כ"ב אייר התשפ"ד
30.05.2024

"עדיף שיקבלו ארבעה מנדטים"

הפרשן הפוליטי יעקב ריבלין, מי שצפה מראש את הריצה המאוחדת, ל'בחדרי חרדים': "ב'יהדות התורה' לא יהיה יותר בעל הבית אחד. ההחלטות יתקבלו במשותף. עדיף היה שירוצו בנפרד" • ראיון מיוחד

שוב צדק. יעקב ריבלין
שוב צדק. יעקב ריבלין

לפני כשבועיים, בעיצומו של המאבק בין 'דגל התורה' ל'אגודת ישראל'. חזו כל הכתבים הפוליטיים פילוג בציבור החרדי. הכותרות השולטות בעיתונות החרדית היו: 'תשס"ט- תשמ"ט'- חוזרים לפילוג.

היחיד שהימר נגד הזרם, היה הפרשן שתחזיותיו מוכיחות את עצמן פעם אחר פעם - יעקב ריבלין מעיתון 'בקהילה'.

בטורו ב'בקהילה' כתב ריבלין, כי בסופו של דבר תרוץ מפלגה חרדית-אשכנזית אחת בלבד. היום, לאחר ההודעה על האיחוד בין אגו"י לדגל התורה, חזרנו אליו. רצינו לדעת מדוע הימר על ריצה משותפת.

ריבלין: "כל מערכת בחירות אנחנו רואים את אותה ההצגה. 'דגל התורה' מוחה על הקיפוח, ומאיימת בפילוג ובשעת השין חוזרת בה. אין להם 'קייס' ללכת בנפרד. הכל זה משחקים של שיפור עמדות. בעבר זה היה 60-40, לאחר מכן זה היה 55-45, והיום, הצליחו להשיג קצת יותר. הם קיבלו חמישה מקומות בעשירייה הראשונה, וניתן לקרוא לזה הישג.

"ההישג המרכזי הוא שמהיום אין שליט יחיד על 'יהדות התורה'. יש שותפות, וההחלטות יתקבלו במשותף. בעל הבית יחיד כבר לא יהיה וזה ההישג המרכזי. זאת ועוד - מאיר פרוש יהיה בקדנציה הנוכחית הרבה יותר משוחרר, ובלי מחויבויות. וגם נציג ויזניץ', הרב מנחם אליעזר מוזס, הוא לא 'יס מן' ויש לו אמירה משלו. כך שעידן 'האחד שולט על כולם' נגמר".

• מדוע 'דגל התורה' התקפלו בסופו של דבר, למרות הסקר שהפיצו, לפיו הייתה צפויה להם הצלחה?

"האמת היא ש'דגל' לא הייתה הולכת לפילוג בגלל חצי מנדט. הסיבה לכך היא טראומה שיש להם עוד משנת תשמ"ט. המנדט השני של 'דגל התורה' התנדנד בשנת תשמ"ט במשך יומיים. הבחירות היו ביום שלישי ועד יום שישי לא ידעו אם יהיה את המנדט השני או לא. כשנכנסו לספר לגרא"מ שך על המנדט שמתנדנד הוא פרץ בבכי, ואמר: 'האם בשביל זה סיכנתי את עולם התורה'. המילים האלה נשארו כמין צוואה ב'דגל התורה', מאז יש פחד לרוץ בנפרד ולאבד את הייצוג הקיים. הסקרים לימדו על כך ש'דגל' מקבלת בריצה בנפרד 3 מנדטים. מצד שני אי-אפשר לדעת מה יהיה במהלך מערכת הבחירות, כך שיכול להיות שיקבלו שניים בלבד, וזה יש להם כבר עכשיו.

"'דגל' חיפשו בשבועות האחרונים פרטנר לריצה. בתחילה ניהלו מגעים עם ש"ס. לאחר שהמשא ומתן לא עלה יפה, פנו ל'שלומי אמונים'. לאחר שראו שאין להם פרטנר לריצה, החליטו לרוץ במאוחד".

• האיחוד הזה יחזיק מעמד?

"אני חושב שעדיף היה שירוצו בנפרד. כולם מבינים שזה לא היה הפילוג של תשמ"ט. נושא החסידים- ליטאים, לא היה עולה על הפרק. הציבור היה מבין שיש ויכוח על תפקידים. אולי היה פילוג מספר חודשים, אבל היינו מרוויחים ארבע וחצי שנים של שקט. עכשיו קנינו חודשיים של שקט וארבע וחצי שנים של מריבות. אז מה עדיף?".

• תן הימור כמה תקבל 'יהדות התורה' בבחירות?

"אני מעריך שיקבלו 5 מנדטים. אבל אני חושב שיהיה טוב יותר אם יקבלו 4 מנדטים. אם יהיו 4 מנדטים, זה ייתן שוויון לכל הסיעות, ולא ייצור מרירות מיותרת. את אותה עבודה שעושים עם 5 מנדטים יעשו גם עם 4 - והעיקר שיהיה שלום. צריך לצאת בקמפיין 'הולכים על ארבע'".

• האם ההליכה המשותפת מוכיחה שוב את ניצחון אנשי הבית ברחוב חנן 10 במאבק מול אנשי הבית בחזון איש 5?

"אני לא מדבר על גדולי ישראל".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד