כ"ג אייר התשפ"ד
31.05.2024

עצמות הר"מ מוואלוז'ין הועלו לארץ

הרב יהושע העשיל לוין, שנפטר בשנת תרמ"ד בפריז, הוצא מקברו על ידי השלטונות. לאחר שתדלנות רבה, הועברו עצמותיו לידי הקהילה. הוא הועלה לארץ ישראל ונטמן מחדש בהר הזיתים • כל הפרטים

הארון בחצר בית הכנסת 'קהילת חרדים'
הארון בחצר בית הכנסת 'קהילת חרדים'

נקבר בפריז בתרמ"ד - הועלה כעת לארץ ישראל. עצמותיו של הרב יהושע העשיל לוין הוצאו מקברם בפריז ולאחר הלוויה שנערכה בעיר הועבר ארונו לארץ ישראל ונקבר בהר הזיתים. הרב לוין היה ר"מ בישיבת וואלוז'ין וחיבר ספרים רבים.

הסיפור החל לפני כחצי שנה. ר' מרדכי שניאור, אברך פריזאי צעיר, שחקר אחר עקבותיו של הרב לוין, גילה ששלטונות צרפת הוציאו את עצמותיו מקברו והם מונחים כאבידה שאין לה דורשים. הוא פנה לרבני פריז ולמרכז רבני אירופה, שנרתמו לעניין והחלו במגעים עם השלטונות.

הרב יוסף יוזל שניאור, דומ"ץ צילום: הרב יוסף יוזל שניאור, דומ"ץ
הרב יוסף יוזל שניאור, דומ"ץ 'קהילת חרדים' בפריז, מספיד בהלוויה

לאחר בדיקה, התברר כי בכדי לשחרר את העצמות דרושים קרובי משפחה שלו שידרשו את הדבר. רבה של פריז, הרב ירמיה כהן, ערך בירורים וחקירות במשך חצי השנה האחרונה עד שמצא את קרובי המשפחה הדרושים. הם הגישו בקשה רשמית לשלטונות, והעצמות שוחררו.

לפני כעשרה ימים קיבלה הקהילה היהודית בפריז את ארונו של הרב לוין, וזו ערכה הלוויה מכובדת. הארון הוצב בחצר בית הכנסת 'קהילת חרדים' של הרב מרדכי רוטנברג, שם נישאו הספדים בנוכחות קהל רב ורבני העיר.

לאחר מכן הועבר הארון לשדה התעופה בפריז, משם הוטס לישראל. ארונו של הרב לוין הועלה לירושלים ובתום מסע הלוויה, הספדים ובקשת מחילה, הוא נטמן בחלקת תלמידי המהרי"ל דיסקין בהר הזיתים.

הרב לוין שימש כר"מ בישיבת וואלוז'ין החל משנת תר"י. הוא חיבר ספרים רבים, בהם: עליות אליהו, רוח חיים, מתפה יהושע, מסורת הש"ס על הירושלמי ועוד. בסוף ימיו הוא הגיע לפריז לצורכי רפואה, ומונה שם לרב על ידי ר' ישראל סלנטר. הוא נפטר בשנת תרמ"ד ונקבר בפריז, זמנית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד