ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

טבח מומביי: תום 'השבעה'

ה'שבעה' על הרוגי אסון מומביי תמה, אך התמונות מהאירוע המזעזע ימשיכו ללוות את כולנו זמן רב. אתר 'בחדרי חרדים' מגיש סיכום של ימי 'השבעה' בבתי האבלים • כולל השירים שהופקו בעקבות האסון • מיוחד

טבח מומביי: תום 'השבעה'




הדי הפיגוע המזעזע בעיר בומביי בהודו, עדיין מהדהדים באוזני כולם. המראות, התפילות, הבכיות, זיהוי הגופות, והלוויות המצמררות נחרטו לנצח בתודעה הציבורית.

היתומים, האלמנות ובני המשפחות, שאמש (ב) קמו מ'השבעה' זכו לחיבוק מכל הפלגים בציבור החרדי.

אתר 'בחדרי חרדים' מביא סיכום מלא של ימי 'השבעה' בבתי האבלים, כולל השירים המיוחדים שהופקו בימי ה'שבעה' בעקבות האסון.

האדמוצילום: האדמו
האדמו''ר מבוטשאהן אצל מנחם מנדל רבינוביץ

"מי שנהרג בפיגוע נכנס לעולם הבא מיד"


שבוע ימים של בכיות וסיפורים קורעי לב עברו על ישיבת 'הדרת מלך' בבני-ברק, שם ישב 'שבעה' מנחם מנדל רבינוביץ בעקבות רצח אמו הקדושה נורמה רבינוביץ' הי"ד, שנרצחה בפרעות בומביי. נורמה השאירה אחריה שלושה ילדים. שני בנות ובן. בת אחת, בת 21, לומדת בארץ. בת נוספת, כבת 15, מתגוררת עם אביה במקסיקו. וכאמור, הבן מנחם מנדל, בן 18, הלומד בישיבת 'הדרת מלך' בבני-ברק.

ראשי ישיבת 'הדרת מלך' הגיעו אל מעונו של הגרמ"י ליפקוביץ, כדי לשאול האם תלמיד הישיבה, ישב 'שבעה' בארץ, או שיסע לשבת יחד עם משפחתו בחו"ל. הגרמ"י השיב שישאר בארץ ולא יצא מארץ הקודש. כך גם ישאר עם בני הישיבה ויקבל חיזוק מהם.

ואכן, בימים הראשונים ישב הבן 'שבעה' במלון ויזניץ, ובימים שלאחר מכן בישיבה בה הוא לומד.

כלל ישראל הרגיש כי אין זו עוד טרגדיה שניתן לעבור עליה לסדר היום. מאות רבות מתושבי בני ברק, שלא הכירו את המשפחה, באו לנחם ולהתאבל יחד על השבר הגדול. כך גם גדולי ישראל באו לעודד ולחזק את היתום שנשאר בודד בארץ-הקודש.

הזעקות והשבר לא ידעו מנוח בכל שבעת ימי האבל, אך ההשתתפות גדולי ישראל והציבור הגדול שבא לחזק ולעודד, העניק חיזוק גדול למנחם מנדל ולבני הישיבה.

בין המנחמים היו הגראי"ל שטיינמן, הגרמ"י ליפקוביץ, הגר"נ קרליץ, הגר"ג אדלשטיין, האדמורי"ם מסערט ויזניץ, צאנז, באיאן, תולדות אהרן, מבוטשאהן, הגר"י הגר, והגרמ"מ הגר.

הגרמ"י ליפקוביץ עודד וחיזק את הנער, כשהביא את דברי הרמב"ם בהלכות תענית: "אבל אם לא יזעקו ולא יריעו אלא יאמרו: דבר זה ממנהג העולם אירע לנו וצרה זו נקרה נקרית, הרי זו דרך אכזריות וגורמת להם להדבק במעשיהם הרעים, ותוסיף הצרה צרות", הקב"ה לקח כאן קורבנות עבור כל כלל ישראל וכולנו צריכים להתחזק, להתרומם ולקחת חיזוק למעשה מהצרה הגדולה הזאת, וזה החיזוק הגדול שאפשר לצאת מכאן, כי כשיודעים שיש השגחה פרטית וחיים עם זה מתחזקים ומתעלים.

הגר"י יוספי, מגדולי המשפיעים בבני ברק, שהגיע לעודד ולחזק, הביא את דברי בעל ה'קהילות יעקב' שכותב שכל מי שנהרג בפיגוע נכנס לעולם הבא מיד.

התחלת כתיבת סצילום: התחלת כתיבת ס
התחלת כתיבת ס''ת לעילוי נשמת הנרצחים הי''ד

"זו השריפה אשר שרף ה'"


בית משפחת הולצברג לא ידעו מנוח בשבעת ימי האבל. אלפים רבים הגיעו, מכל רחבי הארץ, להשתתף, לחזק ולעודד.

כ"ק האדמו"ר מסערט ויז'ניץ הגיע במהלך השבעה לבית המשפחה בעפולה. עם כניסתו לבית, אמר אביה של הנרצחת, הרב שמעון רוזנברג: "זו השריפה ששרף ה'". האדמו"ר השיב כי הדבר נוגע לכל אחד ואחד מישראל.

בהמשך, כשישב וניחם את המשפחות, סיפר האדמו"ר על התקופות הנוראות שעבר בחייו, כשביניהם הזכיר את ימי השואה הקשים. "עברתי הרבה מלחמות בחיי, והתקופה הזו של השבוע האחרון מחזירה אותי לימים ההם של השואה", אמר. בהמשך גם אמר כי במדרש עם ישראל נמשל לכבשה בין 70 זאבים, אך אלו גבורותיו ונפלאותיו של הקב"ה. שם במדרש מובא המשל לסנה עם משה רבנו, כשהסנה לא אוכל, ולמעשה הוא היה סימן למשה רבנו, שעם ישראל יעבור גלויות קשות, אך יישאר תמיד בזכות התורה. ואז נשאלת שם השאלה מדוע אנו רואים את הגדולה והנס מכך שהסנה לא בוער, למה בכלל צריכים סנה? כאן שאל האדמו"ר מסערט ויז'ניץ, מדוע בכלל צריכים שיקרו דברים כאלו כמו שקרו בשבוע שעבר?

בעת ניחום האבלים, ישב במקום גם רבה של מגדל העמק, הגרי"ד גרוסמן שליט"א, דוד הנרצחת. הגרי"ד גרוסמן סיפר לאדמו"ר על הניצול היחיד מבית חב"ד שהצליח לקפוץ מאחד החלונות ולקפוץ בין המזגנים לרחוב למטה. כשהשתתף בהלוויה, הוא היה מאוד נסער ושני בניו שהיו עימו בהר הזיתים עזרו לו בכל מסע ההלוויה. והנה כשהוא בהר הזיתים, לפתע צדה את עיניו דמותו של אחד מחסידי חב"ד שהוא אינו מכירו, כשלפתע אותו חסיד פנה אליו, אז התברר לו כי הוא האיש שהוא מחפש מאז בריחתו מהבית חב"ד. המדובר היה באותו נחום, שליח חב"ד בנתניה, אליו הפנה אותו הרב הולצברג הי"ד, זמן קצר לפני שנכנסו המחבלים לבית חב"ד. "תפנה אליו, תתחזק ביהדות, תשתתף בשיעורים. קוראים לו נחום והוא השליח בנתניה", אמר הרב הולצברג לאותו ניצול, שפגש את השליח בעירו, במהלך ההלוויה.

למשמע הסיפור אמר האדמו"ר כי בטבח הנורא הזה, יש דברים רבים שנסתרים, ויש גם דברים שנרמזים, כמו למשל הסיפור עם ספר התורה היחיד שנפגע מבין ארבעת הספרים, ושנפגע בדיוק בפרשת אחרי מות.

לניחום האבלים הגיעו גם האדמו"ר מצאנז והאדמו"ר ממחנובקא שהשמיעו דברי ניחומים.

הרב דניאל מוסקוביץ', השליח הראשי של חב"ד בשיקגו הגיע לנחם את האבלים במיוחד מארה"ב. הרב מוסקוביץ הביא להורים השכולים את מכתב התנחומים המקורי של הנשיא הנבחר ברק אובמה ואמר, כי אובמה אמר שבכוונתו לשגר מכתב אישי יותר להורים.

הלוויתו של הקדוש לייביש טיטלבויםצילום: הלוויתו של הקדוש לייביש טיטלבוים
הלוויתו של הקדוש לייביש טיטלבוים

"דודי ירד לגנו לקטוף בשושנים"

אדמורי"ם רבים, רבנים, אישי ציבור, והמון אדם הגיעו לנחם את משפחת הרב לייבוש טייטלבוים הי"ד. האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק, חותנו של הנרצח, ישב בימי 'השבעה' בבית בתו, באבל נורא וקיבל את המנחמים הרבים.

בסרט המיוחד המוגש כאן נראה האדמו"ר מבעלזא בניחום האבלים:




 הזוג הולצברג הי"דצילום: הזוג הולצברג הי"ד
הזוג הולצברג הי"ד

השירים המיוחדים: שלוחי עמך, שיר השלוחים, השיר של מוישי

"שלוחי עמך"- שיר שנכתב והופק במיוחד על ידי הגראמער ישראל אדלר לאחר מתקפת הטרור במומבאי, שיר קינה המבטא את הגבורה היהודית שלא תשקוט ולא תנוח לעולם.

"שלוחי עמך" מתאר את הרגעים הקשים שעבר כלל ישראל, הדקות הארוכות שנדמו כנצח, בתפילה וציפייה לפני בורא עולם אולי יחוס, ובעיקר מדגיש את גבורת נפשם של הורי ומשפחות השלוחים, שלמרות הכל, ובמקביל לזעקות הכאב "עד מתי" הכריזו קבל עם ועדה, "ובכל זאת שמך לא שכחנו".

בעת לווית הקדוש רבי אריה לייבוש טיטלבוים הי"ד, קיבל הגראמער ישראל אדלר טלפון ממכר ותיק מחו"ל, שפנה אליו בבקשה לכתוב שיר ולתעד את הרגעים הקשים של עם ישראל מחד, ובמקביל להדגיש את אמונת התום של בני משפחות השלוחים.

"שלוחי עמך" זהו שיר קינה מרגש במיוחד, כשאף טכנאי ההקלטה והאולפנים לא יכלו להסתיר את רגשותיהם, ואת הלחלוחית שעמדה בזוית עיניהם במהלך עבודתם, כששמעו והתחברו למסירות הנפש היהודית והניצוץ שבכל יהודי באשר הוא.

יצוין שמיד עם סיום עריכת המיקס, יצא אדלר לעפולה, להגיש למשפחות את "שלוחי עמך", שברגש רב כינסו את הנוכחים, קראו את מילות השיר ואת המכתב שצורף לו המביע את רגש ההוקרה לשלוחי חב"ד, שהבטיחו שימשיכו את הדרך לעד, ורק בכך ימצאו נוחם.

הרב שמעון רוזנברג הודה נרגשות לאדלר, וביקשו במקביל להיכנס לבית בו היו שאר בני המשפחה, ולעבור בין כל האבלים להשמיע את הדברים, בכדי שכולם יחד יחוזקו ויחזקו.



שיר השלוחים



מלחין השיר יוסי גרין אמר על השיר המיוחד: "השיר הוא לא שיר הספד, חס ושלום, זהו שיר של נחמה ותקווה. שיר שנועד לחזק את שלוחי חב"ד בכל העולם שאל להם לפחד משונאי ישראל. לכל אחד מהם מחכה השכר שלו. בזמנים כאלו עולות הרבה שאלות וקושיות. לא הכול אנחנו מבינים, אך זהו לא תפקידנו לספק את התשובות. התפקיד שלנו כרגע הוא לחזק, לעודד ולעשות כל שביכולתנו למען אותם יהודים צדיקים שמוסרים את כל חייהם בשביל כלל ישראל".

מוישי הולצברגצילום: מוישי הולצברג
מוישי הולצברג

השיר של מוישי




השיר המיוחד, שיצא ביום ההלוויות של הרוגי מומביי, ריגש אלפים רבים.

"גבי ורבקי אנחנו אוהבים אתכם", כך זועק אביה של רבקי הולצברג הי"ד בפתח השיר המרגש שלפניכם.

השיר בנוי על הפסוקים "הבט משמיים וראה כי היינו לעג וקלס בגויים נחשבנו כצאן לטבח יובל להרוג ולאבד ולמכה ולחרפה. ובכל זאת שמך לא שכחנו נא אל תשכחנו".

לאורך כל השיר נשמעים זעקות הילד מוישי, בן השנתיים, שנשאר ללא אב ואם, הזועק בקול ובבכי מרטיט: "אמא, אמא, אמא".

אביה של רבקי נשמע כשהוא מקבל עליו את הדין בשם ומלכות, ובקול שבור זועק לשמיים: "עד מתי? עד מתי? עד מתי?", והקהל כולו מצטרף לזעקה המזעזעת: "עד מתי?".

בהמשך מבטיח האבא: "בעזרת ה' אנחנו נמשיך את הדרך שלהם, את הפעילות שלהם את דרכו של הרבי, אנחנו מבטיחים נמשיך את הדרך שלהם, עד שהילד מוישי ימשיך ויקבל לידיו את בית חב"ד".

הגרי"מ לאו נשמע בשיר כשהוא אומר: "המוישל'ה הזה הוא בעצם המוישל'ה של כל הדורות. זה הילד היהודי שנותק בכח הזרוע מזרועות הוריו ומחיק אמו. המוישל'ה הזה הוא למעשה העמוד החי הוא עמוד התקווה הגדולה וייתכן שהוא יביא בעקבותיו לא רק ניצוצות פנימיים יהודיים וידליק אותם, אלא יהפוך לשלהבת גדולה שתביא אור חדש אשר על ציון יאיר".

השיר מסתיים בקבלת אלפים עול מלכות שמיים: "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד