ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

מעשה מרכבה

ב'אגודת ישראל' התעוררו מהקיפאון בו הם שרויים מאז מערכת הבחירות בירושלים. ב'וועדת השישה' שכונסה הוחלט לפעול למען האינטרסים המשותפים • וב'דגל' מאבק על המקום השלישי • פרסום ראשון

סיעת 'יהדות התורה'. מאוחדת?
סיעת 'יהדות התורה'. מאוחדת?



הבחירות הכלליות הולכות וקרבות. אולם בעוד בכל המפלגות בארץ ההכנות בעיצומן, והיורה הפוליטית רותחת את רתיחתה האחרונה לפני הבחירות, סיעת 'יהדות התורה' נמצאת בשלווה מהסוג המוכר לנו בתחילת קדנציה. שקט שלפני הסערה שורר באוויר, ולא נמצא מישהו שיסכים להפר את השקט הסמיך הזה במריבות של לפני הבחירות.

אך היום (ב) הגיעה הדקה ה-90 ובאגודת ישראל הבינו שאם לא יפעלו עכשיו – אז אימתי. וכך, למרות המשקעים הרבים שישנם בין הסיעות המרכיבות את אגודת ישראל, התיישבו חברי 'ועדת השישה' לישיבה מקדימה לקראת הערכות לבחירות תשס"ט.

חברי 'ועדת השישה', שהפכה עם הזמן ל'ועדת השבעה', הם יוסף קופרברג, חנוך זייברט, ויעקב ליצמן מהסיעה המרכזית, שמואל הלפרט ופייביש מילר מהסיעה המאוחדת- ויזניץ', ומצד שלומי אמונים - יהושע פולק ומאיר פרוש.

הפגישה המקורית הייתה אמורה להתקיים בבניין הוועד הפועל של 'אגודת ישראל' בבני-ברק. אולם לאחר שהמיקום הודלף לאוזני העיתונאים הסקרנים, הוחלף מיקום הפגישה ונקבע במשרדו של ח"כ שמואל הלפרט.

הצדדים, שהגיעו דרוכים לישיבה, וציפו להתפוצצות מסיבה כלשהי – וסיבות, כידוע, לא חסר - הופתעו. השיחה קלחה באווירה נינוחה, מפויסת ואוהדת. אחד ממשתפי הפגישה אף אמר: "הופתעתי. לא ציפיתי לכזו אווירה חיובית. אם המצב ימשיך כך, אני חושב שנוכל להגיע לבחירות הקרובות באחדות מלאה".

בפגישה שארכה כשעה, דנו באופן רשמי על ההיערכות לבחירות. אך חשיבות ההיערכות לבחירות מתגמדת לעומת הנושא החשוב באמת - איזה מיקום תקבל כל סיעה ברשימה.

כל הגורמים ב'אגודת ישראל' מבינים כי הם חייבים לבוא מאוחדים מול 'דגל התורה', שמרימה את ראשה בעקבות המהומות ב'אגודה'. הפוליטיקאים חפצי החיים הבינו שאם לא יניחו מאחוריהם את היריבויות הישנות, הם יצאו קרחים מכאן ומכאן. האחדות המפתיעה שהוצגה בפגישה היא, איפוא, אינטרס נצרך לכל הפלגים.

בפגישה עלה גם נושא בעלזא, שבבחירות הנוכחיות הולכת לדרוש את חלקה. בבעלזא מציגים את רשימת הדרישות שלהם לקראת הבחירות, והרשימה ארוכה למדי וגורמת לכאב ראש לא קטן לאגודת ישראל.

גורם בכיר בחסידות בעלזא אומר ל'בחדרי חרדים': "סיעת בעלזא תדרוש בקדנציה הנוכחית את המקום השישי ברשימה, ללא רוטציה. בנוסף לזה דורשת החסידות עורך בעיתון 'המודיע', ונציגים באגודת ישראל בכל רחבי הארץ",

בישיבה דנו המשתתפים בנושא שיבוצה של בעלזא באגודת ישראל, וכיצד לצמצם את הדרישות של החסידות, שקופחה לאורך שנים.

הנושא הבא שנידון בישיבה, היה המשא ומתן עם 'דגל התורה'. לאחרונה השמיע חבר הכנסת משה גפני דרישה לקבל את המקום הראשון. הדרישה, שלפני מספר שנים הייתה מתויגת אוטומטית כבדיחה, הופכת במערכת הבחירות הנוכחית לעובדה שיכולה להיקבע בשטח, באם לא יגיעו סיעות 'אגודת ישראל' לסיכום פנימי. הנציגים החליטו שהם פועלים במשותף בכל הנושאים ויפעלו למען האינטרסים המשותפים.


יעקב גוטרמן עם הגראיצילום: יעקב גוטרמן עם הגראי
יעקב גוטרמן עם הגראי''ל שטיינמן


מי יתנחל במקום השלישי?

ובסיעה האחות - 'דגל התורה' - העניינים חמים לא פחות. פרישתו של חבר הכנסת אברהם רביץ, שלא זכתה לסיקור תקשורתי מספק עקב האירועים במומביי, הותירה ואקום. וכך, במפלגה שבה יש יותר גננים ממלפפונים, התחילה מלחמת-עולם על המקום השלישי.

שני המקומות הראשונים עברו לידי חברי הכנסת המכהנים: משה גפני ואורי מקלב. הח"כים זכו מן ההפקר לשדרוג מיידי בעקבות פרישתו של היו"ר. אך כאמור, על המקום השלישי בסיעה נטש מאבק בין פרחי העסקנים של התנועה.

המועמד הטבעי ביותר הוא מי שניצב כעת ברשימה כמספר 4 בתנועה, הלא הוא ראש עיריית מודיעין עלית יעקב גוטרמן. האחרון די בטוח במיקומו ברשימה, זאת עקב הוראתו של הגרי"ש אלישיב בבחירות האחרונות שלא מוזזים נציגים ברשימה. גוטרמן זוכה גם לתמיכה אצל הגראי"ל שטינמן, ולא נראה שיש סיבה מיוחדת להזיז את מיקומו ברשימה. היו שניסו להריץ את ראש עיריית ירושלים היוצא, אורי לופליאנסקי לתפקיד, אך ניסיון זה ככל הנראה לא יצלח, ויישאר בחלומם של אי אלו אישים המבקרים בתדירות גבוהה באחד מסמטאות ירושלים.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי בימים האחרונים, נכנסו מספר עסקנים אל הגראי"ל שטינמן וביקשו ממנו שלא להציב את גוטרמן במקום השלישי, וזאת מכיוון שגוטרמן לא מקובל על החלקים ב'דגל התורה'. אותם עסקנים, דיברו על כך שיש צורך להביא מועמד שיהיה מוסכם על כולם, ולא לגרום לפילוג נוסף בתוך הציבור.

הגראי"ל, שחפץ במינויו של גוטרמן, הנחשב למקורבו, אמר לעסקנים שהשלום חשוב מהכל ואם מינויו יגרום למחלוקת צריך למצוא מועמד אחר. העסקנים העלו את שמו של אברהם רובינשטיין, סגן ראש עירית בני-ברק ומזכיר מועצת גדולי התורה, שהינו מקובל על כל הפלגים ב'דגל התורה'.

אולם האחרון, שזוכה להערכה רבה בבתיהם של גדולי ישראל, הינו טירון פוליטי ולא נראה שהמהלך ייצא לפועל בסופו של דבר.

בורסת השמות עדיין לא נסגרה, ויש שצופים דרמות רבות עד להגשת הרשימות הסופית.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד