ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

מקום שלישי: הביטחוניסט, א. פאר

הוא הכתב הצבאי הוותיק מכולם - 42 שנה. הוא סמכותי, אמין ומדויק. כתב ב'שערים', ערך את 'יום השישי' וכיום ב'המודיע'. ישראל קצובר הוא האחראי להפלת ממשלת רבין הראשונה • צבא, ביטחון ומדינה

מקום שלישי: הביטחוניסט, א. פאר



דירוג העיתונאים: מקומות 12-30
במקום החמישי: חיים גרינבוים וינון פלח
במקום הרביעי: אריה זיסמן ואהרן גרנות


(שיטת העורך – 29 נקודות. שיטת הכתב – 77 נקודות)

רבים מבני הציבור החרדי מכירים את צה"ל, בקיאים בכלים צבאיים ובנתונים ביטחוניים רק בזכותו. ברבות השנים הוא הפך למותג של ממש. עוצמתי, סמכותי והכי חשוב – אמינות מוחלטת ובלתי מצויה. שמו של המותג הוא א. פאר – הכתב הצבאי של 'המודיע', שם האיש שמאחוריו – ישראל קצובר.

קצובר נולד באוסטריה ועלה בילדותו לארץ. הוא למד, לא תאמינו, ב'חיידר' של סאטמר בעיר הקודש במשך כמה שנים. את הכתבה הראשונה הוא פרסם בעיתון 'שערים' (ז"ל) כבר בגיל 16. מאז ומתמיד הוא נחשב לעיתונאי ברמ"ח איבריו ושס"ה גידיו, כזה ששולט בחומר שליטה מלאה, אך מפרסם רק אחוזים ספורים ממנו.

הוא עוסק בתחום הצבאי כבר 42 שנים ברציפות, מלווה את כל האירועים הביטחוניים והמדיניים במדינה, זוכה לאהדה רבה בצה"ל ובקרב גורמי ביטחון נוספים, ומוכר היטב בקרב שרי וראשי הממשלה לדורותיהם. קוראי 'סיכומו של שבוע' יודעים: סגנונו אמנם ישן וטוב, אך רוחו צעירה מתמיד.

קצובר החל את דרכו בעיתון 'שערים' שם כתב שנים רבות, בשלב מסוים הוא נמנה עם מקימי 'יום השישי' ושימש שם כעורך לצידו של יצחק נחשוני, ולאחר מכן עבר ל'המודיע', משם הוא מוכר לכולנו. הוא גר בירושלים ואב לחמישה ילדים.

א. פאר מקפיד, אולי אף יותר מעמיתיו בעיתונות החילונית, על שמירה מוחלטת של חוקי הצנזורה הצבאית – וללא משחקים. הוא לא יפרסם סקופ או ידיעה בלעדית גם אם עיתונאי עמית כן יפרסם, אם הוא חושש שהדבר עלול לפגוע, ולו במשהו, בביטחון המדינה. פעם אחת, יוצאת דופן, הוא נפר את כללי הצנזורה לכתחילה ותוך צפצוף ארוך על המערכת.

היה זה בשנת 77', קצובר שימש אז ככתב צבאי ב'שערים'. כיתר הכתבים הצבאיים, הוא קיבל הזמנה להשתתף באירוע קבלת פנים למטוסי ה-F15 הראשונים שקיבל חיל האוויר. עיון חטוף בהזמנה לימד כי האירוע יחל שעה קלה בלבד לפני כניסת השבת. קצובר פנה לגורמים בצה"ל, שביקשו ממנו לא לעורר מהומות, ואף ביקשו שישתתף בטקס והבטיחו להעמיד לרשותו מסוק שישיבו לירושלים לפני כניסת השבת.

קצובר רתח מזעם, ובהפרה גסה של הצנזורה החמורה שחלה על הטקס הוא פרסם את שערוריית חילול השבת. התוצאה הפכה להיסטוריה – ממשלת רבין הראשונה הופלה על ידי הדתיים בעקבות המקרה החמור, ובבחירות שהתקיימו נבחר מנחם בגין לראשות הממשלה.

שתי אנקדוטות מעניינות התרחשו בעקבות המקרה. הראשונה קשורה בבגין. זה פגש את קצובר במהלך מערכת הבחירות ב-77', ואמר לו: "אם אזכה בבחירות אני חייב לך. מה תרצה?". קצובר ענה: "את הראיון הראשון". בגין הג'נטלמן הבטיח ואף קיים. ישראל קצובר היה העיתונאי הראשון שראיין אותו לאחר הבחירות.

הסיפור השני קשור ביצחק רבין. זה לא שכח ולא סלח לקצובר על הפלת ממשלתו, ושמר לו טינה עזה על אף היחסים החמים שהיו ביניהם עד אז. אפילו במסיבות עיתונאים בשנות ה-80, כשקצובר שאל את רבין שאלה, הוא היה מרים עיניים אל התקרה ומשיב ביובש.

בסוף שנות ה-80 הופשרו היחסים. קצובר התלווה לסיור עם שר הביטחון, רבין, בדרום. הוא מיהר לביתו ולכן שאל את טייס מסוקו של רבין אם יש להם מקום פנוי לירושלים. הטייס השיב בחיוב. כשרבין עלה למסוק וגילה את קצובר בפנים, פניו האדימו כסלק, והיה ניכר בו כי הוא רותח מזעם. הוא שתק והאווירה הפכה ללא נעימה, אך באמצע הטיסה, וללא התראה מוקדמת, הושיט לפתע רבין את ידו לקצובר ואמר: "מה שהיה – היה. צריך לחזור לתלם".

הגולש 'גב זלבנסקי' על ישראל קצובר: "מקצוענות אמיתית". הגולש 'פאנטופל': "הציוני האחרון אבל יודע המון". הגולש 'יועץ סתרים': "ידען עצום בביטחון". הגולש 'מירונער': "מדויק, מבריק, ידיעותיו עשירות, מגוונות ואמינות מאוד". הגולש 'מראה כהן': "עיתונאי איכותי". הגולש 'פסיכולוג 1': "מר ביטחון". הגולש 'וינוגרד': "רמה אחת מעל כולם. מקצוען".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד