י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

"סכנה ממשית למבקרים בקבר רשב"י"

דוח 'מבקר המדינה' קובע: אתר קבר רשב"י אינו ערוך לאלפי בני האדם המגיעים מדי יום. הדוח מתייחס גם למלחמות שליטה, בנייה לא-חוקית, תחזוקה גרועה, היערכות לקויה ותנאי תברואה בעייתיים

קבר רשב"י. צילום: שמעון מירוני
קבר רשב"י. צילום: שמעון מירוני

דוח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, המתפרסם היום (א) קובע: אתר קבר רשב"י אינו ערוך מבחינה בטיחותית לקליטת אלפי בני אדם המגיעים מדי יום למקום. באתר מבקרים כמיליון וחצי בני אדם מדי שנה - מאות אלפים מהם בל"ג בעומר בלבד.

המבקר מתריע, כי במקרה של אירוע רב נפגעים, לא יוכלו כוחות ההצלה לפעול כראוי להצלת חיים, בין היתר בשל היעדר דרכי גישה ומילוט.

בחלקו הראשון של המסמך, המתייחס לניהול האתר, מגולל מבקר המדינה את סיפור ההתדיינות המשפטית על השליטה במקום, בה מעורבים כיום 'ההקדש הספרדי', 'ועד ההקדשות האשכנזי', המועצה האזורית ורשויות המדינה. המבקר מסכם: "ריבוי המחלוקות והתביעות המשפטיות על הבעלות על מתחם רשב"י ועל ניהולו מונע זה שנים רבות הפעלה יעילה ותקינה של המתחם ומקשה את פיתוחו. רמת התחזוקה של מבנה רשב"י נמוכה ואינה הולמת את קדושת המקום".

במסגרת הדוח נקבע, כי תוספות הבניה במקום נעשו ללא אישור, וכי "היעדר פיקוח ומידע על יציבות המבנים עלול לגרום לסיכוני בטיחות, עד כדי סיכון חיים".

בנוסף, מצא המבקר כי אין הקפדה על תקנות בטיחות אש, וכי קיים חשש להתקלחות מהירה של המבנה, אם תפרוץ דליקה במקום.

על הרוכלות במקום כתב המבקר: "אי-הסדר סביב הרוכלים הרבים, המציעים למכירה מכל הבא ליד, הופך למטרד למבקרים הבאים למקום כדי לשאת תפילה על קברי רשב"י ובנו, וגורם לזילות המקום הקדוש. הרוכלים הפועלים סמוך לכניסה למתחם הקבר במשך כל השנה מפריעים לתנועה באתר ומסכנים את שלום הולכי הרגל".

המבקר קובע: "יש צורך בביצוע שינוי מיידי. אין לאפשר את המשך המצב הקיים ולהפקיר אתר בעל חשיבות רבה, הן לאומית והן דתית". לדבריו, "יש לפתור את הבעיות באתר אחת ולתמיד, כדי לשמור על שלום ציבור המבקרים בו, וכדי לשמר ולפתח את התיירות במקום כנדרש. מדובר בסוגיות הנוגעות לחיי אדם. על מנהלי המתחם לפעול לתיקון הליקויים בסידורי הבטיחות בכל חלקי המבנה. בכך תימנע סכנה לציבור".

המבקר ממליץ להעביר את האחריות על ניהול המקום ועל התחזוקה, לידי גורם מטעם המדינה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד