י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

שניים אוחזין בטלית

ישיבת מזכירות אגו"י התפוצצה, כשנציגי גור עזבו את הישיבה. סיבת העזיבה: העלאת נושא התפקידים בעיריית ירושלים להצבעה. ברקע, המחלוקת בין אגו"י לדגה"ת על תפקיד הסגנות • כל הפרטים

כינוס מזכירות אגודת ישראל. צילום: אליהו הלוי
כינוס מזכירות אגודת ישראל. צילום: אליהו הלוי

החורף בירושלים מבושש מלבוא. רוחות קיציות נושבות, ומזג האוויר החמים בעיר, הפך ללוהט בישיבת המזכירות של אגודת ישראל הערב (א) ברחוב פרס 2 בירושלים.

אמש (מוצ"ש) התקשר ח"כ מאיר פרוש על מנת לזמן את חברי מזכירות אגודת ישראל לישיבה בנאלית. חברי המזכירות נקראו על מנת לאשר את ההסכם המתגבש עם ראש עיריית ירושלים הנבחר, ניר ברקת. המצב הנפיץ, הדליק נורות אדומות אצל נציגי גור שנקראו לישיבה, ובשיחת ההזמנה לישיבת המזכירות שנערכה בין מאיר פרוש ליוסף לוק (נציג גור בעירייה), התעניין האחרון אודות הנושאים שיעלו בישיבה, ונענה: "אך ורק ההסכם עם ראש העיר".

במהלך הישיבה, לאחר שההסכם עם ראש העיר אושר פה אחד, העלה אחד הנוכחים את נושא סגנות ראש העיר להצבעה.

נושא הסגנות נמצא בעין הסערה. בהסכם הקואליציוני ניתן (בשלב זה, שכן יתכן ובחודשים הקרובים יאשר משרד הפנים סגן נוסף. ש.א) סגן אחד בלבד ליהדות התורה. למרות שבהסכמים הפנימיים בתוך 'יהדות התורה' נכתב שהסגן יופקד בידי 'שלומי אמונים', יש גורמים ב'דגל התורה' שיש להם השגות על כך, ודורשים את הסגנות לעצמם, תוך שהם מעניקים פרשנות אחרת להסכם המדובר.

המתחים בין הסיעות הולידו את ההצבעה המדוברת. אנשי 'שלומי אמונים' רצו בכל מאודם לאשר בישיבת המזכירות את מועמדותו של יוסי דייטש לסגנות מטעם כל הפלגים ב'אגודת ישראל', בכדי שיוכלו לבוא לאנשי 'דגל התורה' בדרישה חד משמעית בשם כל הסיעה.

העלאת הנושא לסדר היום לא מצאה חן, בלשון המעטה, בקרב נציגי גור. הנציגים חיים משה קנופף, יוסף לוק, יוחנן ויצמן, ישראל מינקה, ויוסף שטרן טענו, כי סוכם איתם שלא יועלו עוד נושאים לסדר היום.

לאחר שהביעו את מחאתם, עזבו את הישיבה. לטענתם, אם קבלת הסגנות מאושרת בהסכם, בשביל מה צריך אישור נוסף. אלא מאי? יש בעיות. "אם יש בעיות אנחנו לא רוצים להתערב", אומרים נציגי גור.

יוסי דייטש אומר בתגובה לדברים: "נאמר לאנשי גור שבישיבה ידונו על ההסכם עם ניר ברקת. בכלל ההסכם עם ברקת, יש את נושא חלוקת התפקידים. אף אחד לא חשב שצריך להדגיש את זה במיוחד, הדברים הם ברורים. לאחר שנושא התפקידים עלה הם קמו ועזבו, אני לא יודע למה זה".

לאחר עזיבת נציגי גור, הועלה הנושא להצבעה. למותר לציין שההחלטה עברה פה אחד. אנשי שלומי אמונים ניסו למוסס את פיצוץ הישיבה על-ידי נציגי גור. יהושע פולק אומר ל'בחדרי חרדים': "הסגן מגיע לדייטש על פי ההסכם. בכלל לא היה צריך על זה החלטת מזכירות. אני מאמין שאנשי גור עזבו רק בשביל הפרוטוקול, אין מאחורי זה שום דבר".

אך כנראה שהדברים אינם כה פשוטים, כפי שמציג אותם יהושע פולק.

יצחק פינדרוס, יו"ר 'דגל התורה' בירושלים, אומר ל'בחדרי חרדים': "על פי ההסכם הסגנות מגיעה ל'דגל התורה'. ההסכם המדובר נתון לפרשנות, ועל פי הפרשנות שלי, אנחנו אמורים לקבל את הסגנות. אנחנו נדבר על זה עם 'אגודת ישראל', ונסביר את הדברים. עד היום לא רציתי לדבר על זה כי חשבתי שזה יכול לפגוע במשא ומתן, עכשיו כשנגמר המשא ומתן נבהיר את הדברים".

לעומת זאת, הטוען לכתר מסיעת 'שלומי אמונים', יוסי דייטש, אומר ל'בחדרי חרדים': "אני חושב שההסכם אומר מפורשות שהסגן מגיע ל'שלומי אמונים', אני לא מדבר עכשיו במושגים של להילחם על זה, כי אני חושב שאין לציבור החרדי את הפריבילגיה להילחם עכשיו. 54000 בוחרי 'יהדות התורה' צריכים עכשיו שירות בעירייה ולא מלחמות. אבל אני בטוח שאחרי שנשב עם סיעת 'דגל התורה' ונסביר להם את הדברים, הסיפור הזה ייגמר על הצד היותר טוב".

פרשן פוליטי בכיר אומר ל'בחדרי חרדים': "מאחורי עזיבת אנשי גור את ישיבת המזכירות של אגודת ישראל, עומד בעצם ציר חדש. ליצמן-פינדרוס".

עבור מי שאינו מתמצא בנבכי הפוליטיקה המקומית, כדאי להקדים הקדמה קצרה. אין זה סוד שהתפקיד הנחשק ביותר בעירייה הוא - האגף לחינוך החרדי. התפקיד משמש כמקפצה מצוינת. מחזיק התיק מקבל מפתח ליצירת קשרים עם כל מוקדי הכח בירושלים. כל מנהלי המוסדות משחרים לפתחו של מחזיק התיק ושל מנהל האגף. שכן, כל בעיה במוסדות החינוך נזקקת לעזרתו של האגף לחינוך חרדי.

ליצמן, המייצג את חסידות גור, זקוק לאדם לויאלי בתפקיד, שיעזור למוסדות החסידות. על פי אותה פרשנות, רקח ליצמן הסכם עם יצחק פינדרוס. פינדרוס, שעל פי ההסכם, רשאי לבחור בתפקיד הבכיר בעירייה, יקבל לידיו את תיק החינוך חרדי, ויחד עם מנהל האגף, איתמר בר עזר, שקשריו החמים עם ליצמן הינם סוד הידוע לכל, ימשיכו לעזור למוסדות גור בכל אשר יצטרכו. בתמורה לכך, הבטיח ליצמן לעזור לפינדרוס לקבל את הסגנות לפני שלומי אמונים.

פיצוץ ישיבת המזכירות באה לאותת לאנשי שלומי אמונים, איזו פרשנות יעדיפו אנשי גור לתת להסכם.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד