחפש אותך אתה חייב לענות לו מיידית, בדיוק כמו שרצית שהוא יענה לך כשאתה היית צריך אותו. כשאתה מקבל ידיעה, ביום שישי זמן קצר לפני כניסת השבת, על כך שחברה ממשלתית מסוימת עומדת לעבוד בשבת, אתה חייב לטפל בזה און ליין".

חיים לא קלים לך ולבני משפחתך.

"ברור, אבל גם הם שותפים ומבינים. זהו כנראה מחירה של שליחות".

אתה לא חושש לעזוב את הזירה הפוליטית למספר ימים?

"זה נכון שמדובר בעונה בוערת. אבל אני עוקב מרחוק אחר הנעשה ונמצא כל הזמן בקשר. אני אישית הייתי מעדיף כמובן לדלג על ימי החופשה, אבל הילדים בחופשה, כל החברים יוצאים למקומות שונים והם רוצים להיות כמו כולם. גם האווירה המשפחתית חשובה, ולכן אני עושה את השקלול ויוצא".


כמו במכולת. אייכלרצילום: כמו במכולת. אייכלר
כמו במכולת. אייכלר


לא יוצא לחופש/ הרב ישראל אייכלר

"לאיש ציבור אין חופש, אלא אם כן הוא מחליט להפסיק לפעול", סבור הרב ישראל אייכלר. גם בימים בהם הוא יוצא לחופש ממשיכים לרדוף אחריו, וגם שם פניות טלפוניות הן חלק מהווי החיים. "נבחר ציבור הוא כמו מתלה, עליו תולה כל פרט את צרותיו, בין אם יש לך סבלנות לכך ובין אם לא, בין אם הזמן מתאים לכך ובין אם לא. לא. איני יוצא לחופשה, איני יכול להתנתק מהעשייה היומיומית".

והמשפחה, מה אומרת?

"כשהילדים גדולים זה יותר פשוט, כשקטנים קשה יותר. אבל זהו המצב. איש ציבור אמיתי חי את הציבור ונושם את בעיות הכלל. כמו שבעל מכולת ובני משפחתו יודעים שאין להם בבית ערב חג כי 'אבא גר במכולת' וכך גם בני משפחתם של כל בני המקצועות החופשיים, כך גם איש ציבור. בני המשפחה שלו יודעים שאין דבר כזה הנקרא חופשה. כך היה אצלי בבית כל השנים. החופשה היחידה אותה אני זוכר הייתה כשנסענו לחו"ל לחתן את הבן, אם זו נקראת חופשה".

זה לא מעיק? לא מפריע?

"מתרגלים לזה. למען האמת, איש ציבור אמיתי אינו נהנה בחופשה, התסיסה של הגנים שלו פרועה, כל דבר אכפת לו. כשאני קורא ידיעה עיתונאית היא מרגיזה אותי או משמחת אותי או מדאיגה אותי. אחרים שקוראים את אותה ידיעה מגיבים לה באדישות או צוחקים. כשיהודי בבעיה, אתה לוקח ללב. כתוב, 'במתים חופשי'. אולי בגיל מבוגר יותר או כשאתה יוצא מהעשייה הציבורית יש לך סיכוי לחופש אמיתי".


למצוא חורים. ארנרייךצילום: למצוא חורים. ארנרייך
למצוא חורים. ארנרייך


יש עבודה רבה/ ראש מועצת עמנואל, הרב ישעיה ארנרייך

יוצאים לחופשה?

"הלוואי. אבל אין לראש מועצה או ראש עיר אפשרות לעזוב את העיר ולצאת לחופש. זו דעתי. הדברים נכונים בייחוד בכל הקשור לעמנואל. הקוראים נחשפו, מן הסתם, למודעות הקוראות להגיע לעמנואל לימי כיף ופעילות. מטבע הדברים, לאירועים הללו מגיעים עשרות אלפי אנשים ולמרות שאיני חייב להיות נוכח במקום בכל שעות היום, יש עבודה רבה סביב האירועים הללו, הרבה מאוד פרטים שיש לתת עליהם את הדעת. כך שאין כל אפשרות להעלות במחשבה אפשרות של נופש כלשהו".

הילדים מוותרים כל כך בקלות?

"הילדים מגיעים גם הם לפעילות הנערכת במקום, ונהנים יחד עם כולם".

משלימים להם את החופשה בימים אחרים של השנה?

"משתדלים למצוא חורים פה ושם ולתת להם פיצוי, אבל ברור שזה לא זה".

וכאשר כבר יוצאים לחופשה קצרה, אין הפרעות 'עירוניות' טלפוניות?

"יש גם יש, אין אפשרות להתנתק לגמרי. יש בעיות ביטחוניות שצריך לתת להן מענה שוטף, עניינים עירוניים שונים".

לא מתלוננים בבית?

"מתלוננים, קשה להם, אבל מה אפשר לעשות".

מחכים לרגע בו כל זה יסתיים?

"בפירוש כן".


הם התייאשו. גפניצילום: הם התייאשו. גפני
הם התייאשו. גפני


שבת אחת בצפת/ ח"כ משה גפני

נראה כי משה גפני, ח"כ ומזכ"ל 'דגל התורה', יצטרף השנה לרשימת המוותרים על הנופש המסורתי. לא בכל שנה צמודה עונת החופשה למועד קיומן של הבחירות המוניציפליות ולא איש כגפני יותיר את הזירה חשופה ויצפין לנפוש.

"בשנים עברו נהגתי לנסוע לצפת יחד עם בני משפחתי למשך יומיים שלושה. לאחרונה שהיתי יחד עם רעייתי באחת השבתות בצפת, ונראה לי שבזה מיצינו את נושא הנופש השנתי שלנו. השבועות הקרובים אינם מתאימים לקחת בהם חופשה. הבוקר עליתי לירושלים כדי להשתתף בישיבת ועדת הפנים, המתקיימת למרות הפגרה. לנו, חברי הכנסת ושליחי הציבור, אין חופשה", הוא קובע.

המשפחה מקריבה את עצמה על מזבח השליחות הציבורית.

"ברור שהציבור עומד במקום הראשון, וגם המשפחה שותפה בזה".

ואין בלבם כל כעס על כך?

"הם התייאשו מזמן, אבל את זה אני אומר בחיוך. אם נביט על כך במבט רציני, יש לי הרבה מאוד 'שעות משפחה' המוקדשות רק להם. לילות שבת, ארוחות יחד עם הנכדים וזמן המוקדש להם בלבד. הם יודעים, מבינים וגם רואים בעצמם עד כמה הציבור מלא בבעיות ופונה איש איש בצרותיו, אין כל אפשרות להשיב פני האנשים ריקם".

בשביל זה יש מזכירות, יש עוזרים. הם אינם יכולים להתמודד עם הפונים למשך מספר ימים?

"גם כך עשיתי, בעזרת עוזרי המסורים, מאמץ עילאי 'לנקות שולחן' לפני היציאה לפגרה. בעוד מספר ימים נגיע למשרד וכבר מחכות ערמות גדולות על השולחן".

כאשר אתה מדבר על חופשה, פירושה חופשה ללא טלפונים סלולריים?

"לא, בשום אופן לא. גם בשנים בהן יצאנו לנופש זה היה מלווה תמיד בשיחות טלפון על פי הצורך. איני מסוגל להתנתק מהמשימות החשובות, ונראה כי העשייה היא כבר חלק מדמי".

זה נקרא חופש?

"נו, אינה דומה שיחת טלפון למשרד ראש הממשלה כאשר היא נעשית מול נוף בתיה של בני-ברק לנוף עוצר הנשימה של הרי צפת".


לקבל קהל. הלפרטצילום: לקבל קהל. הלפרט
לקבל קהל. הלפרט


אולי יהיה שבוע/ ח"כ שמואל הלפרט

"אני ממשיך לקבל קהל גם בתקופת החופשה", אומר ח"כ שמואל הלפרט מ'יהדות התורה', "וגם משתתף בכל הוועדות, הממשיכות לקיים ישיבות גם בימות הפגרה של הכנסת. רק היום השתתפתי בוועדת החינוך. כך שהחופשה מלאה בעיסוקים חשובים ודחופים. בנוסף, בקרוב תתקיימנה הבחירות לרשויות המקומיות ואני מתכוון להיות פעיל בכל הנוגע להיערכות ולפעילות המקדימה. כך שמטבע הדברים עוד לא תכננתי את החופשה המשפחתית שלי. עם זאת, ייתכן שבסופו של דבר אצליח לצאת לשבוע ימים, אם כי דבר אינו סגור בינתיים".

בזמן החופשה אתה ממשיך לענות לטלפונים?

"כן, בוודאי. יש הרבה מאוד דברים דחופים להם אני חייב להתייחס ולתת מענה".

כלומר אין חופשה ללא טלפון סלולרי.

"לא הייתה. לגבי העתיד איני יודע, אך הקיץ בוודאי לא תהיה".

ובני המשפחה, מה אומרים על כך?

"הם התרגלו, אני הרי לא חדש בעבודתי הציבורית. הם יודעים שזהו התשלום אותו צריך איש ציבור לשלם".


העוזרים מסננים. ישיצילום: העוזרים מסננים. ישי
העוזרים מסננים. ישי


שנה יוצאת דופן/ יו"ר ש"ס, השר אלי ישי


יו"ר ש"ס ושר התמ"ת אלי ישי, אינו יכול, מפאת עומס העיסוקים ליטול חופשה מרוכזת בת מספר ימים, אבל הוא בהחלט משתדל לתמרן בין צרכי הכלל לצרכי המשפחה. "בשעות הבוקר אני נמצא במשרד, את שעות אחר הצהריים אני מקדיש לילדים", הוא מספר. "ככה מעבירים את שלושת השבועות של 'בין הזמנים'. זה אולי לא אידיאלי, אבל אין אפשרות להפקיר את העניינים ולעזוב, ועוד השנה בלחץ הבחירות המוניציפליות הקרבות והולכות".

בשנים עברו יצאת לחופשה?

"בהחלט. בשנה שעברה נסענו לארבעה ימים לצפון. השנה, שנה יוצאת דופן מהבחינה הזו".

זה היה חופש מוצלח? אתה מצליח להתנתק מהטלפון?

"לא. חופש תמיד מלווה בטלפונים, יותר בטלפון מאשר עם המשפחה, אבל למדנו להתמודד עם זה. התרגלנו. העוזרים השונים עושים כמיטב יכולתם כדי לסנן את השיחות ולהעביר את החשובות בלבד, אבל גם כך הנייד אינו מפסיק לצלצל".

הילדים כועסים על הבחירות המקומיות, שהרסו השנה את החופש?

"לא, הם מקבלים זאת באהבה ויודעים שזוהי השליחות המוטלת על שליח ציבור".

מוצף בפניות. יעקב כהןצילום: מוצף בפניות. יעקב כהן
מוצף בפניות. יעקב כהן


כמה ימים בצפון/ הח"כ היוצא, יעקב כהן

יעקב כהן, עד לפני שבועות אחדים ח"כ מטעם יהדות התורה, אינו מוותר על החופשה השנתית בה מתקבצת המשפחה כולה ומבלה בצוותא. "אנחנו נוסעים כולנו, ילדים ונכדים, למושב בצפון, וכך מקבלים כמה ימים של 'ביחד'. סבא עם נכדים ואמהות וכולם. אני מקפיד על זה בכל שנה, גם בהיותי ח"כ וגם השנה לאחר ביצוע הרוטציה".

ובחופש כזה מכבים טלפונים?

"לא", הוא נאנח. "זו הצרה, שאצלי בעבודה אי אפשר לכבות את הטלפון. זה מקשה, יש הפרעות באמצע, אבל זה מה יש. הנכדים כבר מכירים את הסבא שלהם ונראה לי שהשלימו עם זה. אם כי הם אינם מוותרים 'בקלות' ולא פעם לוקחים לי את המכשיר ומחביאים אותו. אבל אני חושב שזהו חלק בלתי נפרד מהחוויה".

השנה יהיה קל יותר, אתה כבר לא ח"כ.

"דווקא בימים אלו אני מוצף בפניות של אנשים, בעקבות פרסום ספרי על זכויות הילד המיוחד. אנשים מתקשרים להודות, לשאול על פרטים נוספים. שלחנו אלפי עותקים חינם אין כסף לאנשים שצריכים את המידע הזה – זכויות בביטוח הלאומי, מידע רפואי, מקומות טיפול ועוד – וב"ה שיש בו תועלת לאנשים. יש גם הרבה מאוד דברים הנמצאים באמצע טיפול והם דחופים ביותר. כך שאצטרך להמשיך ולעסוק בהם גם בחופשתי, ואני מודע לכך. יש לי קושי נפשי לסרב לאנשים שפונים, וכולם הורגלו שהטלפון שלי תמיד פתוח. נכון לעכשיו עוד לא החלטתי סופית לאן פניי מועדות מבחינת העשייה הציבורית, אך עדיין לא התפניתי לכך משום שהטיפול השוטף בכל העניינים עדיין ממלא את סדר יומי ומן הסתם ימלא גם את סדר החופש שלי".

הלשכה פועלת. יצחק כהןצילום: הלשכה פועלת. יצחק כהן
הלשכה פועלת. יצחק כהן


כמה ימים בצפון/ שר הדתות, יצחק כהן

"אני מתכנן נסיעה לחופשה בצפון הארץ, למשך שני לילות ושלושה ימים, יחד עם בני משפחתי, כמובן", אומר יצחק כהן, השר לענייני דתות ואיש ש"ס. "באותם ימים ממשיכה לשכת השר לפעול ולתפקד כרגיל, כמו בכל ימות השנה", הוא ממהר ומוסיף.

אנשי המשרד נעזרים בך גם בימים אלו? מתקשרים?

"בוודאי. אני זמין בכל עת, והם, כמו גם פונים אחרים, מתקשרים אליי בכל זמן, בכל עת ובכל שעה".

בני המשפחה אינם חשים בכך הפרעה לחופשתם?

"הם יודעים שעליי למלא את שליחותי הציבורית נאמנה גם בימות החופשה. בני המשפחה שלי אינם רואים את העשייה הציבורית, העזרה והמענה לכל פונה כהפרעה, גם כשזה קורה בזמנים של נופש".

לעונה אחרת. צביקה כהןצילום: לעונה אחרת. צביקה כהן
לעונה אחרת. צביקה כהן


ארוחת בוקר ביער/ ראש עיריית אלעד, הרב צביקה כהן

"איני יוצא לחופשת קיץ", מכריז הרב צביקה כהן, ראש עיריית אלעד, מיד בפתח דבריו. "זה עיקרון אצלי לא רק השנה אלא גם בשנים קודמות, ואין לכך קשר לבחירות המקומיות העומדות בפתח", הוא מסביר. לדבריו, כאשר פותחים שנה עם כ-90 כיתות לימוד, עלייה של כ-20 כיתות לעומת שנה שעברה ועם גידול מתמיד בכל שנה, אופציה של יציאה לחופשה אינה עומדת על הפרק. "זו שנה שנייה בה איננו מביאים לעיר קרוונים אלא בונים כיתות לימוד של ממש. וכל זה כרוך בעבודת פרך בחודשי הקיץ. מי בכלל יכול לחשוב על יציאה לנופש?".

לא רק ראש העיר אינו חושב על חופש. גם עובדי המחלקות הקשורות בפתיחת שנת לימודים כמו שפ"ע, הנדסה וחינוך, אינם מורשים לצאת לחופשה כעת והם נאלצים לדחות אותה "לעונה שקטה יותר של השנה".

ומה אומרים על כך במשפחה?

"שאלה טובה. עלית על נקודה בעייתית. הם דורשים את המגיע להם, ובצדק, ואני משתדל לפצות אותם בדרכים אחרות. רק אתמול יצאתי אתם לארוחת בוקר באחד מיערות הסביבה. כשמדובר בהיעדרות בת מספר שעות מהלשכה זה נסבל, אך לא מעבר לכך".

ענית לשיחות טלפון במהלך אותה ארוחת בוקר?

"נו, יש ברירה? יש שעות שבהן אני מעביר את השיחות לביפר ומקדיש למשפחה, אבל לא בעונה הבוערת כעת. בשנה האחרונה יצאנו לנופש בחודש אלול, לפעמים יוצאים בחורף".

איך מתפקדים במשרד בזמן ההיעדרות?

"מטבע הדברים, המזכירות מטפלות ביותר עניינים, גם העוזרים נרתמים, חלק מהשיחות מעבירים אליי, מתמרנים איכשהו".

מן הסתם המשפחה לא ממש אוהבת את ההפרעות.

"ברור. כל ילד אוהב שאבא שלו נמצא אתו ורק אתו, אבל הם מכירים את העבודה של האבא והורגלו אליה. זהו המחיר".


מסורת משפחתית. לופוליאנסקיצילום: מסורת משפחתית. לופוליאנסקי
מסורת משפחתית. לופוליאנסקי


מכין את הטשולנט/ ראש עיריית ירושלים, אורי לופוליאנסקי

לראש עיריית ירושלים, אורי לופוליאנסקי, יש גם יש תכנית מגובשת לחופש והיא מדברת בשלב הזה על "לילה שתיים לכל המשפחה יחד". כשהוא מדבר על "כל המשפחה" הוא כולל במסגרת את 12 ילדיו ואת 35 נכדיו, כ"י, אשר "מחכים להזדמנות הזו כל השנה. היות ואני מסיים את עבודתי בעירייה בכל ימות השנה בין השעות 12 ל-1 בלילה כך שהם לא ממש מצליחים לראות אותי ביום יום".

אחת לשנה נוסעת כל משפחת לופוליאנסקי המורחבת לצפון, כשהם שוכרים מקום או מפזרים אוהלים בשטח. התכנית עדיין אינה מגובשת סופית לשנה זו, אבל, לדבריו, "בני המשפחה בהחלט יושבים עליה ואני סומך עליהם שיתכננו אותה על הצד היותר טוב. הבטחתי להם עוד לפני כניסתי לתפקיד ראש העיר, שבקטע הזה של חופשת הקיץ האהובה עליהם לא אפגע וכי נמשיך במסורת המשפחתית שלנו".

לחופשה הזו נוסע גם המכשיר הנייד?

"בוודאי. אם לומר את האמת, עבורי אין זו חופשה אמיתית, שהרי באופן מעשי רוב העבודה נוסעת אתי לשם, אבל זו החופשה המקסימלית האפשרית לראש עיר. עד היום אני זוכר את אחת מנסיעותיי עם המשפחה לצפון, כאשר מיד עם הגיענו למקום קבלתי הודעה על פיגוע בירושלים. הייתי חייב לעזוב מיידית ולהשאיר שם את המשפחה לבד".

בני המשפחה, מן הסתם, אינם שבעי רצון מן התפקיד הקשה שבין השאר גם הורס להם את החופש.

"ברור שהיו שמחים לראות אותי יושב בבית ועובד כמו כל אדם רגיל, אבל הם בהחלט השלימו עם עבודתי ואפילו מסייעים לי. קו הטלפון בביתי ידוע לכול ואנשים מתקשרים בכל שעות היממה, כאשר בני הבית, כל 12 הילדים, מופקדים על מלאכת קבלת השיחות השונות. מהקטן בן ה-15 ועד לגדול בן ה-30".

אז איך נראית חופשה של ראש עיר הבירה בישראל?

"היא דווקא נחמדה מאוד. בערב שבת אני הוא זה שמכין את הטשולנט הגדול. אני משתדל לעשות זאת גם בכל ערב שבת, אלא שאם לומר את האמת מאז נכנסתי לתפקיד זה הפך לתופעה נדירה. אבל כשיוצאים לחופש, אני לא מוותר על התענוג המסורתי הזה. החופשה שלנו אולי לא דומה לחופשה של אנשים עסוקים פחות, אבל היא בהחלט חוויה בפני עצמה".


עם המנכצילום: עם המנכ
עם המנכ


סיורי עבודה בלבד/ ח"כ יעקב ליצמן

כבר בתחילת השיחה אפשר לגלות שח"כ יעקב ליצמן, יו"ר סיעת יהדות התורה, אינו אדם של חופשות. "אני לא יוצא לחופש", הוא מכריז בפתח הדברים, "ממשיכים לעבוד".

לכאורה אין מתאימה כמו התקופה הנוכחית ליציאה לחופשה. הכנסת בפגרה וכמות העבודה מטבע הדברים יורדת. אז זהו, שדווקא את התקופה הזו אוהב הרב ליצמן לנצל כדי לעשות דברים שבסדר היום השוטף הוא אינו מגיע אליהם. "סיורי עבודה במקומות שונים בארץ, ביקור במוסדות, וגם זמן לטיפול בבעיות הפרט".

הנושא האחרון, כך עולה מדבריו, הוא גולת הכותרת של העשייה שלו. מכשירי הטלפון והפקס מריצים אל משרדו בכל שעות היממה בעיות בהן הוא מתבקש לסייע. "עשרות אלפי תיקים עומדים כאן במשרדי, מתוכם למעלה מ-50 אחוזים אנשים שאיני מכיר אותם ולא ראיתי אותם מעולם. אני אפילו לא מסתכל על השם המופיע בראש הדף. הפונים אולי מכירים אותי, אולי ראו פעם את תמונתי, אני אותם לא מכיר".

אפשר לקחת את הטלפון אל מקום הנופש ולהמשיך לסייע משם בשלט רחוק.

"אני לא מאמין בעשייה טלפונית, רק בירידה אל השטח. כאשר פונה אליי בן אדם עם בעיה הקשורה, לדוגמה, בקופת חולים מסוימת, אני קובע פגישה עם המנכ"ל ומביא אל משרדו אוסף של בעיות הקשורות לקופה שלו. כאשר מגיע אליך ח"כ לפגישה פנים אל פנים, לא נעים לך לסרב לו. לכל זה לא יועילו טלפונים. חייבים להיות בשטח. וחוץ מזה, גם בפגרה יש ישיבות של ועדות, ואיני מוותר ולו על אחת מהן".

מה אומרת המשפחה על כך?

"המשפחה חיה כל השנים סביב העשייה שלי, והיא הורגלה לכך. בכלל, בשנים האחרונות כשהילדים כבר גדולים, זה כבר פשוט יותר".


משחק בסלולרי. מקלבצילום: משחק בסלולרי. מקלב
משחק בסלולרי. מקלב


יומיים שלושה בצימר/ ח"כ אורי מקלב

"עדיין אין לי תכניות מגובשות לחופשה הקרובה", מספר הח"כ הטרי ועד לא מכבר סגן ראש עיריית ירושלים, אורי מקלב, "אבל בסבירות גבוהה נראה שנלך על יומיים שלושה בצימר באחד מהיישובים בארץ".

זה ילווה בטלפון צמוד או בהתנתקות מלאה?

"עד היום הטלפון היה אתי בכל מקום אליו נסעתי. המזכירות מנסות לסייע, עונות לטלפונים ומנסות לסנן. לפעמים האיש שמעבר לקו שומע שאני בחופשה, והמזכירה שואלת האם יהיה בסדר אם אחזור אליו בעוד יומיים שלושה. אם זה בסדר בשבילו, היא לוקחת את ההודעה ואת הפרטים, אם לא, היא מעבירה אליי לטיפול מיידי. אני דואג להיות זמין כל הזמן. אין אף פעם מצב של התנתקות מוחלטת. זה לא בטבע שלי לומר 'מה שיהיה יהיה'. אני מרגיש אחריות".

איך מקבלת זאת המשפחה?

"הם רגילים לזה וזורמים עם זה. הם למדו ליהנות מהחופש למרות ההפרעות באמצע. זה חלק מהמסורת שלנו, אבל העיקר שמחליפים אווירה. בכלל, כמו שהילד שלי משחק באמצע הטיול בגיימבוי, אני 'משחק' בטלפון סלולרי. זה הפך לחלק מהשגרה המשפחתית שלנו, וכולם מבינים את זה. הילדים עם המשחקים שלהם, אבא עם ה'משחקים' שלו. כשאני שומע שעובדים יוצאים לחופש של שבועיים, אני באמת מתקשה להבין איך הם עושים את זה. העבודה שלנו היא מסוג העבודות שאינך יכול להתנתק מהן והן הופכות לחלק מחייך".

זה לא קל.

"זה המחיר. או שאתה רוצה לשרת את הציבור או שלא".


בלי קוד. מרגיצילום: בלי קוד. מרגי
בלי קוד. מרגי


אולי יציאה ספונטנית/ ח"כ יעקב מרגי

"אם אצא לחופשה היא תהיה בת מספר ימים מוגדר, משהו כמו שלושה-ארבעה ימים", אומר יעקב מרגי, יו"ר תנועת ש"ס, "אולם עוד לא סגרתי את התכנית לשנה זו. ייתכן שבסופו של דבר נלך על יציאות ספונטניות בהן מחליטים בבוקר לקחת את הילדים לצפון או לכל מקום אחר וחוזרים לעת ערב. בשנים קודמות היינו עוקבים אחרי הפרסום בעיתונים ומזמינים נופשונים, אבל השנה, כמנכ"ל התנועה, נשאבתי לתוך מערכת הבחירות המקומיות, ולא נראה לי שאצליח לעשות את זה".

איך נערכת הסיעה להיעדרויות שלך בזמני נופש?

"משתדלים לתאם את החופש עם שאר האנשים באופן כזה שלא ניקח ימים זהים, ובנוסף דואגים תמיד לקחת את הסלולרי כך שאנחנו בקשר רציף. אין אצלי מושג של: אני לא במשרד, לא לפנות אליי".

זה לא ממש חופש.

"מה לעשות? ככה זה, רגילים לזה. גם כאשר אני מנתק טלפון בין שתיים לארבע אחר הצהריים אני עושה את זה עם המון נקיפות מצפון, ואחר כך מציפות אותי כל ההודעות. מנכ"ל מפלגה לא יכול להתנתק, גם לא בהיותו בחו"ל. כאשר שהיתי שם, מעולם לא היה הסלולרי שלי חסום בקוד סודי כלשהו לסינון. החיים הללו קשים, אבל איננו מתלוננים. אך טבעי הוא שחופש עמוס כמו החופש הזה לא ייתן לי אפשרות לצאת עם משפחתי לנופש. הסברתי להם את המצב, במסגרת ההתנצלויות הקבועות שלי בשנים האחרונות, והם כדרכם הבינו. גם בכל ימות השנה הם מקריבים המון למען תפקידי הציבורי, כאשר הילדים גדלים כמעט ללא אבא. אני רואה אותם בשעות המאוחרות של הלילה ובסופי שבוע, ואני אומר זאת בצער רב. אשתי רגילה למצב בו אנחנו הולכים לקניות, אבל האוזן שלי תפוסה בקו הסלולרי. וכך גם לגבי הליכה ברחוב בה כל רגע פוגשים יהודי אחר שיש לו מה לומר או מה לבקש. זהו המחיר, ואני יכול רק לקוות שבשנה הבאה כל זה ייגמר".

כלומר, אתה מתכנן עזיבה?

"לאחר שנה ראשונה בתפקיד חלמתי שעד השנה הבאה הוא יסתיים, גם בשנה השנייה היה כך, וכך במשך 20 שנה אני ממתין לסיומה של שליחותי הציבורית. בינתיים אני כאן, וכשאדם הולך להיות איש ציבור, הוא יודע מראש במה זה כרוך".


אולי חתונה. פרושצילום: אולי חתונה. פרוש
אולי חתונה. פרוש


העיניים נשואות לירושלים/ ח"כ מאיר פרוש

"בקיץ הזה איני יוצא לחופשה", מכריז ח"כ הרב מאיר פרוש, ח"כ מטעם יהדות התורה והמועמד לראשות עיריית ירושלים. הקיץ הזה, הוא מדגיש, הוא "ערב בחירות מוניציפליות" ובעיקר "ערב בחירות לעיריית ירושלים" ולא קשה להבין אותו. "בני המשפחה יצאו, אבל אני ממשיך לעבוד כרגיל. יש דיבורים על נסיעה לרגל חתונה בחו"ל, אם כי נבדוק האם זה יתאפשר במסגרת הלו"ז הצפוף".

גם בשנים עברו ויתרת על נופש משפחתי בשל העבודה הרבה?

"בשנים עברו נסענו בדרך כלל, בכל שנה למקום אחר. פעם לבית חלקיה, פעם לנתניה ולעוד מקומות שונים. אבל השנה, כאשר חבריי מתמודדים בנתניה, בית שמש, אלעד, פתח תקווה, אלעד ועוד מקומות בכל רחבי הארץ, ובנוסף אני עצמי מתמודד בירושלים, איני יכול לעזוב את המערכה ולצאת".

בעבר, כאשר יצאת לנופש, נהגת לכבות טלפונים סלולריים לטובת המנוחה המושלמת שלך ושל בני המשפחה?

"מעולם לא. הטלפונים היו תמיד פתוחים. זה עקרוני אצלי".

אם כך, במה נשמר החופש?

"בכך שהייתי יותר עם הילדים. בין טלפון לטלפון".

בני המשפחה אינם ממורמרים בשל אי היציאה השנה?

"הם מבינים את המצב, חיים את זה. בכל מקרה נשתדל לפצות אותם באופן אחר, והם מבינים שהפיצוי יגיע רק לאחר הבחירות המקומיות".


גינות משודרגות. פרנקנטהלצילום: גינות משודרגות. פרנקנטהל
גינות משודרגות. פרנקנטהל


קפיצה קטנה לעמנואל/ ראש עיריית בני-ברק, ישכר פרנקנטהל

גם הרב ישכר פרנקנטהל, ראש עיריית בני-ברק, אינו מתכנן חופשה רצינית בתקופה הקרובה. "ההכנות וההיערכות לפתיחת שנת הלימודים אינם מאפשרים זאת", הוא אומר. בכל זאת, פטור בלא כלום אי אפשר, ובני ביתו יטעמו בכל אופן מעט מן החופשה. "אנחנו מתכננים לצאת לסוף השבוע, שישי ושבת, לעיר עמנואל", הוא מגלה. עמנואל, כידוע, היא העיר ממנה הגיע אל כס ראשות עיריית בני-ברק. ויש גם יש תכניות עבור הנכדים. "אני מתכנן לבקר עם נכדיי בגינות שפותחו ושודרגו לאחרונה בעיר", הוא מוסיף.

בסיורים מהסוג הזה מצטרף, בנוסף לנכדים, גם מכשיר הטלפון?

"בוודאי. הטלפון הסלולרי אתי בכל מקום".

והנכדים, מה אומרים על כך?

"הם מכירים את הסבא, יודעים שהוא עסוק בענייני העיר, זה לא חדש להם והם מורגלים בכך".


אין תחליף. רביץ צילום: אין תחליף. רביץ
אין תחליף. רביץ


כל השבט בגולן/ ח"כ אברהם רביץ

המתחרה היחיד היכול להתחרות עם החופש הכלל-שבטי של משפחת לופוליאנסקי, הנוסעת על כל ענפיה למספר ימים של צוותא, הוא ח"כ הרב אברהם רביץ, יו"ר 'דגל התורה'. למרות גילו ומצבו הבריאותי לא מוותר הרב רביץ על ימי החופשה, "המגיעים למשפחתי בצדק", ועוד איזה ימי חופשה.

"אנחנו שוכרים את קמפוס הישיבה שביישוב נוב שבגולן, כאשר כל בני המשפחה, 12 ילדים נשואים וכל הנכדים, 90 בקירוב, בלי עין הרע, מוזמנים לנפוש עם הסבא והסבתא. זו ההזדמנות היחידה שלי להיפגש עם כל ילדיי ונכדיי יחד, ואני לא מוותר עליה בשום פנים ואופן".

הטלפון הסלולרי מוזמן אף הוא לחגיגה?

"כן, בוודאי. בלשכה שלי ממשיכים לקבל פניות מהציבור ולעבוד, גם אני ממשיך להיות זמין לאורך כל ימות השנה כמו גם בימות החופשה".

הנכדים התרגלו לסבא עם טלפון סלולרי?

"כן, הם נהנים מעצם נוכחותי בצילם, למרות שאני עסוק זמן רב בדיבור בסלולרי. הם מכירים את סבא שלהם כשהוא עובד, כשהוא נח וכשהוא מדבר בטלפון. ובכל זאת כל 'שבט רביץ' יושב יחד לארוחות יום חול ושבת, ואין תחליף לחוויה הזו".


מקום אהוב. רובינשטייןצילום: מקום אהוב. רובינשטיין
מקום אהוב. רובינשטיין


עם המשפחה במירון/ ראש עיריית ביתר עילית, מאיר רובינשטיין

"אני מתכוון בעזרת ה' לצאת בשבוע השלישי של בין הזמנים, יחד עם בני משפחתי למירון, המקום האהוב ביותר עלינו", אומר הרב מאיר רובינשטיין, ראש עיריית ביתר עילית. במשרד ייערכו לסינכרון, העוזרים יקבלו שיחות וימיינו אותן על פי סדר דחיפות, כאשר את השיחות החשובות והדחופות יעבירו אל ראש העיר, אל מקום חופשתו.

זה לא יפריע?

"נו, מה לעשות. אני ראש עיר ושליח ציבור, וכשקיבלתי על עצמי את התפקיד ידעתי במה זה כרוך. מלבד זאת אסור לשכוח שאני תלמיד 'פרס 2', תלמידה של משפחת פרוש, האמונה על שירות הציבור ועומדת לרשותו 24 שעות ביממה, כך שאך טבעי לי הדבר".



טיולים עם הילדים/ ראש מועצת רכסים, יצחק רייך

"היות והשנה, בשעה טובה ומוצלחת ביום ל' באב, אני מחתן בעזרת ה' את בני, כאשר שבוע לאחר מכן מתחילה שנת הלימודים, אין אפשרות ליציאה השנתית לנופש עם המשפחה ובקיץ הזה אני עובד כרגיל", מסביר כמתנצל ראש מועצת רכסים, הרב יצחק רייך. "עם זאת, מפעם לפעם אני לוקח את הילדים לטיולים. בשנים עברו הייתי יוצא, כמובן, עם המשפחה למספר ימים".

יחד עם הטלפון הסלולרי?

"בוודאי. מספר הטלפון הסלולרי שלי ידוע ומפורסם לכול, ואנשים יודעים שהם יכולים לפנות אליי ישירות בכל נושא ועניין".

מה חושבים על כך הילדים?

"הם רגילים לזה, השלימו עם זה. אבל אולי דווקא בגלל העובדה שאנשים מרגישים נוח להתקשר כל הזמן ועל כל בעיה, אני יכול להרגיש אתם נוח ולומר להם, 'אני בטיול עם הילדים, אם אפשר נשוחח עוד שעה'. אנשים מרגישים מספיק נוח להתקשר ולהתייעץ אתי אפילו על תכנון מסלול משפחתי לטיול, ואני ממליץ להם בשמחה. כאשר מערכת היחסים עם התושבים כה קרובה, אפשר תמיד לומר להם את האמת ולבקש לדחות את השיחה. אם הדבר אינו סובל דיחוי אני מתפנה לו גם באמצע טיול. הילדים מבינים את זה. לא רק שאינם מתלוננים, אלא שכאשר יש התארגנויות כאלו ואחרות של טיולים אני שומע אותם לא פעם אומרים 'אני מעדיף לצאת עם אבא שלי'. אולי זה נובע מהעובדה לפיה אני אוהב את הארץ ומכיר מסלולים מעניינים, ואולי דווקא שיחות הטלפון שלי עושות את הטיול נחמד יותר".

יש מסלולים מיוחדים אותם אתם עושים?

"אני אוהב ללכת עם הילדים למקומות כמו נחל חזורי ונחל גובתה, 2 נחלים צמודים זה לזה, בהליכה של כ-8-9 שעות ממורדות החרמון ועד הבניאס, גם טיפוס במעלה צרויה וירידה לנחל ערוגות, הליכה של כ-9-10 שעות חביבה עלינו. לא מזמן יצאנו לנחל יגור הסמוך לרכסים, לפני שנה יצאתי אתם ליום שלם במכתש רמון, אני משתדל לגוון להם את המסלולים, והם בהחלט מחכים לימים הללו".

הכתבה מתפרסמת בעיתון 'בקהילה'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד