י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

פרוש לגור: קחו את מנכ"לות החינהע"צ

בתמורה לתמיכה במועמדותו, דרשה גור ממאיר פרוש את ראשות החינוך העצמאי. הוא הסכים, אך הקים עליו אופוזיציה פנימית. ליצמן: "באש ובמים. אין פשרות". פולק התפשר על המגרש ברוממה • תמונת מצב

ועדת התביעות. פרוש, ליצמן והלפרט
ועדת התביעות. פרוש, ליצמן והלפרט



ישיבות הוועדה המשותפת המתקיימות כסדרן בערך אחת לשבוע הולכות ומתבררות כהצגה חסרת תכלית: נציגי שלומי אמונים, גור וויז'ניץ יושבים אמנם זה לצד זה ומדברים, אבל הכול מסתכם, פחות או יותר, בדיבורים. מתברר שעיקרי חילופי המסרים נעשים בעיקר באמצעים פחות פורמאליים ובשעות שאינן שעות.

טעות תהיה לכנות את העסק המתחמם כמשא ומתן. מדובר יותר ויותר בחילופי איומים, חצאי-מסרים, בקשות וניסיונות סחיטה פוליטיים שונים ומשונים, כדת המלך. הניסיון לברר מה המצב העכשווי ומהן ההבטחות וההתקפלויות השונות לא פשוטים, בין השאר משום שהמצב אינו ברור גם למעבירי המסרים והאיגרות עצמם.

המתח הגדול לא מרוכז רק בגזרת גור והמשפחה הירושלמית. בימים האחרונים הלך וגבה הר בין מאיר פרוש לבין מחזיק תיק התכנון והבנייה בעיריית ירושלים, יהושע פולק, הפועל כזאב בודד ולא "סופר" איש. גם בגור עצמה לא שוררת תמימות דעים, אלא ששם העסק מתופעל אחרת. יש בעל בית והוא קובע.

עולה כיתה? חנוך זייברטצילום: עולה כיתה? חנוך זייברט
עולה כיתה? חנוך זייברט




הדרישות העיקריות של הסיעה המרכזית משלומי אמונים, כידוע וכמפורסם: 1. המגרש ברוממה. 2. החינוך העצמאי. 3. מנכ"לות עיריית ירושלים. 4. רוטציה עם בעלז בכנסת על חשבון שלומי אמונים ולא על חשבון ויז'ניץ (- כפי שפרסם הפרשן יעקב ריבלין בעיתון 'בקהילה').

לשלומי אמונים יש רק בקשה אחת: מאיר לראשות העיר.

הסוחרים הפולניים יודעים היטב את העבודה. לאחר דין ודברים שחצו כמה קווים אדומים ואפילו שחורים, הסכים בשבוע האחרון חתן השמחה, מאיר פרוש, לוותר על החינוך העצמאי. במילים פשוטות: מנכ"ל החינוך העצמאי יהיה מטעם הסיעה המרכזית. המועמד המוביל – חנוך זייברט. (במאמר מוסגר: רק לפני חודש אמר פרוש שלא יסכים למהלך חד-צדדי ללא הסכמת דגל, דברים ככל הנראה השתנו. ע"ע רביץ ועוד).

נשמות טובות, הקרובים דווקא לאנשי פרס 2, הדליפו את דבר הסכמתו של פרוש לאנשי דגל התורה, שהתקוממו קשות. אלו, כמובן, פתחו בפעולה ועשו ככל הניתן בכדי לטרפד את המהלך. איש סיעתו של פרוש, יהושע פולק שעודכן גם הוא בהתפתחות, פנה למהלך משלו והצית אש פנימית.

לא מגלה. יהושע פולקצילום: לא מגלה. יהושע פולק
לא מגלה. יהושע פולק




במסר ששוגר מטעמו ביום ו' האחרון, הודיע פולק לסיעה המרכזית כי הוא מוכן לשחרר את המגרש ברוממה. להלן דברים שאמר פולק לפני כחודש לכתב 'הארץ', יאיר אטינגר: "את המגרש הזה הם לא יקבלו. מבחינה תכנונית זה לא מגיע לליצמן. אני אומר לך באופן הברור ביותר, אם זה תלוי בי - וזה תלוי בי - הם לא יקבלו את המגרש. גם אם בזה הוא מתנה את התמיכה שלו בפרוש, גם אם הוא יבטיח ליהושע פולק את ראשות העיר, הם לא יקבלו".

בשיחה עם כתב 'בחדרי חרדים', מהלך פולק בין הטיפות בזהירות רבה. "לא שיניתי את עמדתי כלל וכלל. אני לא מעביר 'מסרים' לגור ולא דיברתי עם אף אחד", הוא אומר.

אתה מכחיש שהבטחת להם את המגרש?

"יש לי תוכניות לגבי חסידי גור מה לעשות למענם ואיך לדאוג להם. אני מקיים איתם דיאלוג שוטף, והכול יסתדר לשביעות רצון כולם. למגרש יש ייעוד והוא ילך לייעודו".

התבלבלתי. אתה נותן להם את המגרש או לא?

"אני בוועדת חקירה? לא עונה על זה".

כך או כך, אנשי הסיעה המרכזית אספו את ההתקפלות של פולק אל חיקם בשביעות רצון מרובה, אבל הדבר לא גרם להם לוותר במאום בנושאים האחרים. "בנושא החינוך העצמאי, הרבי (האדמו"ר מגור – ש.מ.) אמר 'באש ובמים', וזה מה שיהיה", אמר ח"כ יעקב ליצמן בשיחה פרטית השבוע.

אם היינו זקוקים להוכחות נוספות באשר לנחרצותם בנושא, הנה סיפור: אחד מזקני האדמו"רים, החבר במועצת גדולי התורה, פנה באמצעות שליחים לבית האדמו"ר מגור וביקש להעביר את נושא החינוך העצמאי לבוררות שלושה. המסרים נדחו, ואז פנה אותו אדמו"ר ישירות לאדמו"ר מגור.

באשר להמשך המעשייה, הדעות חלוקות. יש הטוענים שהיה זה רק מכתב שנשלח בשבוע שעבר, ויש גורסין כי התקיימה פגישה בין שני האדמו"רים. מה שלא היה, התוצאות היו חד משמעיות: האדמו"ר התבקש בתגובה, אדיבה אך נחרצת, 'לרדת' מהנושא כליל ולא להתערב, שכן הדבר לא עומד לקרות לעולם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד