ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

היסטוריה: ביה"ח בארץ זכו בתקן בינלאומי

שלושה בתי חולים מקבוצת 'שירותי בריאות כללית' ראשונים בישראל לקבל את האות היוקרתי "מוסמך איכות ובטיחות" של ה- JCI הארגון הבינלאומי היוקרתי לאיכות ובטיחות ברפואה תהליך ההסמכה לאיכות החל ב-2006 והושקעו בו עד כה עשרות מליוני שקלים

היסטוריה: ביה"ח בארץ זכו בתקן בינלאומי



ישראל מצטרפת לראשונה למדינות העולם המערבי בסטנדרטים הנהוגים לאיכות בטיפול רפואי ובטיחות בבתי החולים המובילים: בתהליך ארוך ומורכב נבדקו המרכזים הרפואיים 'סורוקה', 'מאיר' ו'העמק' מקבוצת 'כללית שרותי בריאות', ועמדו בהצלחה בתקנים הרפואיים והבטיחותיים הגבוהים בעולם! שלושת המרכזים הראשונים קיבלו בימים אלו את תקן ההסמכה המחמיר והיוקרתי של הארגון הבינלאומי המאוחד להסמכת בתי חולים התואר המוענק לבתי החולים הינו "מוסמך איכות ובטיחות", והוא מאשר כי כל הפעילות הרפואית נעשית באופן בטוח ומתואם, ועל בסיס הנחיות והידע המדעי הנרחב והמעודכן ביותר הקיים כיום.

ארגון ה- JCI הוא הארגון הגדול והוותיק ביותר בעולם והוא נותן הכרה באיכות ובטיחות ללמעלה מ-16,000 ארגוני בריאות בארה"ב. החל משנת 1965 ה- Joint Commission הוא הארגון המועדף ע"י בתי החולים בארה"ב (כ-85%) לבחינת עמידה בדרישות הסף של תוכנית הבריאות הממשלתית בארה"ב (Medicare and Medicaid). בעקבות ממשלת ארה"ב בחרו חברות ביטוח רבות לדרוש את העמידה בסטנדרטים של ה- Joint Commission כתנאי להתקשרות עם ביה"ח.
ה-JCI פועל כיום ביותר מ-30 מדיניות בעולם כולל באירופה (אירלנד, ספרד, דנמרק, איטליה ועוד), דרום אמריקה (ברזיל), המזרח הרחוק (הודו, סין, סינגפור ועוד) וכן המזרח התיכון (מצרים, ירדן, איחוד האמירויות ועוד), וסה"כ עד כה קיבלו את אות האיכות והבטיחות כ-212 בתי חולים. בישראל, בתי החולים של הכללית הם הראשונים והיחידים שלקחו על עצמם מחוייבות זו לאיכות ובטיחות.מודל הסטנדרטים הבינלאומיים פותח ומעודכן על סמך ספרות מקצועית רלוונטית וכולל בחינה מחודשת אחת לשלוש שנים בכדי לוודא עמידה בסטנדרטים הבינלאומיים לאיכות ובטיחות.

על התהליך בכללית

לאחר שחרטה על דגלה את קידום האיכות והמצויינות, החלה חטיבת בתי החולים של ה'כללית' בשנת 2006 בהטמעה של תוכנית בין לאומית להסמכה לאיכות ולבטיחות בשלושה ממרכזיה הרפואיים. בתי החולים סורוקה, מאיר והעמק נבחרו להיות הראשונים בתהליך ההסמכה לאות האיכות והבטיחות, כחלק מתהליך שיושלם במהלך השנים הקרובות, בו יוסמכו כל בתי החולים של שרותי בריאות כללית לקבלת אות "מוסמך איכות ובטיחות".

תהליך הבדיקה והאישור של בתי החולים על ידי ה-JCI מאפשר רציפות טובה בין תחומי ההתמחות הרפואיים השונים הפועלים בבית החולים. ההסמכה מעלה את רמת השירות והבטיחות שמקבל כל מטופל, במהלך התהליכים העוברים עליו בעת שהותו בבית החולים ומשפר את סביבת העבודה של צוות בית החולים. בהטמעת התוכנית מוסדו כללי התקשורת בשפות זרות עם מטופלים שאינם דוברי עברית, הוצאו תרופות מסוכנות שאינן נדרשות באופן שוטף מתוך מחלקות בית החולים, התייעל תהליך ניהול בטיחות להפחתת זיהומים נרכשים, רועננו נהלים למניעת היפגעויות אנשי צוות ומטופלים במסגרת בית החולים, שופרו תוכניות ניהול התשתיות בביה"ח, שודרג הציוד הרפואי, עודכן המידע אודות ציוד רפואי במחלקות ובחדרי התרופות ונסקר המידע על כוח האדם המועסק בין כתליו.
המודל על פיו פעלה חטיבת בתי החולים, פותח ומעודכן באופן שוטף ע"י ה- JCI האמריקאי, ומבוסס על 13 סטנדרטים מחמירים לשמירה על איכות הטיפול הרפואי-סיעודי, יעילות בארגון, תקשורת בין צוותית ובטיחות המטופל. התהליך המורכב והארוך של ההסמכה כלל שלבים רבים בהם: הקמת מנגנוני תיאום כלל ארגוניים, הדרכת צוותים מקצועיים, מבדקי כח אדם ומבדקי מתקני ביתי החולים מן המסד ועד הטפחות. בתהליך שותפו כל עובדי בית החולים.

עם קבלת ההסמכה אמר מנכ"ל 'שרותי בריאות כללית', אלי דפס: "כללית גאה להיות היוזמת והראשונה להנהיג את תקני האיכות והבטיחות הגבוהים בעולם בבתי החולים שלה. כארגון המוביל את מערכת הבריאות בישראל, אנו רואים עצמנו מחוייבים יומיום לחדשנות ולאיכות גבוהה בטיפול הרפואי ובמתן שירות. בעולם התחרותי בו אנו פועלים, אנו מאמינים כי אלו היסודות עליהם מושתתת הצלחתו של ארגון בריאות מתקדם. חטיבת בתי החולים נמצאת עדיין בעיצומו של תהליך רב מערכתי, בו צפויים כל בתי החולים שתחתיה לקבל את האות 'מוסמך איכות'. עד כה הושקעו עשרות מליוני שקלים בקידום בטיחות המטופל במסגרת ההסמכה, וגם בשנים הבאות נמשיך ונשקיע משאבים רבים לקידום ושיפור השירות לכלל לקוחותינו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד