י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

נחשפו שרידי חומת ירושלים הראשונה

בחפירות שנערכות בהר ציון, התגלו שרידי החומה הראשונה בגובה של שלושה מטרים, וגם 'מזכרות' שהשאירו חוקרים בריטים במאה ה-19. בקבוק בירה, למשל

 תצלום: באדיבות רשות העתיקות
תצלום: באדיבות רשות העתיקות


גילויים חדשים בחפירה ארכיאולוגית בירושלים: שרידים של חומת העיר הראשונה, אשר נבנתה בימי בית שני על-ידי מלכי החשמונאים וחרבה בימי המרד הגדול, נחשפו בחפירה הגדולה הנערכת בהר ציון. קווי הביצור שנחשפו תחמו את ירושלים מדרום.

החפירה במקום נערכת זה כשנה וחצי. קווי החומה התוחמים את הר ציון ממערב ומדרום, נתגלו ונחפרו לראשונה בסוף המאה ה-19, על-ידי משלחת מחקר בריטית, בראשות החוקר פרדריק ג'ונס בליס ועוזרו הארכיטקט ארצ'יבולד דיקי. עם השנים, התמלאה חפירתם באדמה.

לפני כשנה וחצי, כשביקשו הארכיאולוגים לקבוע את מיקום השטחים שנחפרו לפני מאה שנה, הם לא הצליחו לאתרם. באמצעות מפות של החפירה הישנה, שהוצלבו עם מפות מעודכנות של השטח, אותרה המנהרה שאותה חפרה המשלחת, ובה נתגלו 'מזכרות' שהשאירו החופרים, בדמות נעל של אחד הפועלים, ראש מנורת גז ששימשה להארת המנהרות - וגם בקבוקי בירה ויין מלפני 120 שנה.

"חשיפת החומה מהתקופה החשמונאית, וממש מעליה - קו הביצור מהתקופה הביזנטית, המתוארכת ל-400 שנה מאוחר יותר, מוכיחה כי זהו המיקום הטופוגרפי הטוב ביותר להגנה על העיר. הממצאים מעידים, שלמרות שבוני החומה הביזנטית לא ידעו על קיומה של החומה מתקופת הבית השני, הם בנו אותה בדיוק באותו תוואי", אומרים הארכיאולוגים. "העובדה ששרידי החומה הראשונה השתמרו לגובה של שלושה מטרים, לאחר 2,100 שנה, מדהימה. זהו אחד מהקטעים היפים והשלמים של בנייה בסגנון חשמונאי בירושלים".

מדרום לקו הביצור מהתקופה הביזנטית, בעומק של כ-4 מטרים תחת גובה בסיסו, נחשף מגדל, המתוארך לימי בית חשמונאי, שהשתמר לגובה 3.20 מטרים. המגדל נבנה על סלע-האם, שיושר ופולס, מאבנים גדולות עם סיתות בולט במרכזן. המגדל היה חלק מתוואי ה"חומה הראשונה", אותה מתאר יוסף בן מתתיהו, שקטעים נוספים שלה מוכרים מבסיס החומה המערבית של החומה העות'מנית, ממגדל דוד ומחפירות נוספות ברובע היהודי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד