כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

חנן 10 הביסו את חזו"א 5

ההחלטה התקבלה: מנחם כרמל יוצב במקום השלישי ב'דגל התורה'. יעקב גוטרמן ספג חיסול ממוקד מאנשי חנן 10. האם ניצחון אנשי הפלג הירושלמי יוביל לריצה משותפת עם 'אגודה'? • כל הפרטים

הגרי"ש אלישיב עם הגראי"ל שטיינמן
הגרי"ש אלישיב עם הגראי"ל שטיינמן

לאחר מאבק ממושך בין אנשי הבית הירושלמי ברחוב חנן 10 (ביתו של הגרי"ש אלישיב), לאנשי הבית הבני-ברקי ברחוב חזון איש 5 (ביתו של הגראי"ל שטיינמן), הוכרע ביום ד' הקרב בנוק-אאוט: מנחם כרמל יוצב במקום השלישי בסיעת 'דגל התורה' ברשימתה לכנסת הבאה. יעקב גוטרמן הודח.

אין זה סוד שאנשי הגראי"ל שטיינמן הטילו את כל כובד משקלם נגד הצבתו של מנחם כרמל ברשימת 'דגל התורה'. יעקב גוטרמן, שהיה עד כה במקום השלישי ברשימה, נחשב מקורב מאוד לבית ברחוב חזון איש, והגראי"ל, החפץ ביקרו, רצה להשאירו במקום השלישי.

וכך, מהר מאוד הפכה המלחמה ממאבק על זהות האיש שיעמוד במקום השלישי (והלא כל-כך ריאלי), למאבק כוחות. אנשי הבתים התחרו בכיפופי ידיים, כשבסוף הקרב המנצח לוקח את כל הקופה. כאמור, אנשי ירושלים מרחוב חנן 10 ניצחו בקרב. ובגדול.

יעקב גוטרמן, שאנשי הבית ברחוב חנן 10 אינם מחבבים אותו באופן מיוחד, ואנו נוקטים לשון המעטה, ספג מהם חיסול ממוקד.

אלא שעד יום ד' בבוקר כלום לא היה נראה סגור. בליל רביעי עוד הצליחו אנשי הגראי"ל למנוע את הכתבה ב'יתד' המכריזה על מועמדות כרמל, והניצחון הקטן נסך בהם תקווה שעדיין לא הכל אבוד. בשעות הבוקר עוד ניסה הגר"ב שפירא, ר"מ בישיבת 'קול תורה' לצעירים בירושלים, לפשר בין הצדדים ולהעמיד את אברהם דייטש מאופקים כפשרה.

אך הניסיון נחל כישלון.

בביתו של הגרי"ש לא הסכימו לשמוע על שם אחר. מאבק כוחות, כבר אמרנו?

במהלך כל היום ניסו אנשי חזון איש 5 להלך אימים על אנשי חנן 10. ב'כוללים' הגדולים הוצבו דוכני החתמה נגד הצב מנחם כרמל במקום השלישי. המארגנים טענו שאספו כ-8000 חתימות. חיים שפירא, ממארגני מסע ההחתמה, אומר ל'בחדרי חרדים': "יכולנו להבעיר את כל השטח, אבל קיבלנו הוראה מגבוה לא ללכת למחלוקות ולפילוג, אלא לעשות מחאה לגיטימית". אשרי המאמין.

אך דבר לא עזר. בערב, כאמור, ההכרעה נפלה.

היום פורסמה ב'יתד נאמן' כתבה על הצבתו של כרמל כנציג השלישי של 'דגל התורה'. 'יתד נאמן', הנמצא תחת שליטת אנשי הגרי"ש, נרתם למאבק והשאיר את אנשי חזו"א 5 מושפלים. אנשי הגראי"ל לא שוקטים על השמרים. אחד מאנשי הבית ברחוב חזון איש אומר ל'בחדרי חרדים': "הגראי"ל לא יתאמץ הבחירות האלה בלשון המעטה למען 'דגל התורה', לא תראו אותו בכנסים ובעצרות בחירות, אנשים יצביעו ברגליים על המחטף שנעשה".

נתונים עיקריים מסקר צילום: נתונים עיקריים מסקר
נתונים עיקריים מסקר 'מאגר מוחות' שבוצע על פי הזמנת 'דגל התורה'

המאבק שהתנהל על זהות הנציג השלישי ברשימה, היא הסיפתח למאבק האמיתי שייערך בימים הקרובים. בבית הגרי"ש אלישיב מעונינים ללכת במשותף עם 'אגודת ישראל', ואף סיכמו עם בכירים ב'אגודה' על ריצה במשותף תוך כדי צילום המצב הקיים. לעומת זאת בבית הגראי"ל מעונינים לרוץ בנפרד, לשים קץ לשלטון 'אגודת ישראל' על התפקידים הבכירים. מהלך זה נתמך על ידי הדרגים הפוליטיים ב'דגל' אשר דוחפים גם הם לריצה בנפרד.

ניצחון אנשי הגרי"ש יוביל ככל הנראה לריצה משותפת עם 'אגודת ישראל'. כשהם נישאים על גלי ההוכחה מי השולט בציבור הליטאי, ימשיכו את המהלך להמשך הריצה המשותפת עם 'אגודת ישראל'.

ח"כ משה גפני הזמין סקר ממכון הסקרים 'מאגר מוחות' ("הזמין" - יש אומרים תרתי משמע, וטוענים שהסקר מוזמן כולל התוצאות). הסקר, המוכיח שחור על גבי טבלה שמאזן הכוחות בציבור החרדי שונה באופן מהותי מהנציגות בכנסת והוא עומד על 60-40 לטובת 'דגל התורה', נועד ליצור לחץ על מקבלי ההחלטות, ולגרום להם לבחור באופציית ההליכה בנפרד. או שיוענק לו התפקיד הבכיר שתקבל המפלגה המאוחדת.

למרות הסקר היום (ה) תתקיים פגישת עבודה ראשונית בין 'דגל התורה' ל'אגודת ישראל'. הפגישה נועדה לגישוש ראשוני בין הסיעות, בכדי לבדוק האם יש בסיס למשא ומתן מקוצר עד ליום ראשון הקרוב.

בשלב זה כל האופציות פתוחות, ובאוויר ישנם דיבורים על ריצה של 'דגל התורה' עם סיעת 'שלומי אמונים', ועוד כהנה וכהנה הרכבים, שהדיבורים עליהם יפים לשעה של ערב בחירות, אך ככל הנראה יישארו בגדר חלום של אי אלו ספקולנטים.

בסופו של דבר, ככל הנראה, סמוך לשעת השין ביום א' הבא, נראה רשימה מאוחדת ומגובשת, לתפארת האחדות בציבור החרדי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 41 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד