י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הקרב על החותמת

חברי 'ועד הישיבות' שהשתתפו בכינוס שהתקיים בבית הגרי"ש אלישיב, החליטו למנות את אליעזר עציוני למורשה חתימה במקום ברוך גוטפרב. ניסיון לנטרל את יעקב וירזבינסקי נכשל • פרסום ראשון

ישיבת 'ועד הישבות'. צילום: ארכיון
ישיבת 'ועד הישבות'. צילום: ארכיון

'ועד הישיבות'- בעבר גוף בשליטת גדולי הדור, שקבע את סדר היום בעולם הישיבות, בו ישבו הגרא"מ שך והגרש"ז אויערבאך לצידם של האדמו"ר מגור והאדמו"ר מסלונים זצ"ל. 'ועד הישיבות' עסק, לצד החלטות רוחניות, גם בעזרה פיננסית לעולם הישיבות, והחלטות שהתקבלו ב'ועד' היו אורים ותומים של עולם הישיבות דאז.

כיום, הועם זוהרו של 'ועד הישיבות', והחלטות אופרטיביות אינן מתקבלות כלל ועיקר. המקום היחיד שה'ועד' מתגדר בו, הוא חתימה לדיחויים מגיוס לצבא עבור בחורי ישיבות ואברכים.

לפני כשנה, חל משבר חריף בהנהלת 'ועד הישיבות'. נשיאי הוועד, הגר"ש וואזנר והגר"נ קרליץ, הביעו את מורת רוחם מההתנהלות הכספית של הוועד, ובעקבות כך הודיעו על פרישתם. במכתב חריף, שפורסם לראשונה באתר 'בחדרי חרדים', הם כתבו:

"אמנם דא עקא שזה כמה שנים אשר אין ועד הישיבות משמש כלל לצרכים שלמענו נוסד ואין הוא מתעסק כלל בחלק הרוחני של הישיבות, אלא הפך למשרד טכני עבור רישום בני הישיבות לדיחויים מן הצבא, וכדומה. ובנוסף לזה צר לנו להביע את הרגשתנו שניהול ועד הישיבות נעשה על דעתכם ללא התייעצות עם הועד וחברי העמותה אשר הם האחראים על פעולות העמותה, ואנו כועד העמותה מרגישים שאין אנו יכולים להיות אחראים על מעשיכם.

"ומה גם שהניהול הכספי נעשה על ידכם בלבד, כאילו הנכם בעלים על ועד הישיבות, והדבר מתבטא בעניין מורשי חתימה שלא קיימתם את החלטתנו, ובעניין ניהול כל העניינים ללא שום שיתוף פעולה עם הרב יעקב המר הי"ו כפי החלטתנו, ועוד הרבה עניינים שאין אנו רוצים להעלותם על הכתב.

"והנה היה מן הדין לשתף בתוך הנהלת ועד הישיבות אנשים נאמנים אשר ישמעו להוראות ועד העמותה ויחזירו עטרה ליושנה בכל תפקידיה הרוחניים שלמענו נוסד ועד הישיבות, אולם מכיוון שאנו יודעים שיהפך הדבר למחלוקת ופירוד לבבות ואין בכוחנו להתעסק בפלגנות אשר מעולם התרחקנו מזה, אשר ע"כ רואים אנו שאין אנו יכולים להמשיך לכהן בועד העמותה להיות אחראים לפעולות הנהלת ועד הישיבות, הן כלפי שמיא והן להבדיל כלפי הרשויות, ולא מצאנו מנוח לנפשנו אלא להסיר את אחריותנו מכל זה".

המכתב המסעיר הביא לכינוס חירום של אסיפה, אליה הגיע באופן מפתיע גם האדמו"ר מערלוי, בה הוחלט למנות את ר' יעקב וירז'בינסקי, איש אמונו של הגראי"ל שטיינמן, ור' ברוך גוטפרב כנציג הגרי"ש אלישיב, למורשי חתימה, לצידו של ר' אשר טננבוים.

אלא שלמרות המינויים החדשים, המשכורות לא שולמו, עקב אי שיתוף פעולה מצידם של הרב וירז'בינסקי והרב גוטפרב, שלא הסכימו לחתום, וזאת בשל חילוקי דעות. כך קרה שעובדי הוועד (נשארו מתי מעט שכאלה) נפלו בין הכסאות ולא קיבלו את משכורתם.

בימים האחרונים הוחלט לזמן את חברי הוועד, כדי שהעובדים יקבלו את המשכורות. בעקבות חילוקי הדעות שעלו בוועד, לא הייתה ברירה אלא לכנס את הוועד בבית הגרי"ש אלישיב, כדי שראשי הישיבות שיגיעו יצייתו למרותו.

וכך זומנו חברי ועד הישיבות לכינוס שהתקיים אמש (ד) בבית הגרי"ש אלישיב. אך למרות מספר רב של חברים שהוזמנו, הגיעו בסך הכל ארבעה ראשי ישיבות החברים בוועד - בהם הגר"ש אויערבאך ראש ישיבת מעלות התורה, הגר"א פילץ ראש ישיבת תפרח, הגר"י עדס ראש ישיבת קול יעקב והגרמ"י שלזינגר ראש ישיבת קול תורה.

על פי התקנון של הוועד, יכולים שלושה מחברי הוועד לשנות את התקנון. כיוון שכך, הוחלט למנות את אליעזר עציוני, קבלן, בוגר ישיבת 'קול תורה', כמורשה חתימה ולנטרל את מורשה החתימה יעקב וירזבינסקי, שהחליט לנקוט בשב ואל תעשה.

אלא שמהלך זה נוטרל והוחלט למנות את עציוני במקומו של ברוך גוטפרב, גבאי אהבת תורה.

הישיבה ארכה למעלה משעה – זמן רב בכינוסים המתקיימים בבית הגרי"ש אלישיב.

לאתר 'בחדרי חרדים' נודע, כי הגר"ש וואזנר, ורוב ראשי הישיבות, לא הגיעו להשתתף בכינוס, מאחר ואינם רואים ב'ועד הישיבות' ארגון פעיל, אלא בסך הכל ארגון המחתים על דיחויים לישיבות, ולכן לא חשו צורך להשתתף בכינוס.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד