י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"אם המשיח יהיה תימני לא יקבלו אותו"

בראיון מרתק שהעניק הגאון רבי שלמה קורח לשדרן מוטי לביא ב'קול חי', הוא מדבר על היחס לתימנים ועל עדתיות, וקובע: "אנחנו העשב שנדרס במלחמת האשכנזים והספרדים" • להאזנה

"כשאני רוצה להכניס את הנכד שלי למוסד אשכנזי אני צריך פרוטקציה". הגאון רבי שלמה קורח. צילום: עוזי ברק
"כשאני רוצה להכניס את הנכד שלי למוסד אשכנזי אני צריך פרוטקציה". הגאון רבי שלמה קורח. צילום: עוזי ברק

בעקבות הרצח המזעזע של הרב משה יעיש נהרי הי"ד בתימן, התראיין הגאון רבי שלמה קורח, לתוכניתו של מוטי לביא ברדיו 'קול חי'. בראיון פתוח וגלוי לב, מספר הרב על הבעיות של הציבור התימני בארץ-ישראל ועל שארית הגולה שנותרה בתימן.

'בחדרי חרדים' מגיש הקלטה של הראיון המרתק ומעורר המחשבות, לצד ציטוטים נבחרים.

• על הנרצח: "היה יהודי צדיק, וכיהן כמורי בתימן. אני לא מקבל את הטענה על כך שמשוגע רצח אותו, המצב שם מזעזע. יש שם שנאה גדולה ליהודים, קבוצות של אל קעידא ואניטשמיות. הסיבה שהם לא עולים לארץ ונשארים בתימן היא מכיוון שיש קבוצות של אנשים משלנו, שמשכנעים אותם לא לעלות. נשארו שם בסך הכל כ-800 יהודים, ובמקום שיעלו, אנשים (מחסידות סאטמר) משכנעים אותם להישאר בתואנה שבארץ המצב יותר גרוע".

אחד מראשי יהדות תימן נרצח ביריות

• על היחס לתימנים: "לפני זמן לא רב הרסו שם בתי קברות. אף אחד לא צעק. כשהורסים באירופה בית קברות כולם צועקים. הסיבה לכך היא, שגם תימני מת נשאר תימני ולאף אחד לא אכפת ממנו. כולם עסוקים בפוליטיקה, ומתעלמים מעדה קדושה".

• על מצב הדת: "התימנים שמגיעים לארץ נשלחים לרחובות, שם הם מתדרדרים ברוחניות, מה שהיה בשנות החמישים חוזר על עצמו גם היום. אנחנו עושים ככל שביכולתנו לעצור את התופעה, אבל אין לנו משאבים. כולם צריכים להתעורר ולצעוק, לא רק תימנים. אנחנו יהודים כמו כולם, לא כתוב בשולחן ערוך שצריך לעזור רק לאשכנזים, גם לתימנים זה מצווה לעזור".

• על העדתיות: "רוצים שיבוא המשיח, אבל אם המשיח יהיה תימני לא יקבלו אותו. אני אתן לך דוגמא, אני התחנכתי בישיבת פונוביז', ואצל ר' אהרון קוטלר, והיום כשאני רוצה להכניס את הנכד שלי למוסד אשכנזי אני צריך פרוטקציה, למרות שהוא יותר טוב מהשאר. למה זה צריך להיות? אני בטוח שהרב לנדא לא צריך פרוטקציה בשביל להכניס את הנכד שלו למוסד. לצערינו אנחנו לא אצל האשכנזים ולא אצל הספרדים. זה מזכיר לי את המשל - כשהשוורים נלחמים העשב נדרס. אנחנו העשב שנדרס במלחמת האשכנזים והספרדים. כשאנחנו מגיעים לאשכנזים אומרים לנו: לכו לספרדים. וכשאנחנו מגיעים לספרדים אומרים לנו: לכו לאשכנזים".

• על התארגנות פוליטית תימנית: "הכל מתחיל ונגמר במשאבים. אין לנו כסף להתמודד בפוליטיקה. לש"ס היה את ספרא ואת סבא שעזרו להם להתרומם. לנו - אין. מעולם לא הבעתי דעה פוליטית, ולא נראה לי שתהיה התארגנות פוליטית של תימנים".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד