ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

"אין לי מה לאכול" • עדות מצמררת

אברך, שאשתו - עובדת ברשת הגנים של אגו"י - לא קיבלה את משכורתה בחודשים האחרונים: "חייבים לזעוק את זעקת המורות" • ר' יוסף בינינפלד, מנהל רשת הגנים: "עושה הכל בשליחות גדולי ישראל"

ילדים בגן. תמונת אילוסטרציה
ילדים בגן. תמונת אילוסטרציה



אתמול בשעות הצהריים צלצל הטלפון האישי. על הקו, שהיה קטוע במקצת, נשמע קולו של אברך צעיר, שביקש ממני בקול נמוך: "אתה יכול לחזור אלי? אין לי כסף לטלפון".

לאחר מספר דקות, תוך כדי שיחה עם האברך, הבנתי מדוע אין לאותו אברך כסף עבור טלפון. הסיפור שגולל בפני נשמע מזעזע: אשתו עובדת מספר שנים ברשת הגנים של אגו"י. בשנים האחרונות התחילו הקיצוצים. בתחילה הורידו את דמי הניהול בסך 600 שקל. דמי הניהול ניתנים על עבודת ריכוז הכספים והרישום של ילדי הגן.

מנהלי הרשת טענו, שמהיום יטפלו בניהול רכזים מקומיים, דבר שלטענתו לא קרה בסופו של דבר. דמי הבראה בסך 10% מהמשכורת ירדו משהמשכורת מידי חודש בחודשו, אולם בסופו של דבר התברר שהכסף לא הגיע ליעדו.

בחודשים האחרונים, מספר האברך, לא קיבלה אשתי משכורת כלל. לפני מספר שבועות הודיעו מנהלי הרשת, שרק מי שיחתום על הסכם הבראה, יזכה לקבל את משכורות החודשים האחרונים. "ההסכם הוא עבדות. רוצים שאשתי תעבוד בשביל 3300 שקל נטו. איך אני יכול להחזיק משפחה עם שמונה ילדים במשכורת כזאת? הדבר האחרון שחשבתי שאני אעשה זה לפנות לתקשורת, אבל אין לי ברירה. חייבים לזעוק את זעקת המורות. אין לי אפילו כסף לטלפון, אתה מבין לאיזה מצב התדרדרתי?".

את המשפטים האחרונים הוא אומר כשדמעות חונקות את גרונו.

מה תעשו, שאלתי אותו. אם לא תחתמו על ההסכם הבראה לא תקבלו כלום, זה יותר טוב?

"אנחנו, קבוצת משפחות של גננות, הולכים עכשיו לתבוע בבית המשפט. הגשנו תביעה באמצעות עו"ד ישי שריד, על הלנת שכר של 4 חודשים ועל העוולות שנעשו לנו. מי שחתם על ההסכם ההבראה אלו נשים צעירות שהפחידו אותן שיישארו בלי כלום, אם לא יחתמו. הן היו חייבות את הכסף - אז הן חתמו.

"ההסכם הזה מרושע, חותמים על קבלת שכר מינימום, ועל כך שניתן להפסיק את עבודת הגננות ללא הודעה מראש, וכל שנה הגננות מפוטרות כדי שלא תוכלנה לצבור ותק. אין ימי מחלה, וכל איחור מוריד מהמשכורת מינימום. לא נחתם כזה הסכם מעולם. מנצלים את הרעב של הגננות, בכדי לאלץ אותן לעבוד בתנאי עבדות של ממש".

הסכם ההבראה. הגננות לא רוצות לחתוםצילום: הסכם ההבראה. הגננות לא רוצות לחתום
הסכם ההבראה. הגננות לא רוצות לחתום















"אני מריח את האדמה מלמטה, אני דואג לגן העדן"


את השיחה עם האברך סיימתי בתחושה קשה. האם באמת אלו הם פני הדברים? האם בציבור החרדי נעשות עוולות, ואין פוצה פה ומצפצף, שאלתי את עצמי.

בשיחה עם ר' יוסף בינינפלד, מנהל רשת הגנים, התמונה נראית שונה לחלוטין.

"רוב התנאים בהסכם לא מובנים גם לנו", הוא פותח. "הסכם ההבראה נערך על-ידי משפטנים, ובא למגן את הרשת מכל תביעה עתידית, למרות שרוב הסעיפים לא יתממשו הלכה למעשה".

• אתם רואים את המצוקה שבה נמצאות משפחות הגננות. זה לא כואב לכם?

"תאמין לי שאני מרגיש את הצער שלהם. מי כמונו מזדהה עם המצוקה. המצב הנוכחי קשה לכולם. אני עובד בהתנדבות בהנהלת הרשת, ונמצא כאן בשליחות גדולי ישראל. צריך לבדוק מהן החלופות. בעבר קיבלו הגננות שכר דומה לחינוך הממלכתי, למרות שלא היינו אף פעם רשת ממלכתית, אלא שאז היו לנו מקורות מימון חלופיים. כיום אין לנו מקורות מימון והרשת נמצאת בחובות ענק, המצריכים הסדר הבראה דחוף.

"אין ספק, שהסדר הבראה הוא לא בית הבראה ואנשים יפגעו מזה. בהסדר הנוכחי מול משרד החינוך הם מסכימים לשלם לגננות הותיקות 100% פנסיה, אז נכון שהמשכורות יורדות, אבל חייבים לראות את העתיד".

• קיבלתם את התביעה של הגננות?

"עדיין לא. אבל צריך להבין שאם התביעה תתקבל, המפסידות העיקריות יהיה הגננות. כל גננת תפסיד מאות אלפי שקלים המיועדים לפנסיה. הם רואים את הרגע, את המשכורות של החודשים הקרובים. אנחנו מסתכלים בראיה קצת יותר רחבה. אם לא היינו דואגים לגננות, היה מי שהציע שנסגור את הרשת, נשלח את הגננות לביטוח לאומי שם יקבלו מקסימום 70000 שקל פיצוי, ונפתח רשת חדשה עם הסכמי שכר חדשים, ואף אחד לא יוכל לבוא אלינו בתלונות.

"לא עשינו זאת, כי אנחנו דואגים לגננות. מתוך 1500 גננות, 700 כבר חתמו ואני בטוח שרובם יחתמו בסופו של דבר. אם לא יחתמו יפסידו הכל".

• אם אתה לא מתפרנס מזה, למה אתה צריך את כל הבלאגן והכאב ראש, שים את המפתחות על השולחן ולך הביתה?

"אני נמצא בגיל שכבר עוד מעט אני מריח את האדמה מלמטה. יש לי פנסיה ברוך ה', ואני כבר לא עובד בשביל העולם הזה שלי. אני עובד על העולם הבא. היינו אצל גדולי ישראל ושאלנו אותם אם אנחנו צריכים לפחד מקפידה, הם ענו לנו - כשבאים לעזור אין מה לפחד מקפידות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 61 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד