י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

בחורים יאכלו 'ימים'?

ב'סלבודקא' עברו לכלים חד-פעמיים, בישיבה ספרדית בב"ב מגישים רק לחם ומים בבוקר ובערב, ויש ישיבות שביטלו את הארוחות הבשריות. וגם האם תוקם הקרן שתציל את הכוללים • כך מתמודדים עם המשבר

הסירים ריקים. מטבח בישיבה
הסירים ריקים. מטבח בישיבה



ראשי ומנהלי הישיבות והכוללים אינם זוכרים ימים קשים כמו אלו שעוברים בחודשים האחרונים על עולם התורה. בעקבות המשבר הכלכלי בעולם, ראשי כוללים רבים לא חילקו משכורות מספר חודשים, ובישיבות רבות החליטו על קיצוצים נרחבים בהוצאות ובמשכורות הרמי"ם והעובדים.

כתב אתר 'בחדרי חרדים' יצא לבדוק את המצב הקשה ושוחח עם מספר מנהלי ישיבות שלא יודעים את נפשם.

אין קמח, יש תורה
נשיאות ועד הכוללים: "לא לקחת עוד חובות"


מהבדיקה עולה, כי המשבר הכלכלי לא פסח גם על רשתות הכוללים הגדולות. בחודשים האחרונים, בהוראת הגראי"ל שטיינמן, העבירו אברכי רשת הכוללים 'עטרת שלמה' (כאלפיים אברכים) את המעשרות שלהם תרומה לכולל, כדי לייצב את המצב הקשה בו שרויה הנהלת הכולל, בראשות רש"ב סורוצקין.

גם ישיבת 'מיר', שידעה ימים טובים יותר, נמצאת במשבר קשה: ראש הישיבה, הגרנ"צ פינקל, המכתת רגלו במסירות נפש ברחבי העולם להחזקת המוסדות סיפר כי לא ידע ימים קשים יותר מהימים האחרונים. למרות ההלוואה הגדולה של שני מיליון דולר, עליה דיווח לראשונה כתב 'בחדרי חרדים', שי איזנברג, לא חולקו כל המשכורות, ואברכים שהתקבלו לכולל בשנים האחרונות קיבלו כ-300 שקלים בלבד מתוך הסכום הכולל.

ועד הכוללים באסיפהצילום: ועד הכוללים באסיפה
ועד הכוללים באסיפה


ראשי הכוללים יצאו שוב לחו''ל

כבר לפני מספר שבועות הודיעו ראשי הכוללים על הקמת קרן חדשה להצלת עולם התורה. הקרן קורמת עור וגידים וראשי הכוללים מקווים כי כבר בחודש הקרוב יקבלו כ-10.000 אברכים בארץ מילגות מהקרן החדשה, מה שיוריד מראשי הכוללים את העול מהסכום שהקרן תחלק.

ביום שני שעבר נערכה פגישה של ראשי הכוללים בביתו של הרב אברהם רובינשטיין בבני ברק. לפי החלטת הכינוס יצאו אתמול והיום (ב) ראשי הכוללים לנסיעה נוספת לחו"ל, כדי לנסות לממש את ההבטחות שניתנו מצד גבירים וראשי קהילות בחו"ל. אולם, למרות ההתעוררות הגדולה שיש בקרב נגידים רבים בארה"ב, הרצון הוא לאתר גם גבירים שלא תרמו בעבר לכוללים, כדי שהתרומות לא יהיו על חשבון תרומות שראשי הכוללים היו מקבלים.

בשבוע שעבר עלתה יוזמה, שבימים האחרונים צוברת תאוצה, לנסות לגייס את אחד מהיהודים העשירים בתבל - מר אריה רננט, כדי שירים את התרומה הגדולה הראשונה, ובעקבותיו יתנו גם נגידים נוספים.

לעובי הקורה נכנס הגראי"ל שטיינמן, שפנה אל האדמו"ר רבי דוד אבוחצירה, הידוע כבעל השפעה רבה על מר רננט, לאחר שבתקופה האחרונה נקשרו קשרים אדוקים בין הגראי"ל לרבי דוד, בעקבות מסעו של הגראי"ל לחיזוק בנהריה. הגראי"ל שטיינמן העביר את בקשתו לרבי דוד, ובנוסף נפגשו ראשי הכוללים עם רבי דוד אבוחצירא, כדי לדון בנושא. ראשי הכוללים מקווים כי בימים בהם ישהו בארה"ב יצליחו לגייס את הסכום המיועד לקרן - 14 מיליון דולר.

לחם צר ומים לחץ. ישיבת מירצילום: לחם צר ומים לחץ. ישיבת מיר
לחם צר ומים לחץ. ישיבת מיר


אין ארוחות בשריות

אולם אם בכוללים מתמודדים ראשי הכוללים על השגת התקציבים למשכורות האברכים, הרי שבישיבות מתמודדים מנהלי הישיבות גם על תקציבים לארוחות ותחזוקה.

כך, למשל, בישיבת 'ברכת יצחק' באור יהודה, בה לומדים כ-300 בחורים, לא קיבלו רבני הישיבה את משכורתם בחודשים האחרונים. ביוזמתו של ר' יצחק לוינשטיין, נאמן ביתו של הגראי"ל שטיינמן, יתקיימו במהלך השבוע הקרוב, בכל הערים בהן מתגוררים בוגרי הישיבה, כינוסים ומגביות, והכסף שייאסף יכנס לחשבון פרטי חדש, המיועד לתשלום משכורות עבור הר"מים.

ישיבות רבות קיצצו בתפריט הארוחות אותן מקבלים התלמידים. כך, למשל, בישיבת אורחות תורה, שבראשות הגראי"ל שטיינמן - ישיבה שלא היו לה בשנים האחרונות בעיות כלכליות - הוחלט בהנהלת הישיבה להפסיק את הארוחות הבשריות, כדי לאזן את התקציב.

גם בישיבות וותיקות ומבוססות חתכו וקיצצו בבשר החי. ישיבת סלבודקא עוברת גם היא משבר כלכלי קשה, ובחודשים האחרונים פיטרה הנהלת הישיבה כמה מעובדי תחזוקה בישיבה ובחדר האוכל. כדי לחסוך בעובדי ניקיון של כלי האוכל, התחילו להשתמש בישיבה בכלים חד-פעמיים.

במשכנות התורה, ישיבה ספרדית מפורסמת בבני-ברק, קיצצו את ארוחת בוקר וערב ללחם ומים בלבד. בנוסף הודיעה הנהלת הישיבה לכל התלמידים, כי מי שיש באפשרותו לאכול את סעודות השבת בביתו - שיעשה זאת, עקב המצב הכלכלי הקשה

בישיבת 'כנסת יחזקאל' באלעד אין חלב בבקרים, ובערבים "זוכים" התלמידים לקבל רק מנה חמה של פסטה. הזמנות הקייטרינג קוצצו מ-250 ל-150 מנות בלבד ותלמידי הישיבה מתחלקים ביניהם במנות.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד