י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מה חשוב לבדוק לפני שרוכשים כלי רכב משומש?

כבר ויתרנו על חלום היגואר והתפשרנו על רכב מיד שנייה, אבל במציאות שבה המוכר לא מחויב לחשוף את היסטוריית הרכב, אפשר ליפול בקלות לעסקה לא טובה. לפניכם המדריך המלא לרכישת כלי רכב משומש

מה חשוב לבדוק לפני שרוכשים כלי רכב משומש?



לכל אחד יש את רכב החלומות שלו, זה שהוא יקרע את עצמו בעבודה עבורו, ושבן או בת הזוג אף פעם לא יסכים להוציא את כספי המשפחה תמורתו. אבל המציאות לא מאפשרת לרובנו לרכוש את הרכב הנוצץ, ובטח שלא חדש מהקופסה.

על פי נתוני מימון ישיר, בישראל כ-‭1.45‬ מיליון כלי רכב פרטיים, וכ-300 אלף כלי רכב בסקטור העסקי. הישראלים קונים רכב אחת ל-4 שנים בממוצע. עסקאות שוק הרכב הפרטי מתפלגות לרכב חדש מול משומש וכוללות: 350 אלף עסקאות של מכירת רכב משומש וכ-150 אלף עסקאות של מכירת רכב חדש.

איזה מכוניות הישראלים מעדיפים לרכוש מיד שנייה? לדברי מתי לשם, מנכ"ל אוטו-סנטר, המכונית המבוקשת ביותר היא מאזדה 3, ואחריה נמצאות הונדה "סיוויק" וטויוטה "קורולה‭."‬ לשם מוסיף כי סובארו ומיצובישי גם כן ניהנות מביקוש גבוה, בעוד שהמותגים הפחות פופולריים לדבריו, הם אירופיים: רנו, פיז'ו וסיטרואן.

"אין ספק ששוק מכירת הרכבים בישראל הוא פעיל ביותר, אך קיימות בו פרצות ובעיות שונות‭,"‬ אומר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ גלעד ארדן, שהגיש הצעת חוק לחובת הגילוי על רכב משומש. "במקרים רבים בעלי רכב מגלים רק לאחר הרכישה, כי מצב הרכב שהוצג להם רחוק מהאמת. מעבר לפגיעה של עשרות אלפי שקלים בצרכן, הדבר עלול להוות סכנה בטיחותית", הוא מציין.

בדיון שנערך בוועדה, עלתה תמונה מבולבלת באשר לשוק המכוניות מיד שנייה. בין היתר עלה כי בעוד שעל יבואני המכוניות החדשות מוטלות מגבלות משמעותיות, על מוכרי המשומשות - אין כמעט מגבלות. במקביל, בעל מכונית רשאי לקבל את היסטוריית הטיפולים שעבר הרכב רק מהיום שבו הוא הועבר לבעלותו, וגם אז לא את כולה, עקב חובת ההגנה על הפרטיות.

הצעת החוק נמצאת עכשיו בהכנה לקריאה שנייה ושלישית. ארדן מדגיש כי אם החוק יעבור, יוכלו רוכשי הרכבים לתבוע את כספם בחזרה אם יתברר כי לא נמסר להם מלוא המידע על המכונית. "כך אנשים ידאגו לטפל ברכבים שלהם במוסכים מורשים ולא אצל חאפרים, ובטח שלא יסתירו פגמים ברכב, כי ניתן יהיה לגלות אותם‭."‬

גם ארגוני ההגנה על הצרכנים תומכים באופן נלהב בחוק. עו"ד זאב פרידמן מהמועצה הישראלית לצרכנות הדגיש כי חוק מעין זה נדרש. "זכותו של אדם לדעת את כל ההיסטוריה של המוצר לפני שהוא מחליט לרכוש אותו", אמר.

מה עבר על האוטו?

עד שהחוק ייכנס לתוקף, למה צריך לשים לב כאשר אנו רוכשים רכב מיד שנייה במגבלות המידע שאנו מקבלים?

ראשית, יש לבדוק את מספר הבעלים הקודמים המופיע ברישיון הרכב, פלוס הבעלים הנוכחי. למשל, רכב שיש לו 2 בעלים קודמים, בנוסף על הבעל הרשום, הוא רכב מיד שלישית.

בנוסף, יש לבדוק ברישיון הרכב בסעיף רישום קודם או בסעיף תנאים את מקור הרכב. יש לבדוק גם במשרד הרישוי את הבעלים הקודמים (מקוריות רכב לשעבר, מליסינג או חברה, לא מצוינת ברישיון הרכב).

כמו כן יש לוודא ברישיון הרכב אם הדגם, נפח המנוע ושנת הייצור מתאימים למוצהר על ידי המוכר, וכן לבדוק תוקף טסט וחתימה של מבחן שנתי. דבר חשוב נוסף שיש לבדוק הוא מיהו המוכר ואם מספר תעודת הזיהוי שלו תואם את הרשום ברישיון הרכב.

כדאי מאד לבדוק גם מהו מצבו הפנימי והחיצוני של הרכב - בדיקת תקינות לוח השעונים והריפוד, ודאו שצבע הרכב אחיד או שיש בו סדקים המצביעים על תיקונים בעבר או על מילוי חומר, ובדקו סימני חלודה סביב החלונות, את שלמות הפנסים ואת המגן הקדמי והאחורי.


ספר הטיפולים הוא תעודת הזהות של הרכב. בדקו בדף הראשון את הדגם ואת הבעלים הראשונים של הרכב וודאו שהרכב טופל בהתאם להוראות היצרן. כמו כן בדקו את רצף הטיפולים לפי זמן או ק"מ.

בכל מקרה, חשוב לערוך בדיקה במכון מוסמך. זכרו שאתם רוכשים רכב בעשרות אלפי שקלים, ומוטב להוציא כ-450 שקל היום ולא להיכנס לעסקה שתניב לכם הפסדים כבדים בעתיד.

לאחר הרכישה חובה לבצע העברת בעלות, אבל לפני זה יש לבדוק אצל רשם המשכנתאות והחברות אם הרכב משועבד. כמו כן, יש לערוך זיכרון דברים שיכלול גם הצהרה של המוכר לגבי תאונות, מקוריות והיסטוריית הרכב.

יש לסכם על מי חל תשלום הבדיקה, במקרה שהתגלו נתונים שלא צוינו על ידי המוכר. כן יש להחליט על מחיר הרכב בטרם כניסה לבדיקה ולסכם על מי יחולו עלויות התיקונים לאחר הבדיקה, במקרה שיידרשו כאלה.
לחשוב ב"קאש פלואו"
בשנים האחרונות התפתחה בישראל מגמה של רכישת רכבים בסיוע חברות מימון, הפועלות כחברות אשראי צרכניות ומאפשרות לרכוש כלי רכב חדישים יותר.

בהשוואה לשנים קודמות, חלה עלייה ניכרת במספר לוקחי ההלוואה לרכישת הרכב: מבין אלה שרכשו רכב בשנה באחרונה, ‭28%‬ לקחו הלוואה, ‭75%‬ השתמשו בכסף שהיה בידיהם ו-‭46%‬ מכרו את הרכב הישן למימון הרכב החדש.

במסגרת זו כיום יש יותר ויותר כלי רכב שחזרו מעסקאות ליסינג או מתקופות השכרה ומוצעים למכירה בחברות כמו אלדן או ניו קופל. לעתים לרכישת רכב מליסינג ומהשכרה יש יתרונות על פני רכישה מאדם פרטי: יודעים ממי רכשתם את הרכב ומקבלים אחריות לתקינותו, ניתן לשלם בתשלומים ולקבל שירותי טרייד אין, ועוד.

עם זאת, חשוב לזכור כי לרכב מהשכרה או מליסינג יש בדרך כלל מספר קילומטרים גבוה מהממוצע, וכי ייתכן שהבעלים הקודמים שלו לא התייחסו אליו כאל שלהם והרשו לעצמם יותר בנסיעה בו - יש להביא זאת בחשבון בתמחור.

ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר, מציין כי "שוק המימון לרכב בישראל עדיין אינו מפותח. בארצות הברית, למשל, מרבית עסקאות הרכב משלבות מימון חיצוני, והצרכן חושב במונחים של ‭,cash-flow‬ כלומר: 'כמה יעלה לי הרכב לחודש‭."'‬ מרבית הלקוחות בישראל, לדבריו, עדיין אינם מודעים לאפשרויות המימון האלה, שמאפשרות לרכוש באופן פרטי מחברות ליסינג גם כלי רכב מיד ראשונה.

וולף מספק דוגמה לדרך שבה עובדת שיטה זו: נניח שהלקוח הוא שכיר המרוויח 25 אלף שקל בחודש, שווי הרכב המבוקש הוא 120 אלף שקל וסכום המקדמה שלו 70 אלף שקל. אותו לקוח יקבל הלוואה של 50 אלף שקל שתתפרס על פני 60 חודשים - כ-950 שקל בחודש.

בסיכומו של דבר, לא משנה מהיכן או ממי אתם רוכשים את הרכב המשומש, אל תשכחו שיש פרמטרים רבים שצריך לבדוק ביסודיות, כדי להימנע מתקלות ואי נעימויות בהמשך הדרך, ובעיקר כדי לא להיקלע להוצאות מיותרות.

קישורים:
מקור:מעריב
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד