י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הקרב על הכרמל

מועמדותו של מנחם כרמל קיבלה את תמיכת הגרי"ש אלישיב, לאחר שהתברר כי הגרמ"י ליפקוביץ והגר"נ קרליץ לא כתבו מכתב נגדו. אלא שבבית הגראי"ל שטיינמן ממשיכים לתמוך בגוטרמן • פרסום ראשון

מועמד, מנחם כרמל. צילום: יצחק לב ארי
מועמד, מנחם כרמל. צילום: יצחק לב ארי

שעון החול לקראת הגשת הרשימות לכנסת הולך ואוזל, והשאלה מי יהיה המועמד השלישי של 'דגל התורה' מטרידה את בתיהם של מנהיגי התנועה.

מי שמוקם עד היום במקום השלישי היה ראש עיריית מודיעין עלית, יעקב גוטרמן, הזוכה לתמיכה בביתו של הגראי"ל שטיינמן. אלא שכעת, לפני הגשת הרשימות לכנסת הבאה, החליט אחד מבעלי ההשפעה בביתו של הגרי"ש אלישיב, כי מאחר וגוטרמן משתייך לבית ברחוב חזון איש 5 בבני-ברק, הרי שאנשי הבית ברחוב חנן 10 לא יתנו את ידם לבחירתו. גם ח"כ משה גפני, המתנגד למועמדותו של גוטרמן, לחם בכל כוחו מאחורי הקלעים להסרת שמו של גוטרמן מבורסת השמות.

בעקבות כך, עלו וירדו בבורסת השמות שמותיהם של הרב אברהם רובינשטיין חבר עיריית בני-ברק ומזכיר מועצת גדולי התורה, ראש עיריית בני-ברק לשעבר הרב ירחמיאל בויאר, ועוד.
אלא שדעתם של אנשי הבית ברחוב חנן 10 לא נחה. עד שעלה שמו על מועמד חדש - מנחם כרמל, מי שכיהן בעבר כחבר עיריית בני-ברק וממייסדי צרכניות דגל התורה שהפכו את שמם ל'בר כל'.

אנשי הבית התלהבו, והפרשן הפוליטי יעקב ריבלין מ'בקהילה' פרסם: הגרי"ש אלישיב הביע את דעתו בפני חברי 'דגל התורה', כי מנחם כרמל יהיה המועמד השלישי של 'דגל התורה' בכנסת הבאה.

ביום המחרת אמנם הכחיש אריה אלישיב, נכדו של הגרי"ש ונאמן ביתו, כי נסתם הגולל על מועמדים אחרים, אבל בבית ברחוב חנן התקשו לרדת מהעץ עליו טיפסו והמשיכו בנסיעה לכיוון אחד - הרצת שמו של כרמל. מצד שני, בבית ברחוב חזון איש 5 חיממו מנועים בכיוון אחר, והחליטו שלא לתת יד למהלך. בשיחה שקיים כתב 'בחדרי חרדים' עם אחד מבאי ביתו של הגראי"ל שטיינמן, הוא אמר: "הרב כרמל מאוד מוערך כאדם פרטי, הוא עושה חסד עם אנשים רבים, אבל מכאן ועד לכהן כחבר כנסת רחוקה הדרך. כרמל מתאים להיות סוחר ולעשות לביתו. מנהיג צריך שיהיה מרוצה לציבור, ציבור גדול מבוחרי דגל התורה לא מעוניינים במועמדותו".

אך אם בתחילה היו מי שחשבו כי מדובר רק בכיפופי ידיים, הרי שבליל שני הפכה מועמדותו של כרמל לקרב של ממש. היה זה לאחר שבחצות הלילה דווח ב'קול החרדי' כי הגרמ"י ליפקוביץ והגר"נ קרליץ כתבו מכתב חסוי, בו הם מאיימים כי באם יומנה כרמל לח"כ של דגל התורה הם יפרשו מהתנועה. בעקבות הפרסום היו בבית הגרי"ש אלישיב מי שהחליטו לרדת מהעץ של כרמל.
אלא שכאן בא המהפך: ח"כ אורי מקלב, המקורב להגרמ"י ליפקוביץ, נשלח על-ידי בית הגרי"ש אל הגרמ"י לפקוביץ, כדי לבחון את הדברים מקרוב. לאחר בירור קצר הופתע מקלב לטובה: הוא עודכן כי הדיווח ב'קול החרדי' היה לא נכון. בעקבות כך הוחלט בבית ברחוב חנן שלא לסגת ממועמדותו של כרמל.

חיזוק נוסף קיבל כרמל עצמו באותו יום, כאשר התקשר לאחד מנאמני ביתו של הגרמ"י לפקוביץ, ובירר האם דעתו של הגרמ"י כי עליו להוריד את המועמדות? התשובה שקיבל הייתה כי לא היו דברים מעולם, וכי לא נכתב מכתב שכזה.

אתמול (ב) בשעות הערב, מעט לפני צאת הגרי"ש לשיעור היומי, המתקיים בקראוון הסמוך לביתו, הגיע כרמל לבית הגרי"ש וקיבל את ברכתו.

בשיחה שלא לציטוט, נשמעו הדברים הבאים מפי אריה אלישיב, נאמן ביתו של הגרי"ש: "הרב'ה תומך במועמדות הרב כרמל. אם יבואו וידברו איתו מועמדים אחרים, יתכן ויהיו שינויים".

אך למרות כל המהלכים הללו, רשימת דגל התורה אינה סגורה, עקב התנגדות הגראי"ל שטיינמן למועמדותו של כרמל. או מדויק יותר: תמיכתו הגדולה ביעקב גוטרמן.

כך או כך, המפסיד העיקרי ממועמדותו של כרמל הוא בעצם מי שבישל את הרעיון – ח"כ משה גפני. ובמילים אחרות, אומר לנו גורם בכיר ב'דגל התורה': "מי שבישל את הקדירה הוא יאכל אותה".
הסיבה, לדעתו, פשוטה: אם בשבועות האחרונים הצהיר ח"כ גפני כי אם אגו"י לא תיענה לדרישת 'דגל התורה' לקבל את המקום והתפקיד הראשון, לצד 50% בייצוג ברשימה – 'דגל' תרוץ בנפרד, הרי שההסתבכות האחרונה מותירה את גפני במבוא סתום. שכן, אם בבית ברחוב חנן 10 ימשיכו להתעקש על מועמדותו של כרמל, תוכל אגו"י לנהוג ב'יהדות התורה' כבשלה, ושום איום של 'דגל' לא יפחיד אותם.זאת כיוון שאגו"י יקבלו תמיכה נרחבת מציבור גדול מאוד של 'דגל התורה', שיהיה ממורמר עקב מועמדותו של כרמל והשפלת הבית ברחוב חזון איש 5.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד