י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"מי שמרמים - לא ינהיגו"

כינוס טעון של אלפי חסידי גור באשדוד. ליצמן: "מה עם ההסכם שחתמו עליו גדולי ישראל?" ליזרזון: "דיברו בידידות ומאחורי גבי הובילו מחטף". זיברט: "לא ניוצג על ידי מי שהכותל הוא רבו" • בלעדי

"מי שמרמים - לא ינהיגו"



אמש (ד) לקראת השעה 8.30 בערב, המו כל הדרכים המובילות אל מרכזי התורה של מוסדות גור ברובע ג' באשדוד. מכל קצוות העיר נהרו בהמוניהם אברכי החצר, צעירים ומבוגרים, לשמוע את דבר השעה. למעלה מאלפיים האברכים הגוראים המתגוררים באשדוד התאספו כחיילים אל הדגל בשעה הנקובה.



גם מקרית גת השכנה הגיעו באוטובוסים מאות אברכי החסידות. גם הם ביקשו לשמוע את דבר נציגיהם בעניין הקרע העמוק שנפער באגודת ישראל.

באולם המרכזי של היכל ישיבת בית ישראל הוקמה בימה גבוהה לנואמים והמכובדים, והוכנו עשרות שורות של מקומות ישיבה מול הבימה. כל פינה בהיכל הזה נוצלה עד תום. מערכת מעגל סגור הותקנה והעבירה בשידור חי את מהלך הכינוס גם לאולם כולל בית ישראל, השוכן בקומה התחתונה של המבנה ולאולם חדר האוכל של הישיבה. אלפי אברכים הצטופפו אל שלשת האולמות הללו כבר דקות אחדות לפני השעה היעודה, והמתינו בשקט ובדריכות כצבא ממושמע לפתיחת הכינוס.

"מי ישלוט - גדולי ישראל או קומץ עסקנים"

על הבימה ישבו הרב יוסף קופרברג יו"ר אגו"י, הרב ליזרזון יו"ר החינוך העצמאי, רב הקהילה הגאון רבי שמואל דוד גרוס ועוד שורת מורי הוראה וראשי הקהילה באשדוד.

פתח את הכינוס בעוצמתיות ונחרצות הרב חנוך זיברט, מזכ"ל אגו"י. הוא הכריז בדבריו: "אין לנו עניין וויכוח עם שום חסידות. כל החסידיות מכובדות וראויות ומגיע להן כל צרכיהם וזכויותיהם בדיוק כמו שמגיע לנו והן אמורות להיות מיוצגות בכבוד הראוי בכל מקום ומקום. יש לנו ויכוח עם מי שמשתמש בחצרות החסידיות כקרדום לחפור בהם. עם מי שמטרתו לפלג ולסכסך את החצרות החסידיות. לא יתכן שמי שמצהיר כי הכותל הוא רבו, יהיה נציג של יהדות התורה שחרטה על דגלה ציות ללא עוררין לגדולי ישראל. וודאי שהכותל הוא רבו" – קרא זיברט בסרקזם אופייני- "הלוא הכותל מעולם לא אמר לו דבר..."

אחר-כך הכריז זיברט: "מאבקנו על החינוך העצמאי הוא לא על משרות ולא על כוח. כי אם רצונם של גדולי ישראל להחזיר את עטרת החינוך העצמאי ליושנה, כמי שמפיץ את מעינותיו חוצה ומקים עוד ועוד מוסדות שישפיעו את אור התורה ברחבי שדרות הציבור.

"זה לא סוד שכבר עשר שנים מתנהל מאבק סביב נושא החינוך העצמאי. הדיון הוא מי ישלוט בחינוך העצמאי ובמוסדות היהדות החרדית - גדולי ישראל או קומץ עסקנים מחרחרי ריב ומדון שמטרתם לפלג ולהגביה הר בין גדולי ישראל.

"לא יתכן שאלו שממרים את מוריהם יהיו שליחים וינהלו את מוסדות היהדות החרדית שסמלה הוא 'ועשית ככל אשר יורוך'. אם במחתרת ימצא הגנב - הם ניסו ללכת במחתרת בגנבה ובסוד ולגנוב את החינוך העצמאי מהנהגת גדולי ישראל. בחסדי שמיים התגלה הדבר מבעוד מועד ואנו בהליכים לעצור את המהלך הזה".

הגרש"ד הכהן גרוס, רב קהילת חסידי גור באשדוד, הזכיר את דברי הגמרא על אותם "בבלאי טיפשאי" שקמים לפני ספר תורה ולא קמים לפני "גברא רבא", ואמר: "אמש בשמחת תורה קמנו לכבוד ספר תורה שמחנו ורקדנו עם התורה והיום התאספנו לכבודם של גדולי ישראל – גברא רבא. אגודת ישראל היתה ידועה תמיד בציות מוחלט לגדולי ישראל. החינוך העצמאי הונהג תמיד בידי גדולי ישראל. ולחיזוק המשך וקיום הדבר הזה התאספנו היום. לא ככל המפלגות אגודת ישראל. אגו"י כפופה בכל הנהגתה בכלל ובחינוך העצמאי שנוגע לחינוך ילדי ישראל בפרט אך ורק לגדולי התורה. יה"ר שיערה ה' רוח טהרה ממרום על אותם שהתרחקו, לשוב להנהגת גדולי ישראל שליט"א".

"הוא פשוט ניסה לגרום לקרע ביננו לבין דגל התורה"

אחריו הוזמן ח"כ יעקב ליצמן לשאת את דבריו. ליצמן היה נראה עייף ומותש. דומה שהמערכה הכוללת בכל ערי הארץ השפיעה גם על איש הפלדה הזה. הוא נשא את דבריו בענייניות נטו, אבל העביר מסר ברור לאנשיו: לא נתמוך במי שמזלזל בגדולי ישראל. וחזר שוב על רוח דבריו שנאמרו בחול המועד בכינוס בירושלים. "לו היו ניצב דה הרטוך כמועמד לראשות עירית אשדוד מול ראש העיר צבי צילקר. האם הייתם אומרים שהיות ודה הרטוך שומר שבת והולך עם כיפה הרי שנצביע לו ונפעל עבורו? הבה נזכור שדה הרטוך סטר לח"כ הרב יעקב כהן ואילו פורוש סטר לגדולי ישראל שליט"א. וסטירה היא לאו דווקא פיזית".

להלן גולל ליצמן בקצרה את היסטוריית המחלוקת בחינוך העצמאי: "לפני כעשור שנים שלח הגרי"ש אלישיב שליט"א שליחות עם האדמו"ר מנובימינסק שליט"א אל האדמו"ר מגור שליט"א שהגיע הזמן לעשות סדר בחינוך העצמאי בכל נושאי המשרות בהנהלה. תשובתו של האדמו"ר מגור היתה 'איני מעונין להתחיל להתעסק בחינוך העצמאי ב'סור מרע', אבל אני מוכן להשקיע כוחות ב'עשה טוב' להשקיע כוחות לפתיחת בתי ספר חדשים במסגרת החינוך העצמאי, דבר שלא נעשה כבר הרבה שנים ואדרבה, רק נסגרו בתי ספר. בעקבות דברים אלו באה לעולם הנסיעה המשותפת של האדמו"ר מגור שליט"א עם הגראי"ל שטיינמן שליט"א והקמת בתי הספר 'נתיבות משה'.

"בהמשך התקבלה ונחתמה החלטה משותפת של גדולי ישראל: האדמורי"ם מויזניץ וגור שליט"א הגרי"ש אליישיב והגראי"ל שטיינמן שליט"א לצרף להנהלת החינוך העצמאי כמשנים למנכ"ל את הרב מרדכי לב מטעם יהדות התורה ואת הרב צבי בוימל מטעם דגל התורה. למרות החלטת גדולי ישראל התעלמו מכך לגמרי בהנהלה השלטת בחינוך העצמאי ולא איפשרו להם לבוא ולפעול בחינוך העצמאי השאירו אותם ללא שום סמכויות. ויודגש שמדובר בהתעלמות מוחלטת מהחלטה כתובה וחתומה של גדולי ישראל ומאישור חוקי של הנהלתה הרשמית של החינוך העצמאי. גם אלו מחברי ההנהלה שהיום מתעלמים מכך.

"מצב זה נמשך עד לפטירתו של ר' מאיר לוריא ז"ל. לאחר פטירתו התיישבנו לדיון מתוך כוונה לשנות את פני הדברים ולהביא להנהלת החינוך העצמאי את שליחיהם של גדולי ישראל כפי שהוחלט בזמנו. דגל התורה ביקשו שיהדות התורה תופיע לדיונים כגוף מלוכד מולם, ולצורך כך קיימנו דיון עם סיעת שלומי אמונים. לאותו דיון הופיעו מצידנו הרב קופרברג חנוך זיברט ואנוכי ומטעם שלומי אמונים הופיעו מאיר פורוש יהושע פולק והרב הייזלר. אני טענתי באותו דיון שהחינוך העצמאי צריך להתנהל בשותפות מלאה בין אגודת ישראל ודגל התורה חמישים חמישים. ואילו מאיר פורוש צעק: מה פתאום? חינוך העצמאי שייך רק לאגודת ישראל. כלום לא לדגל התורה. והוא דרש שכך נטען מול דגל התורה. סיימנו את הישיבה הקשה הזו ללא הסכמה.

"לפתע נודע לנו שבעוד אנו מקיימים דיונים ודיבורים הם ניסו לבצע מהלך וגניבה מאחורי גבנו. החתימו את חברי הנהלת החינוך העצמאי שאינם קשורים לגור על הקמת עמותה חדשה שתנהל את החינוך העצמאי כאשר הם מעלימים זאת מהאדמורי"ם מויזניץ ומגור ומכל ראשי וחברי הנהלת החינוך העצמאי החוקיים הקשורים לגור. בסיעתא דשמיא זה נודע לנו ברגע האחרון וחצי שעה לפני החתימה הסופית אצל רשמת העמותות הגעתי אליה לפגישה ועצרתי את המחטף והגניבה הזו. למפרע התברר שכאשר פורוש ישב עימנו לשכנע שהחינוך העצמאי שייך רק לאגודת ישראל הוא כבר ישב וחתם עם אחרים על תהליך המחטף והגניבה הזו. הוא פשוט ניסה לגרום לקרע ביננו לבין דגל התורה בכדי שהוא יוצג כמי שהציל את המצב והביא לפשרה...

"הוא דורש כיבוד הסכמים שנחתם בין עסקנים? ואני שואל: מה עם ההסכם שחתמו עליו גדולי ישראל אישית על הנהלה משותפת לחינוך העצמאי. מה עם כיבוד ההסכם הזה???

"ונקודה נוספת. נציג חרדי אמור לשאול בכל צעד דעת תורה אז את מי בדיוק ישאל פורוש דעת תורה? את הרב אלישיב שאין לו דריסת רגל בביתו?? את הגערע רבי? את הרבי מבויאן? את מי הוא ישאל?

"לאור כל זאת" - סיכם ליצמן - "איני רואה מצב שנוכל לתמוך במועמדותו. אם הוא לא יחזור מכל מעשיו שעשה אין מצב שאנו נתמוך בו. אנו נתמוך ברשימת יהדות התורה אבל לא נתמוך בו".

עם סיום דבריו ביקש ליצמן מציבור אלפי האברכים בכל לשון של בקשה שלמרות הכל, בל יעלה על דעת מי לפגוע במאן דהוא. לא הטרדות ולא שום דבר אחר. זו לא דרכנו וזה לא יועיל רק יזיק. קבלו זאת ברצינות – ביקש ליצמן כמעט בתחנונים - וקבלו גם את דברי קטן כמוני. איני מדבר סתם אמר, כאשר הרמז היה ברור כי הדברים מגיעים מלמעלה. אני מקווה - סיים - שה' יערה על כולנו רוח טהרה לקבל החלטות נכונות. לשוב בתשובה ניתן תמיד..." - סיים ליצמן את דבריו עם השארת דלת פתוחה לפיוס.

"מי שמחליף את גדולי ישראל לפי כדאיות לא יוכל להיות נציג"

בהמשך נשא דברים רהוטים וקצרים הגאון רבי בצלאל וקסלשטיין ממורי ההוראה של חסידי גור באשדוד וממרביצי התורה במוסדות גור. הוא שאל את שאלתם של רבים התמהים: מה הצורך בערבי הסברה אלו, והלוא אמונים אנו על ועשית ככל אשר יורוך גם ללא הבנה ולמה נדרשת הסברה זו? אלא שלצערנו ישנם שניזונים גם משבועונים למיניהם או משמועות רחוב למיניהם ומתעוררים להם שאלות שמחלחלות גם לכלל הציבור שלנו. על שאלות אלו חובתנו לתת תשובות ואינפורמציה.

ישנם ששואלים האמנם לא נצביע למועמד חרדי? הוא האריך במשל שהיה מספר הרבי הבית ישראל, כשמסקנת הדברים היא שמי שמעמיד פני חרדי ואינו נאמן לגדולי ישראל זהו גרוע יותר ממי שיודעים מראש שאינו חרדי. לא יתכן שייצג אותנו מי שמחליף את רבותיו וגדוליו לפי הכדאיות שלו באותו רגע.

ניסה במקום אחד ומשלא עלתה בידו עבר למקום שני. שוב לא הסתדר לו והוא ממשיך למקום שלישי. מי שרבותיו טובים לו רק כאשר הם פועלים לפי השקפת עולמו ולעת מצוא הכותל הוא רבו לא ראוי לייצג את הציבור החרדי הנאמן לגדולי ישראל. ההרס שצורת התנהגות זו של זלזול בגדולי ישראל עלולה לגרום לציבור יראי ה' גדול יותר מההרס שעלול לגרום מועמד חילוני במוצהר.

לייזרזון: "הסתירו ממני את המהלך החצוף הזה"

לקראת סיום הערב הוזמן הרב ליזרזון על ידי המנחה חנוך זיברט לשאת דברים, כאשר זיברט מזכיר לקול צחוק הקהל: "זכיתי להיות העוזר של הרב ליזרזון בחצי שנה האחרונה".

ליזרזון נשא דברים ארוכים וכאובים על הסבל העובר עליו בחינוך העצמאי בעשור האחרון. הוא סיפר איך בעבר נוהל החינוך העצמאי על ידי גדולי ישראל באופן אישי, איך הם היו מגיעים באופן קבוע לישיבות ההנהלה וניווטו באופן אישי את דרכו. במהלך השנים השתלטו עסקנים על מפעל קדוש זה והרחיקו ממנו את גדולי ישראל.

"בשעה שניהלו עימי אותם עסקנים שיחות טלפון "ידידותיות" על כך שצריך לראות להגיע ל"הבנות" והסדר בחינוך העצמאי בדרכי שלום, מתברר לי לפתע שמאחורי הגב הובילו מהלך של גניבה ומחטף להעביר את החינוך העצמאי לניהול עמותה שהקימו. אני שבמשך עשרות שנים כיתתי רגליי בנכר לגייס כספים למפעל הקדוש הזה הסתירו ממני את המהלך החצוף הזה".

הרב ליזרזון היה זהיר מאוד בדבריו. גילה טפח וכיסה טפחיים. אבל דבריו הביעו כאב אישי עצום ותקווה שעטרת החינוך העצמאי בראשות גדולי ישראל וניהולם תשוב ליושנה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 49 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד