י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

בלי עין הרע

מה הקשר בין הרפואה המשלימה לתרופות סבתא? ד”ר אילן זמיר מנסה להסביר ונותן טיפים

בלי עין הרע



הרפואה הקונבנציונאלית משקיעה משאבים ומחקרים רבים בפיתוח תרופות ושיטות (כירורגיות ואחרות) לטיפול במחלות, ובו-זמנית, הרחק מתקשורת ופורומים אקדמאים, מתקיימת ונעשית עבודת קודש ע"י הרפואה האלטרנטיבית (הלא-תרופתית). ציבור החולים הפונים אליה הינו בעיקר ציבור שנפגע או התייאש מהרפואה הרגילה.

לפי סקר של כלכלני BdiCoface, בשנים האחרונות חל בישראל גידול בביקוש למגוון טיפולי רפואה משלימה, זאת במקביל למגמת צמיחה כלל עולמית בשוק הרפואה המשלימה.

טיפולי הרפואה המשלימה ניתנים ב-3 מסגרות טיפול עיקריות: מסגרת פרטית, במסגרת שירותי קופות החולים (הלא כלולים בסל השירותים) ובבתי חולים. במסגרת הפרטית ניתנים טיפולים על-ידי מטפלים פרטיים בעלי השכלה ו/או נסיון, בדרך כלל במרפאות פרטיות או בבית הלקוח.

טווח המחירים בשוק הרפואה המשלימה הוא רחב, ומשתנה בהתאם לסוג הטיפול, משך הטיפול והמסגרת בה הוא ניתן. כלכלני BdiCoface מציינים כי, הטיפולים היקרים ביותר, הם טיפולים הומיאופתיים, אשר ניתנים בשוק הפרטי, ומחירם עלול להגיע ל-800 שקלים לביקור.

עם הכרתה של הרפואה המודרנית בחשיבותה של הרפואה המשלימה, החלו יותר ויותר אנשים לפנות לטיפולים המשלימים, כאשר חלקם פונים לטיפולים אלו לאחר שלא מצאו פתרון לכאבם באמצעות הרפואה הקונבנציונאלית, וחלקם משלבים בין שתי שיטות הטיפול: הקונבנציונאלי והמשלים, על מנת להשיג השפעה מקסימאלית.

מהמחקר עולה כי, כ-1,750,000 לקוחות, המהוים כ-25% מאוכלוסיית ישראל, טופלו בשנה החולפת בטיפולי רפואה משלימה. הטיפולים השכיחים ביותר, רפואה סינית, הומיאופתיה ורפלקסולוגיה, מהווים כ-47% מכלל הטיפולים.

גם אנו כאן, במסגרת זו-נציג עקרונות בסיסיים של הרפואה ההומיאופתית על מנת לאפשר לקוראים להכיר ולהבין מהות השיטה, מידע שיאפשר בחירה מפוכחת ונבונה. כמו"כ נעניק המלצות המבוססות על הטיפול האלטרנטיבי והטבעי והפעם בנושא בעיות העיניים.



יסודות ההומיאופתיה

גוף האדם מורכב מכ-250,000 בליון תאים, כאשר בכל תא מתרחשות כ-35,000 ריאקציות כימיות בשניה אחת! "מה רבו מעשיך ד`!". מושג בריאות, במונחים הנכונים, אינו העדר מחלות, אלא יכולת הגוף לשמור על האיזון (הומיאוסטזיס) בין פעילות של כל מערכותיו ובין סביבתו המשתנה ולעתים עוינת.

לעומת זאת, מחלה-הינה תהליך המבטא מכלול תגובות (כולל הגנתיות) של הגוף על ההשפעות השליליות או תקלות (הפיכות או בלתי הפיכות) של מנגנוניו השונים. יוצא מזה, שמחלה אינה בהכרח תהליך מסוכן ומזיק. ולא בכל מקרה חייבים לדכא את ביטוייה החיצוניים. הסימפטומים של המחלות הם לרוב סימנים ואותות מצוקה והתמודדות הגוף, הנותנים לרופא, המסוגל לקרוא אותות אלה, התוויות (אינדיקאציות) לגבי דרך הטיפול.

העיקרון של ההומיאופתיה-"תן לדומה לרפא דומה" (הומיאו-דומה, פאטיה-מחלה). השיטה מבוססת על שלושה עקרונות: דילול קיצוני של חומר (לרוב ממקורות טבעיים), דמיון וגישה רפואית מיוחדת לחולה ולמחלתו-צורך בתחקיר אודות סימני המחלה יחודיים, טיפולוגיה (קוי אופי אינדיבידואליים) של החולה וקביעת האובייקט הטיפול שהוא החולה ולא מחלתו.

דמיון: לפני טיפול בתרופה (פוטנצי) הומיאופתית, חייבים לדעת באיזה אופן היא משפיעה, לאיזה שינויים פאטולוגיים גורם חומר מסוים במינון גבוה על אנשים בריאים. למשל, חומר צמחי בשם איפקקואנהא-שורש של שיח רב שנתי הגדל ביערות הגשם, בנסוי על אנשים בריאים בכמות יחסית גבוהה יגרום לבחילות והקאות, הפרשה מוגברת של רוק, שיעול, תחושת התכווצויות בחזה וצפצופים בדרכי הנשימה. שילוב של תופעות ספציפיות אלה מהווה "תמונה סימפטומטית נסיונית".

כשהחולה סובל מתסמונת הדומה לזאת הנגרמת ע"י איפקקואנהא, האופיינית בחלקה לחולי אסטמה, דבר זה נקרא "תמונה סימפטומטית קלינית". במקרה ששתי תמונות דומות לחלוטין, יכול להיות מופעל חוק הדמיון ובהתאם לכך ניתנת תרופה מתאימה בריכוז זעיר. החומר המדולל יגרום להפעלת המנגנון החיסוני הטבעי של החולה ולהבראתו המוצלחת בעזהי"ת. טיפול זה חייב, כמובן, להיקבע ע"י רופא הומיאופט מומחה. זה לא תמיד קל ופשוט, ותלוי גם, במידת הסבלנות ובשיתוף פעולה מצד החולה.

עצות הומיאופטיות לטיפול בבעיות עיניים

עיניים דומעות וצורבות
בדלקת בלחמית והקשתית, ראייה עמומה, אי יכולת לסבול אור חזק, ביובש בעיניים בגיל המעבר, קדחת השחת עם הפרשה מגרדת מן העיניים והפרשה מן האף: תרופה בשם עלקלוק רפואי (EUPHRASIA OFFICINALIS, צמח הגדל באירופה ובארה"ב.
פוטנצי (דילול) 6CH כל שעה, 10 פעמים.

עיניים נפוחות עם גירוד בעפעפיים
התרופה בשם כלנית השדה (PULSATILLA)
צמח הגודל בסקנדינביה, בדנמרק, בגרמניה וברוסיה.
פוטנצי 6CH כל שעה, 10 פעמים.



תרופות סבתא לטיפול בבעיות עיניים

גוף זר בעין
להוצאת גוף זר מהעין מומלץ לשפשף את העין מספר פעמים לכיוון אחד: מהרקה לכיוון האף.

שעורה בעין
אחת מהבעיות הקלות יחסית אך נפוצות מאוד, היא שעורה בעין. ניתן לפתור את הבעיה עם התפתחותה, כאשר ברגע שמופיע גרוד בקצה העפעף, המסמן התחלת התפתחות השעורה, יש לצרוב בזהירות את המקום באמצעות קיסם הטבול במי קולון או בבושם. אם מאוחר מידי, השעורה כבר התפתחה, מומלץ להעביר מספר פעמים כפית או מזלג העשויים מאלומיניום לאורך העפעף, כולל על המקום הנגוע בשעורה.

עין מודלקת
לעין מודלקת מומלץ להצמיד, למספר דקות, עיסת תפוח עץ מגורד בתוך גזה או מלפפון.
אם כבר יש הפרשה מוגלתית בעין, יש להניח על העין גזה עם גבינת קוטג' ל 5-7 דקות.

טיפול בקטרקט
לטיפול בקטרקט מומלץ לשים בצנצנת קטנה כף דבש ו- 3 כפות מים מזוקקים נקיים או רתוחים ולטפטף 2-3 טיפות בכל ערב במשך 3 חודשים, או 2-3 טיפות חלב חם.

נפיחות עפעפיים
נגד עייפות העיניים ונפיחות העפעפיים מומלץ לשים בשקית גזה, פטרוזיליה קצוצה ולהשרות במים חמים כדקה.
להמתין שהפטרוזיליה תתקרר ושהמים יזלגו מהשקית ולהניח את השקית ל3-4 דקות על עפעפיים סגורות. לאחר מכן להחזיק על המקום צמר גפן טבול במים קרים למספר דקות.

המלצה כללית
לשיפור הראייה באופן כללי, מומלץ לערבב כף מיץ מלפפון טרי וכף דבש ולטפטף 2 טיפות בכל עין לפני השינה במשך 10 ימים. לאחר מכן 5 ימים הפסקה ושוב לחזור ל- 15 יום טיפול ו-10 יום הפסקה. כך עד לתוצאות של שיפור ראייה. כך גם מומלץ לחיזוק הראיה, לאכול כל יום כוס אוכמניות טריות.



ד”ר אילן זמיר

סיים את לימודי הרפואה באוניברסיטת מוסקבה בברית המועצות בשנת 1966 ועבד שנתיים כמנהל מחלקת מיילדות ונשים.

לאחר מכן עסק במחקר במכון לחקר מחלות לב, ובהמשך למד בבית הספר להומיאופתיה.
בשנת 1972 עלה לישראל, עבד בבית החולים הממשלתי “רבקה זיו” בצפת, ולאחר מכן כמנהל מחלקת הרדמה בבית החולים “רמת-מרפא” בר”ג.

בשנת 1980 עזב את הרפואה הקונבנציונלית לטובת ההומיאופתיה, וכיום הוא מנהל רשת מרפאות לרפואה ולקוסמטיקה אלטרנטיבית. ⋅

בריא לדעת עיניים אמונות תפלות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד