י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

עורך 'המודיע' מדבר על הקרע • להאזנה

בהרצאה בפני תלמידות סמינר גור בבני ברק פרס הרב ישראל שניידר, מבכירי עורכי 'המודיע', את משנתו הסדורה על הקרע הפוליטי שנוצר על רקע הבחירות בירושלים • בלעדי

הגראי''ל שטיינמן והאדמו"ר מגור במסע המשותף. צילום: שוקי לרר
הגראי''ל שטיינמן והאדמו"ר מגור במסע המשותף. צילום: שוקי לרר


סמינר גור בבני ברק קיבע את מקומו בכותל המזרח של הסמינרים לבנות 'בית יעקב'. הרמה הלימודית הגבוהה, התכנים האיכותיים והחינוך השמרני, הביאו רבים גם מאלו שאינם נמנים על החוג הגוראי לשלוח את בנותיהם לסמינר.

מטבע הדברים, בימים שלפני ואחרי הבחירות הסוערות בירושלים, התקיימו בין הבנות מהחוגים הכלל החסידיים לבין בנות גור שיחות ודיונים ערים על הקרע שנפער בירושלים בין נציגי יהדות התורה.

בעקבות כך החליטו בהנהלת הסמינר להזמין את הרב ישראל שניידר, מבכירי עיתון 'המודיע', להרצאה בפני בנות הסמינר, בה ישמעו את משנתה של גור בסערה העומדת על הפרק.

שניידר הינו דמות נחשבת בקהילת גור ומחוצה לה. גם אלו שלהם בטן מלאה על גור או על 'המודיע', מעריכים את האיש ואת מה שהוא מייצג. מדובר באברך אצילי ירא שמים ותלמיד-חכם, בעל מידות תרומיות ואישיות איכותית. שניידר כותב ב'המודיע' תחת שמות העט א. הדר, י. שר ועוד. הוא כותב מאמרי מערכת רבים ואיכותיים ונחשב ממנווטי דרכו של 'המודיע' כבר שנים ארוכות.

אין ספק שלאור כל זאת, מרתק לשמוע את משנתו והשקפתו על הקרע שנוצר בירושלים. האיש הינו איש אמונו של האדמו"ר מגור בכל מה שקשור ל'המודיע'. הוא היחיד בגור שקיבל את הרשות להתלוות למסעם המשותף של האדמו"ר מגור והגראי"ל שטינמן, לצרפת ולוס אנג'לס. הוא ישב לצידם במהלך הטיסות והעלה את רישומיו על הכתב בחוברת המיוחדת שהפיק 'המודיע' בעקבות המסע המשותף.


להלן קטעים מדבריו:

"נשוחח מעט על האירועים האחרונים שהיו ביהדות החרדית ונציג את הדברים מנקודת מבט גוראית. עיקרן יהיה מבוסס על כמה סיפורי צדיקים. אבל העקרונות נכונים לכל מקום ולכל היכל קודש.

"הרב שבתי סלובוטיצקי - שליח הרבי מחב"ד באנטוורפן, יהודי רב פעלים - סיפר שבימי בחרותו בישיבת 'קול תורה' בירושלים למד אצל הגרש"ז אויערבאך. באחד הימים התגודדה קבוצת בחורים לאחר השיעור סביב הרב ונשמעו מאחד הבחורים דברים לא ראויים כל כך על הרבי מליובאוויטש. הגרש"ז נסער ואמר לו: איך אתה מרהיב עוז לדבר כך בקדוש עליון, יהודי שכל כולו בשמיים?

"שאל אחד הבחורים: ראש ישיבה עד כדי כך?

"השיב הגרש"ז: אספר לכם מעשה. בחור צעיר הייתי בבית אבי המקובל ר חיים לייב אוירבאך ז"ל. ערב אחד הגיעה משפחה אל בית אבי עם שאלת חיים ומוות על אם המשפחה - לנתחה או לא כאשר בכל אפשרות קיימת סכנת חיים. ענה להם אבי תנתחו וה' יעזור. מיד כשיצאו מביתו, הקהיל אבי את כל בני הבית לסלון להגיד פרקי תהילים. עמדנו והתפללנו ברגש ובחרדה. איני יכול לשכוח עד היום את המעמד הזה נורא ההוד של תפילה בתחנונים שעות ארוכות עד שהגיעה הבשורה הטובה שהניתוח הצליח והאם ניצלה לחיים.

"ראו - אמר הגרש"ז - זהו סיפור יחיד של שאלת חיים ומוות שאני זוכר בצורה כה מוחשית שהגיע אל בית אבא. החרדה היתה עצומה כל הבית היה על גלגלים, ראינו את הקושי העצום של אבא בתשובה שענה. ואתם מדברים על יהודי שיום יום שעה שעה עונה כלאחר יד על שאלות של חיים ומוות שמגיעים אליו מכל קצווי תבל? וכי זה כח אנושי? והלוא רק קדוש עליון ואדם שמימי יכול לכך. אין לנו כלל כלים אנושיים לתפוס במה מדובר.

"זה מה שאנו רואים גם היום בהיכלם של גדולי ישראל. זה מה שאנו רואים שם. עולם אחר ומשמעות אחרת. שאלות מכל קצווי תבל. שאלות של חיים ומוות. חינוך השקפה ויסודות עולם, אחת אחרי השניה.

"היתה לי הזכות - כבן כפר שהצליח להציץ פעם אחת לארמון המלך - להצטרף לנסיעת האדמו"ר מגור עם ראש הישיבה הרב שטינמן לחו"ל. היה שם מחזה שכולם התפעלו ממנו. בכל נקודת תחנה נפעמו כולם לראות איך שהטלפון הראשון היה מהרב יצחק ברוידא שהעביר שאלות לאדמו"ר מגור. כל העומדים מהצד אנחנו וגם המלווים הנוספים נותרו נפעמים מהמשא המונח על ראשו של צדיק זה. לא שמענו את השאלות, אבל שמענו את התשובות נחתכות בזו אחר זו. שאלה אחר שאלה. זה המקום אותו אנו שואלים שאלות. וזה המקום ממנו אנו מקבלים תשובות.

"אותו מקום בו אנו שואלים את כל שאלותינו, גם קובע עבורנו מתי מצביעים למי מצביעים ואם בכלל מצביעים.

"ננתח את כל נושא הבחירות ביהדות החרדית בקצרה. בכל מערכת בחירות יש קול קורא מחודש לצאת ולהצביע. מדוע לא מספיק ה'קול קורא' הראשון שנחתם בשעתו הקורא לצאת ולהצביע? אלא שבחירות זו הוראת שעה. יש בזה הרבה שאלות הלכתיות. ובכל פעם מחדש גדולי ישראל דנים ומכריעים בכל חלקי הבונה וסותר בנושא הבחירות.

"השטן מנסה לשכנע אותנו שגדולי ישראל מחשבותיהם ושיקוליהם הינם כמחשבותינו. למי יהיה נציג ראשון ולמי נציג שני וכדומה. אבל זה ממש לא נכון. תשובתם ניתנת לאחר עיון ובדיקה על התועלת ליהדות באותה שעה.

"גדולי ישראל לא מתעסקים בפוליטיקה. הם שכל ימיהם בקדושה ובטהרה ובעמלה של תורה מתעסקים רק בדבר אחד ובשאלה אחת: מהי הדרך הנכונה לרומם כבוד שמיים. ולעשות למען צרכיו של הדור הזה ולהכינו לקבלת פני משיח צדקנו. ואני מדבר על כל גדולי ישראל.

"לא פשוט לקבל החלטות בעולם השקר. רק מי שמנותק מהעולם יכול לקבל החלטות בעולם זה. כדברי הרבי מקוצק שרק מי שנמצא מחוץ לעולם יכול להביט אל תוכו ולהביע דעתו בו.

"היצר מתעתע בנו לחלוטין. הוא מבקש לעקור תורה מישראל. והדרך הקלה מבחינתו היא לעקור אמונת חכמים מישראל. ובזה להקל ראש בכל יסודות היהדות. לשם כך הוא מוכן שידברו על חילול ה' ובלבד שתחת מעטה של חילול ה' תעקר אמונת חכמים וציות לדבריהם ללא עוררין. לצערנו ראינו זאת בעיננו.

"אנו עומדים בזמן לא פשוט. יש אווירה עכורה ברחוב. ולכן עלינו לעשות מעט סדר בדברים ואולי אפילו למחות מעט. לאור מה שקורה בזמן האחרון וכאחד שזכה להימנות על עדת חסידי גור, נראה לי שפעלו בירושלים במערכת הבחירות שתי מטות של אסטרטגים ומומחים. האחד היה תפקידו לשכנע את הציבור החילוני להצביע למועמד מסוים. המטה הזה פעל ועשה אך לא הצליח. אך היה מטה נוסף שתפקידו היה להשניא את עדת חסידי גור על הציבור החרדי. ולצערנו הוא הצליח.

"מה קורה כאן? שומעים על בחורים חסידי גור הולכים ברחוב ויורקים עליהם? שומעים על סמינרים בהם חברויות בין תלמידות נותקו? על קרעים בישיבות כלל חסידיות בין חברים ובין תלמידים לרבותיהם? למה? כי הם שמעו בכל רבם אותו הם שואלים בכל דבר ועניין? היכן נשמע כדבר הזה?

"הרי כל אחד מעימנו עליו לשמוע לרבו וכפי ששום חסיד לא יסגור שידוך אם שאל והרבי לא ענה לו. ושום סוחר לא יסגור עסקה עם שאל אודותיה ולא קיבל מענה. כך נהגנו גם בדבר הזה עליו לא קיבלנו תשובה.

"מספרים סיפורים שחסידי גור עבדו בריכוזים החילוניים. מישהו שמע? מישהו ראה? יש הוכחה וראיה לכך, או שהכל פרי עצותיהם של יועצים אסטרטגים?

"המועמד ברקת הודיע עוד לפני הבחירות שהוא משקיע את עיקר משאביו ליום הבחירות להוציא אלפים מבתיהם בעזרת 3000 איש שיעלה לירושלים. בכתבת תחקיר של אלו שליוו את ברקת ביום הבחירות סיפרו איך שבעקבות כישלונו בבחירות הקודמות, אנשיו הסתובבו עם רמקולים ברחובות להוציא אנשים. וכי מישהו ראה חרדי אחד ברכבים אלו?

"לא היה לכל אורך הדרך סקר אחד שנתן איזה שהוא סיכוי אחר. אבל הייתה כאן עצת יצר לא מובנת ואומללה שכולנו עוד נבכה עליה, שבעקבותיה הותרו חלילה וחס חרב איש ברעהו?

"הסוגיה שעמדה על הפרק היא מי יקבע ומי יכתיב את סדר היום ביהדות החרדית, האסטרטגים או גדולי ישראל. הודענו ברורות שלא נצביע למועמד שלא קיבלנו הוראה להצביע לו אלא אם כן יבוטל המחטף שנעשה בחינוך העצמאי שאז אולי נקבל הוראה. הייתה אפשרות לבצע זאת בקלות וזה לא נעשה. או בגלל שרצו אחת ולתמיד להראות לגור שמסתדרים בלעדיהם, או שחששו שאם יבטלו את המחטף בחינוך העצמאי אז ציבור אחר עלול "להיכשל" בחילול ה' ולא יצביע להם...

"אין ספק לא הכל מגיע לגור. אבל גור גם לא מבקשים לקבל הכל. אבל יש מה שכן מגיע.

"איני מוכיח בשער ואיני ראוי לזה. אבל כולם עוד יבינו שאין קשר בין הצבעה כזו או אחרת בהוראת רבותינו לבין מערכת היחסים הבין אישיים שצריכה להיות בכבוד. וכל מי שפגע או נפגע יצטרך למחול ולבקש סליחה.

"שמעתי מעד ראיה מעשה במשלחת שנכנסה לבקש מהפני מנחם זצ"ל שיחתום על מכתב למען עסקן מסוים שהסתבך משפטית וחשבו שמכתב מגדולי ישראל עשוי לעזור לו. אותו עסקן פגע קשות בעניין מסוים של גור. ובאו באי נעימות לבקש מהפני מנחם את חתימתו לעניין. מיד כששמע ה'פני מנחם' במה דברים אמורים לקח עט ליד וחתם כשהוא אומר: כך מקובלני מבית אבא, כשיהודי נמצא בעת דוחקו לא עושים עימו חשבונות. ועוד מקובלני מבית אבא שכשיהודי מבקש לפתוח דף חדש פותחים לו.

"אני מאמין שיום יבוא במהרה ורבים יבקשו לפתוח דף חדש. ואנו נזכור את שמקובל בידנו כי כשיהודי מבקש לפתוח דף חדש פותחים דף חדש".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 47 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד