י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

פיקוח עוין לעולם התורה

מחטף פוליטי: מפקחת ד"לית מונתה לאחראית על המוסדות התורניים. משמעות המינוי: הצרת צעדי מוסדות חינוך חרדיים וקיצוץ חמור בתקציבים. השר אלי ישי: היו ממנים חרדי לפקח על הערבים?

בחורי ישיבה. תמונת אילוסטרציה
בחורי ישיבה. תמונת אילוסטרציה

הניסיונות לפגוע במוסדות החינוך החרדים מצד משרד החינוך נמשכים כל העת, למרות מערכת הבחירות שבפתח. השבוע בישרה שרת חינוך, יולי תמיר, על מינויה של מפקחת חדשה מהמגזר הדתי-לאומי, שתהיה ממונה על המוסדות התורניים במשרד החינוך. משמעות המהלך: הצרת צעדיהם של מוסדות התורה והחינוך החרדיים ודקדקנות יתר, שתביא לקיצוצים חמורים במוסדות הללו.

התנהלות משרד החינוך מול הציבור החרדי הביאה לתגובות נזעמות מצד העסקונה החרדית בכנסת, ובסיעות החרדיות נשמעו התבטאויות חריפות על המחטף שנעשה בשעת השין, ואף נשקלות פעולות משפטיות.

השר אלי ישי, שהנושא קרוב לליבו, תקף אמש (ג') את התנהלות משרד החינוך: "המשרד קידש מטרה לנקוט בכל דרך אפשרית, כדי להצר את צעדי המוסדות החרדיים ולהקשות על פיתוחם. הרי לא יתכן שהיו ממנים חרדי להיות מפקח על בתי הספר הדמוקרטיים או הערביים. אם כך, כיצד מינוי של אדם שאינו מבין את מערכות החינוך החרדיות ואינו מגיע מהמגזר - כן מתקבל במשרד?".

יצוין, כי על פי נתוני משרד החינוך עצמו, אחוז התלמידים החרדיים הולך ועולה בהתמדה, לעומת קיטון עקבי במגזר הכללי. וכך, הגידול הטבעי במספר התלמידים לשנת 2008 הינו בזכות המגזר החרדי בלבד.

למרות הגידול המבורך, שרת החינוך לא ראתה צורך להגן על המוסדות החרדיים ואיפשרה לפקידי המשרד לעשות ככל העולה על רוחם בכל הנוגע למגזר החרדי. "אילו הייתה שרת החינוך נלחמת על זכויותינו, כפי שהיא נלחמת על זכויות המורים במגזר הכללי, מצבנו היה אחרת לגמרי, אבל כנראה שאנחנו לא ממש נמצאים בסדר העדיפויות שלה", אמר השר ישי.

השר ישי הצביע על מספר תחומים אשר לדבריו הינם קריטיים למוסדות החרדיים. בניהם, התניית משרד החינוך בהמצאת אישור הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה כתנאי לקבלת רישיון; שינוי הקריטריונים לתקצוב ההסעות לחינוך העצמאי ולמעיין החינוך התורני; עיכוב העברת שעות הלימוד לחינוך המיוחד; ומעל הכול פסיקת בג"צ לחייב את הת"תים בלימודי ליבה.

גם בנושא תקצוב הישיבות צופה ישי כי הקדנציה הבאה תהיה דרמטית לא פחות מקודמתה, שכן לדבריו, בשיחותיו עם שר האוצר הבהיר הלה, כי מי שיבחר לראשות הממשלה יהיה מוכרח לבצע קיצוץ חריף של בין 15 ל-20 מיליארד ₪, והניסיון מלמד שמוסדות התורה ותחומי הדת יהיו הראשונים להיפגע.

ישי חזר והדגיש את החשיבות הרבה לנציגות גדולה של ש"ס בכנסת הבאה להבטיח את צמיחת מוסדות החינוך ועולם התורה. "אסור לאפשר מצב בו נהיה סרח עודף של הממשלה הבאה ולא תהיה לנו שליטה במשרד החינוך. כפי שהוכח בשנים האחרונות, ש"ס היא זו שדאגה לעולם התורה בגיוס מיליארד שקלים למוסדות התורה, בביטול הבג"צ של תכנית הליבה ובחוק הרשויות המקומיות. לכן, חשוב שש"ס תמשיך לשמש לשון מאזניים בכל ממשלה שתקום".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד