י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מניפים את הדגל

'דגל התורה' התעוררה לחיים. המו"מ מול 'אגו"י', המאבקים ובורסת השמות על המקום השלישי תדלקו מחדש את המכונית המקרטעת. גפני:"נדרוש את התפקיד הראשון" • מאחורי הקלעים, דיווח מיוחד

גוטמן וגפני. צילום: שוקי לרר
גוטמן וגפני. צילום: שוקי לרר



נדמה היה שסיעת 'דגל התורה' פרשה לה לתנומת חורף ארוכה. שקט מוחלט שורר במסדרונות הפוליטיים, וכל אחד מתכונן בפינתו למאבק שאמור להיפתח כבר בימים הקרובים. אולם הטלטלות שחווה ספינת 'דגל התורה' בלב הים הפוליטי, לא משפיעות עדיין על הרב חובל לנקוט בצעדים שיביאו את הספינה למים השקטים.

הסיעה מתמודדת בשתי מישורים, האחד - לכתו של יו"ר התנועה, ח"כ אברהם רביץ, והצורך למנות לו מחליף. והשני - המשא ומתן המתקרב עם 'אגודת ישראל', לקראת הרכבת הרשימה לכנסת ה-18.

מעשה מרכבה


המאבק היצרי בתוך התנועה עבר בימים האחרונים לשלב המכריע. המקום הראשון והשני מאוישים על-ידי חברי הכנסת הנוכחיים, משה גפני ואורי מקלב. אלה שודרגו בהתאם למיקומם בכנסת הנוכחית.

אולם המקום השלישי ברשימה הפך לשאלת מליון דולר. זאת למרות שעל פי הסקרים, התרחישים והפרשנויות, המקום השלישי ב'דגל התורה', שבמקרה הטוב ימוקם במקום השישי ברשימה לכנסת, אינו נחשב ריאלי. הסקרים האחרונים מלמדים על קריסת המפלגה לארבעה – ובמקרה הטוב – לחמישה מנדטים.

האמת, לא צריך סקרים. מי שמסתובב ברחוב החרדי, וניחן בזוג עיניים, רואה שמצבה של 'יהדות התורה' מצריך תפילות מרובות. הציבור החרדי, בוגר מערכת הבחירות בירושלים, לא ירוץ בבחירות הכלליות בחרדת קודש אל הקלפי כדי לשלשל את האות 'ג'. כמה מכללי המשחק הבסיסים השתנו בתקופה האחרונה, ואת התוצאות נראה, ככל הנראה, ביום פקודה.

למרות כל זאת, מתנהל מאבק בתוך 'דגל התורה' על המקום השלישי. הנציגים כנראה בטוחים שה'קול קורא' וה'חוב קדוש' יוציאו את הבוחרים בהמוניהם אל הקלפיות, ומנסים לשדר תחושה כאילו המקום השלישי ריאלי.

מפת הכוחות בתוך 'דגל', דומה למקום המגורים של הציבור החרדי - ירושלים ובני-ברק. בז'רגון עסקני התנועה, המחליטים הסופיים נקראים "חנן 10" (ביתו של הגרי"ש אלישיב), ו"חזון איש 5" (ביתו של הגראי"ל שטינמן).

במערכת הבחירות הקודמת, בלהט הרכבת הרשימות, היו שחפצו להזיז מועמד ברשימה למקום נמוך יותר ולהעלות נציג אחר על פניו, על מנת לקדם אותו בהיררכיה המפלגתית. אלא שאז הגיב הגרי"ש אלישיב על ההצעה: "לא מזיזים אנשים ברשימה שלא לצורך".

הכלל הזה עומד כעת בבסיס הוויכוח על הנציג השלישי.

מי שמוצב במקום השלישי ברשימת 'דגל התורה' הוא יעקב גוטרמן, ראש עיריית מודיעין עילית. גוטרמן חביב מאוד על אנשי הבית ברחוב חזון איש 5, אך כגודל חביבותו בבית הבני הברקי, כך הרתיעה העמוקה ממנו בבית הירושלמי, וזאת בלשון המעטה.

לפני כחודש החל גוטרמן בקדנציה נוספת, שלישית במספר, כראש עיריית מודיעין עלית. בעיר לא התקיימו בחירות, לאחר לחצים שהפעילו גוטרמן ואנשיו. תפקידו הנוכחי משמש כקרדום בידי דורשי רעתו, הטוענים: "רק עכשיו הוא התחיל את הקדנציה, אי-אפשר להזניח את תושבי מודיעין עלית. צריך מישהו בלא תפקיד בשלב זה". ואם לא די בטענה זו, הם מוסיפים: "גוטרמן לא מקובל על כל חלקי הציבור הליטאי, בתקופה של מחלוקת ופירוד כדאי להביא אישיות המקובלת על כולם".

הגראי"ל שטיינמן ידוע כאוהב ורודף שלום, והטענה שגוטרמן אינו מקובל על כולם, בהחלט יכולה לגרום לכך שהוא יודח ממקומו ברשימה.

מקורבים לגוטרמן אומרים ל'בחדרי חרדים': "נכון לעכשיו גוטרמן הוא המועמד מספר שלוש מטעם 'דגל התורה'. הוא מועמד מוסכם, ולא שמענו שום ערעור על כך".

אך ימים לא קלים יעברו על גוטרמן עד שתתקבל ההחלטה הסופית בעניינו.

רובינשטיין קרליץ ויעקב אשר. צילום: שוקי לררצילום: רובינשטיין קרליץ ויעקב אשר. צילום: שוקי לרר
רובינשטיין קרליץ ויעקב אשר. צילום: שוקי לרר


בורסת השמות

ובינתיים בורסת השמות, עובדת שעות נוספות. בין השמות שהועלו לתפקיד:

אברהם רובינשטין, מזכיר מועצת גדולי התורה. רובינשטיין מקורב להגראי"ל, ובאם גוטרמן יודח, הוא לכאורה המועמד הבא. חסרונו: חסר ניסיון פוליטי.

עוד שם חם שמסתובב על כביש ירושלים-תל אביב, כמי שעשוי להיות מועמד מוסכם על כולם הוא איצ'ה רייך, ראש מועצת רכסים היוצא, שזוכה לתמיכתם של ח"כי 'דגל'.

השם הבא הוא תוצרת אנשי הבית במאה שערים - אלי וינמן. וינמן, מקורב לגרי"ש אלישיב, וגורמים בכירים בבית שברחוב חנן עובדים למענו.





רשימת יהדות התורה. מי בראש?צילום: רשימת יהדות התורה. מי בראש?
רשימת יהדות התורה. מי בראש?


"דורשים את התפקיד הראשון"

גם בגזרה השנייה, לא מצפים לסיעת 'דגל התורה' חיים קלים. המשא ומתן מול 'אגודת ישראל' עומד להיפתח, וההצהרות הולכות ומשתחררות לאיטן. מי ששם לב לאחדות המפתיעה שגילו נציגי אגודת ישראל בפגישת 'ועדת השישה' הבין שהנציגים הבינו כי אם לא יבואו מאוחדים למו"מ מול 'דגל', הם יישארו בסופו של דבר קרחים מכאן ומכאן.

ח"כ משה גפני אומר בשיחה ל'בחדרי חרדים': "אנחנו דורשים את התפקיד הראשון. אין סיבה שאת התפקיד הראשון תקבל אותה קבוצה מהציבור החרדי במשך שנים. אנחנו הרבה יותר גדולים מהם. כל השנים הם דרשו את התפקיד הראשון בתור המייצגים של אגודת ישראל. הבחירות המקומיות האחרונות הוכיחו שהם לא מייצגים את אגודת ישראל, ואני לא רואה סיבה שהם יקבלו את התפקיד הבכיר".

• תדרשו גם את המקום הראשון?

"נושא המקומות נתון למשא ומתן, בינינו לבין אגודת ישראל. המו"מ עדיין לא התחיל".

• במי אתה תומך לנציגות המקום השלישי?

"אני לא מתערב בזה. הנושא יידון בין גדולי התורה ומשם תצא ההוראה".

• ישנן שמועות על הצטרפות נציג חרדי אשכנזי לתנועת ש"ס, אתה חושש מכך?

"לא שמעתי על זה. כשיהיה אקטואלי, אגיב בהתאם".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד