ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

אין קמח, יש תורה

הצונאמי הכלכלי הגיע גם לישיבת ליקווד בארה"ב, ובישיבה הכריזו על קיצוצים נרחבים. קרן אור בישיבות מיר ופוניבז'. וישיבת 'עטרת ישראל' שוקלת לעבור לכפר סבא עקב המצב הכלכלי הקשה

תלמידי ישיבה. צילום: באדיבות בקהילה
תלמידי ישיבה. צילום: באדיבות בקהילה

מה ניתן היה להגיד על מצוקת עולם התורה שעוד לא נאמר. כל המוטיבים המשמשים להגדרת מצב קטסטרופאלי נשחקו, בנסיון לעורר את הגבירים להמשיך ולתרום לעולם התורה הקורע תחת הנטל. אך מסתבר שהזעקה נפלה על אוזניים אטומות או שמא על כיסים מרוקנים. בין כך ובין כך, המצב של עולם התורה הפך קשה מיום ליום. 'כוללים' נסגרים בזה אחר זה, ובישיבות מקצצים בכל מקום אפשרי. ולעיתים גם במקומות שנראים כאינם אפשריים.

השבוע הוחלט בישיבת ליקווד - המעצמה התורנית הגדולה בארה"ב - על קיצוצים נרחבים וקשים. למרות שעד היום שרדו בישיבה את המצב הכלכלי הקשה באופן סביר יחסית, בעקבות מעגל התורמים הגדול של הישיבה, גם הם לא הצליחו להימלט מהקטסטרופה.

לפי ההחלטה החדשה של הנהלת הישיבה, המגובה על-ידי ראש הישיבה הגר"מ קוטלר, הוחלט כי למרות שבימים כתיקונם אברכים הלומדים בישיבה יכולים לאכול בחדר האוכל שבישיבה, הרי שהחל מימים אלו, חדר אוכל זה נסגר ואין באפשרות הישיבה לממן אותו יותר.

עוד הודיעו בהנהלת הישיבה למשולחים שהיו באים לישיבה לאסוף כסף, וגם להם התאפשר לאכול בישיבה, כי מפאת המצב הכלכלי הקשה הם אינם מורשים לאכול בישיבה עוד. בנוסף, קוצץ גם החשמל בישיבה. מהיום, הודיעה הנהלת הישיבה, החשמל בישיבה ובפנימיות עובד על שעון, כך שלא ניתן להדליקו בכל שעות היממה. קיצוץ קשה ונרחב התבצע גם בצוות העובדים של הישיבה. בשבוע האחרון פוטרו עשרות עובדים, וגם לנשארים קוצצו 20-30% במשכורות.

קרן אור קטנה, בתוך החושך הכלכלי, ניתן היה למצוא השבוע בכולל מיר בירושלים ובכולל פוניבז' בבני ברק. בישיבת מיר, לאחר עיכוב המשכורות בשלושה שבועות, קיבלו השבוע אלפי אברכי הכולל את התשלום החודשי.

המשכורות חולקו לאחר שהושגה הלוואה בסך 2 מליון דולר. הסיפור מאחורי ההלוואה המדוברת הוא סיפור מופת של ראש הישיבה הגרנ"צ פינקל. כשפנה הגרנ"צ בארה"ב לאחד מתורמיה של ישיבת מיר בבקשת הלוואה, השיב התורם כי אין באפשרותו להלוות את הכסף, שכן בחשבון הבנק שלו נשארו רק 2 מיליון דולר. הגרנ"צ פינקל השיב לו שיתן את כל הסכום כהלוואה לישיבה, ולא יפסיד מכך. הגביר עשה כמצוות ראש הישיבה, והעביר את כל הסכום שנשאר בחשבון הבנק. למחרת העברת הכסף, קרס הבנק והגביר הודה לגרנ"צ על שהציל את כספו מירידה לטמיון.

שמחה נוספת נשמעה גם בקרב כאלף אברכי כולל פוניבז' שקיבלו השבוע את משכורתם, לאחר עיכוב ממושך.

השבוע התפרסם סיפור 'השגחה פרטית' מיוחד בישיבת פונוביז': אחד מתורמי הישיבה נפטר והשאיר בצוואתו הוראה לתרום 5% מנכסיו לטובת הישיבה, הסכום הסתכם ב-60 אלף דולר. בעיצומם של ההכנות לדינר שנערך ע"י הישיבה, הגיע עורך הדין של המשפחה והודיע להגר"א כהנמן: "היום מצאנו חשבון לא ידוע של אותו נגיד ובעקבות כך יש סכום נוסף של 100 אלף דולר עבור הישיבה". זהו הסכום המדוייק שהיה חסר לתשלום משכורות האברכים.

בישיבת 'עטרת ישראל', המצב פחות מזהיר. שם לא חולקו משכורות בחודשים האחרונים, החשמל בדירות הישיבה הופסק, וספקי הלחם הודיעו על הפסקת האספקה בעקבות אי תשלום.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי מסעו האחרון של הגרב"מ אזרחי לארצות נכר, על מנת להביא טרף לבני הישיבה, לא נחל הצלחה מרשימה, בעקבות המצב הכלכלי הקשה. בישיבת 'עטרת ישראל' נשקלת האפשרות לעבור באופן זמני למדרשיית בפרדס חנה, על מנת להקל על תקציב הישיבה המשלמת הון עתק לשכירויות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד