ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

חתונה קוראת לגנב

'השומרים', ארגון שהוקם לאחרונה, לוכד שתי ציפורים במכה אחת: ראשי הארגון מציבים נוער נושר, הזקוק לתעסוקה, לשמור על בתים שבעליהם יצאו לחתונות משפחתיות • כך מונעים גניבות בשכונות החרדיות

ילדים בתחפושת. תמונת אילוסטרציה
ילדים בתחפושת. תמונת אילוסטרציה

הגנבים בערים החרדיות מצאו מקום להתגדר בו על מנת לבצע את זממם. התופעה שהחלה כתופעה שולית, הפכה למכה של ממש.

מדובר במספר תופעות, המוכרות לאנשים הנמנים על המגזר החרדי. אחד המקרים החביבים על הפורצים הוא לבקר בביתם של אנשים החוגגים את נישואי ילדיהם, ומשאירים את ביתם ריק מאנשים ומוכן לפריצה. וכך, ההורים שחוזרים מותשים לביתם, מגלים להפתעתם את הבית מרוקן ומבולגן.

מקרה נפוץ נוסף, החביב גם הוא על הגנבים והפורצים למינהם, הם בתים שבעליהם נסעו מביתם לשבת. הגנבים מגלים מי נעדר מביתו באמצעות פעולה פשוטה: בערב שבת סותמים הגנבים את חור המפתח של הבית, וכשהם חוזרים בליל שבת לבית מגלים האם המחסום הורד. תופעות מסוג זה אירעו לאחרונה במספר מקומות, לצד גניבות אצל משפחות העוזבות לחו"ל למשך תקופות קצרות.

לשם כך יזמו מספר אברכים את ארגון ה'שומרים', בהדרכת הגרמ"מ פוקס מרבני 'העדה החרדית' והגרח"ב שץ מרבני חסידי גור, שהוקם במטרה לאבטח את הדירות שבעליהן יצאו, מכל סיבה שלא תהיה, מביתם.

חבורת 'השומרים' פרושה בכל הריכוזים החרדים, וגיבשה רשת של שומרים, שבמחיר מוזל שומרים על הבתים בזמן היציאה מהבית.

ר' אברהם מנחם דזדק, המטפל בנוער נושר ומי שהקים את ארגון 'השומרים', בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים'.

• מה הביא אותך להקמת הארגון?

"אני מעסיק בני נוער, וכחלק מעיסוקי זה, הציעו לי להקים ארגון שישרת את הציבור וישמור על הדירות. הרווחנו שתי ציפורים במכה אחת, גם את פיתרון התעסוקה לאותם בחורים וגם פתרון לפריצות במקומות מועדים בהם אנשים שעושים שמחה וכדומה".

• איך מתנהלת פעילות השמירה בפועל?

"כמו שציינתי, בכל בית שדרוש לשמירה אנחנו דואגים שיהיו מספר בחורים שיהיו באותו זמן בבית. בנוסף הקמנו סיירת מיוחדת המורכבת מאנשים שלמדו הכשרה קרבית, וחלקם אף חמושים. הסיירת החלה לעבוד כעת בירושלים ובבני ברק, וכשיש אירוע הם יוכלו לעכב את המפגעים, ונקווה שבהמשך נוכל להקים את אותן סיירות בכל הערים החרדיות".

• מה המחיר?

"המחיר הוא מאור אינדודואלי. לדוגמא, לשמחות בר מצווה אנשים יוצאים בשעות יותר מאוחרות ולחתונה יוצאים כבר בשעות הצהרים. בכל מקרה המחיר הוא בסביבות 200–400 שקלים. כשבאים קבוצות, המחירים הם נמוכים בהרבה. בימים האחרונים אנחנו עומדים במו"מ עם כמה חסידויות שייקחו אותנו בצורה מאורגנת, זאת בנוסף לאחת מהחסידויות שסגרו איתנו כבר".

• בתקופה הקצרה שאתם פועלים נתקלתם במקרה פריצה?

"לפני כשבועיים שומר שלנו היה בדירה, ונערי שוליים, שכנראה ידעו שהבית ריק, ניסו לפרוץ. השומרים הצליחו להבריח אותם והוגשה תביעה במשטרה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד