ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024

ותעל שוועתם אל ה'גדולים'

ראשי ה'כוללים' הגדולים שבו מהנסיעה לארה"ב, אותה הגדירו: מוצלחת • כתבי 'בחדרי חרדים', יוסי שוורץ ושי איזנברג, על המהלכים של גדולי ישראל להצלת עולם התורה • סיקור נרחב

הגרמ"י לפקוביץ, הגר"ג אדלשטיין והאדמו"ר מצאנז. צילום: שוקי לרר
הגרמ"י לפקוביץ, הגר"ג אדלשטיין והאדמו"ר מצאנז. צילום: שוקי לרר



ראשי הכוללים הגדולים - בהם הגר"נ איינפלד מכולל חזו"א, הגר"ש אלישיוב מכולל שערי ציון, הגר"צ וויספיש מישיבת הר"ן, הגר"א כהנמן מכולל פוניבז', הגר"י מן מכולל בית הלל, הרש"ב סורוצקין מעטרת שלמה, הגר"א פכטר מכולל מדרש אליהו אלעד, הגרא"ד פרוינד מכולל בית אבא, הגר"י קניג מכולל ברסלב, והגר"א רובינשטיין מכולל נחלת משה בני ברק - שבו בסוף השבוע ממסע נוסף לארה"ב. הם הביעו תקווה כי המסע האחרון שלהם, ממנו שבו ביום ו', יישא פירות.

מטרת הנסיעה הייתה פתיחת קרן ממנה ישולמו משכורות האברכים. הנסיעה, אותה הגדירו כמוצלחת, אמורה לתת תוצאות כבר בשבועות הקרובים, וראשי הקרן מקווים כי כבר בחודשים הקרובים, יראו האברכים את המשכורות בחשבונות הבנק.

ראשי הכוללים מעדכנים את גדולי ישראל בכל התפתחות שישנה במהלך הקמת הקרן, זאת עקב החשיבות הרבה שמייחסים גדולי ישראל לקרן זו. הגר"צ ויספיש שוחח עוד במהלך שהותו בארה"ב טלפונית עם הגרי"ש אלישיב, שהתעניין רבות לנוכח המצב הקשה, וביום ו' האחרון עלה אל ביתו במאה שערים. רש"ב סורוצקין דווח להגראי"ל שטיינמן על מצב איסוף הכספים, והגר"א כהנמן, שנשאר מספר ימים נוספים בארה"ב, שוחח טלפונית עם ראש ישיבת פוניבז' הגר"ג אדלשטיין.

המצב הקשה חייב את ראשי ה'כוללים' לנקוט ביוזמות יצירתיות. במהלך ביקורם נפגשו עם חברי מועצת גדולי התורה בארה"ב. האדמו"ר מנבומינסק, שהמצב הקשה נגע לליבו, נסע יחד עם ראשי הכוללים לפגישה עם אחד מגדולי מחזיקי התורה המפורסמים, ועודדו לתמוך ב'כוללים' בשעתם הקשה.

כמו כן, ביקרו אצל הנגיד ר' דוד בודנער, שהתחייב סכום גדול עבור הכוללים, לעילוי נשמת אמו, עליה הוא יושב 'שבעה' בימים אלו.

בתוך כך נפגשו ראשי הכוללים גם עם ראשי אגודת ישראל בארה"ב, ותינו בפניהם על המצב הקשה של ה'כוללים'. ראשי אגודת ישראל נענו לבקשות, ונרתמו למסע גיוס התרומות.

ראש ועד הנאמנים של אגו"י, הרב גדליה וינברגר, העלה תוכנית כי כל ראש אב בית חרדי בארה"ב שידו משגת, יתרום 180$ חודשיים, כדי להחזיק את אברכי ארץ ישראל. בימים הקרובים יעלה קמפיין נרחב הממריץ את היהדות החרדית באמריקה להצטרף ליוזמה.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי ביום ו' האחרון חתמו הגרי"ש אלישיב, הגראי"ל שטיינמן, הגרמ"י ליפקוביץ והגר"ח קנייבסקי על מכתב לראשי הקהילות בארה"ב, הקורא להם להמריץ את הקהילות אשר הם עומדים בראשם להצטרף ליוזמה החדשה. בימים הקרובים יכנס מזכיר מועצת גדולי התורה אברהם רובינשטיין לביתם של חברי מועצת גדולי התורה כדי להחתימם על המכתב.

אך גם מצב המוסדות בארה"ב אינו פשוט כלל ועיקר: בליקווד שבארה"ב הושבתו בסוף שבוע שעבר לימודי בתי הספר, מאחר והמורות לא קיבלו את משכורתם. השביתה אינה מכוונת נגד נציגי הממשלה, אלא נגד ההורים שעקב המצב הכלכלי הקשה, אינם יכולים לעמוד בשכר הלימוד.

"בגלל חוסר אמון"

בסוף שבוע שעבר התקיים מעמד 'לחיים' בביתו של הגרמ"י ליפקוביץ, לרגל שמחת נישואי נינתו עם נכדת הגר"ג אדלשטיין. במעמד השתתפו הגר"ג אדלשטיין, האדמו"ר מצאנז, האדמו"ר ממודזיץ והמחותנים.

בסיום מעמד ה'לחיים' נשארו בחדרו של הגרמ"י, הגר"א גרבוז מראשי ישיבת ארחות תורה, והגרמ"ד ליפקוביץ משגיח ישיבת באר יעקב. הגר"א גרבוז ביכה את המצב הקשה (עליו דווח לראשונה בבחדרי חרדים) וסיפר כי בישיבת ארחות תורה הופסק הארוחות הבשריות. בנו של הגרמ"י – רבי משה דוד ליפקוביץ, המכהן כמשגיח ישיבת באר יעקב, סיפר כי בישיבת באר יעקב נותק החשמל מחוסר תקציב, וכך שהו תלמידי הישיבה יממה ללא חשמל.

הגרמ"י סיפר כי בשבוע האחרון הגיעו לביתו מספר ראשי ישיבות ושטחו בפניו את המצוקה הקשה, כשהוא מציין את ראש ישיבת סלבודקא, שאמר כי ישיבת סלבודקא לא ידעה מעולם מצב כלכלי קשה כמו היום, וביקש מכתב מיוחד לנגידים בארה"ב.

לאחר מכן עורר הגרמ"י ליפקוביץ על המשבר, כשהוא מצטט מדברי ר' אלחנן וסרמן על המשבר העולמי שהיה בתקופתו: "צריך לדעת שהמשבר לא נוצר בגלל מחסור בכסף אלא בגלל חוסר אמון אחד בשני, חסר באמונה, והסיבה שהעולם לקה בחוסר אמונה". הגרמ"י הוסיף שהבעיה העיקרית בדרונו הוא חסרון באמונת חכמים.

הגרמ"י ליפקוביץ לא המתין ועשה מעשה, במקום שוחח טלפונית עם הרב אהרן בינה, ראש ישיבת הכותל, הנחשב לרבו של מר אריה רעננט, מהיהודים העשירים בעולם, בתקווה כי יעזור ויתרום להצלת עולם התורה.

לאחר מכן, התקשר הגרמ"י לנגיד ר' דוד בודנר, אחד מגדולי התומכים בעולם התורה, היושב 'שבעה' בימים אלו בארה"ב על פטירת אמו, כשהוא מחזקו ומעודדו שהתרומות לעולם התורה הם עילוי נשמה הגדול שיש לע"נ אמו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד