י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

זוגיות במשבר

האיחוד הכפוי בין 'דגל התורה' ל'אגודת ישראל' הוביל לריצה משותפת - ללא חתימה על הסכם. וביום שאחרי כבר רוחש השטח מריבות על תפקידים. הכירו את 'יהדות התורה המאוחדת' • דיווח מיוחד

זוגיות במשבר
col

אמש (א) התבשר עם ישראל, סוף סוף, על אחדות במפלגת 'יהדות התורה'.

לאחר שבועות של איומים, ספינים, והכנת רשימות נפרדות, התמוסס מגדל הקלפים שנבנה בעמל, בתוך כמה שעות של דיונים קדחתניים.

ובכן, מי המרוויחים ומי המפסידים מהמהלך של האיחוד הכל-כך לא מרגש הזה? תלוי את מי שואלים, כמובן.


עוד בנושא:

אגו"י ודגל התורה: רצים יחד!
פרוש משלם על האחדות • חשיפה
"עדיף שיקבלו ארבעה מנדטים"
ח"כ ליצמן או הרב דב לנדאו?
הישורת האחרונה: הצעות הפשרה


ההסכם היחיד שנחתם אמש, היה ההסכם שנחתם במשרדי אגודת ישראל, ברחוב פרס 2, בו התחייב ח"כ מאיר פרוש לפנות את מקומו, בעוד שנתיים וחצי, לטובת 'דגל התורה'. יש הטוענים שפרוש גם אכל את הדגים המקולקלים וגם גורש מהעיר. הוי אומר, גם הפסיד את ירושלים וגם את הכנסת.

רק אתמול בבוקר היה ח"כ מאיר פרוש הכלה הכי מחוזרת ב'יהדות התורה'. בכל קונסטלציה של ריצה מפולגת, היה זוכה פרוש למקום של כבוד. האיחוד היה בעוכריו, ומכיוון שבסדר הפנימי בתוך 'אגודת ישראל' תורו להעניק רוטציה - הוא יצא קרח מכאן ומכאן.

פרשן פויטי בכיר: "מלבד ההסכם הפנימי, ראה פרוש צורך לתת רוטציה לחסידות בעלזא שתמכה בו לאורך כל הדרך. אין זה מעשה הכרת הטוב בעלמא, אלא חשבון פוליטי קר, הבונה על היחסים הרעועים בתוך 'אגודת ישראל', ודאגה לתפקידיו הציבוריים בעתיד".

ב'דגל התורה' דיברו גבוהה-גבוהה. "בלי תפקיד ראשון אנחנו רצים בנפרד", חזרו ואמרו מעל כל במה אפשרית. אבל האמירה התנפצה אל סלע המציאות בחבטה עזה: לא מדברים על תפקידים, עד אחרי הבחירות, החליטו בסיעה שהתאחדה מחדש במספר שעות. אי הדיבור על תפקידים לא נובע מהאמון הרב שרוחשים אנשי 'יהדות התורה' האחד לרעהו. ההפך הוא הנכון, לוח הזמנים המקוצר שעמד למשא ומתן בין הסיעות לא הותיר זמן לדיון על התפקידים, נושא נפיץ ומועד לגרימת פילוג.

מה שעומד מאחורי ההחלטה, מלבד לוח הזמנים המקוצר, הוא הרצון להציג הישג בפני קהל הבוחרים. ב'דגל התורה' יצאו אתמול בהכרזה: "ניצחנו". במסיבה מאולתרת שנערכה במשרדי 'דגל התורה' בירושלים, לאחר הגשת הרשימות, הסביר ח"כ משה גפני לפרחי העסקנות שהתקהלו סביבו את ההישג בהליכה המשותפת.

העסקונה הצעירה, שדמה רותח, רצתה פילוג בכל מחיר. הם רצו להראות את כוחם, וגפני לא סיפק את הסחורה, התקפל ברגע האחרון. כיוון שכך, ישב גפני וסקר את ההתקדמות של 'דגל התורה' משנת תשנ"ב, עת האיחוד עם 'אגודת ישראל'. הוא הסביר, ובעיקר ניסה להרגיע את הרוחות. ההישג המרכזי אותו יציג גפני - סיום שלטון גור במפלגת 'יהדות התורה'.

"אם עד היום היינו רגילים לראות את ליצמן עושה במפלגה כבתוך שלו, הרי תקופה זו נגמרה. מהיום גור נדחקה לשוליים, וביחסי הכוחות שיש כיום לא בטוח שגור יקבלו תפקיד בכלל", אומר גורם ב'דגל התורה'.

כדי להסביר עד כמה גור איבדה את שליטה, ממשיך אותו גורם ואומר: "היה צריך לראות אתמול את ליצמן יושב במכוניתו בחוץ, ומקבל עדכונים מקופרברג, כדי להבין שעידן ליצמן השולט חלף מן העולם".

כאמור, הסכם בין הסיעות לא נחתם. יש הבנה שכל נושא יידון בין הסיעות ויתקבל בהחלטה משותפת. איש תקשורת בכיר אומר ל'בחדרי חרדים': "זה כמו חתונה שהמחותנים סגרו בעל פה את התנאים. אתה יודע מה קורה עם מחותנים שסוגרים בעל-פה? בסוף יש גירושים".

ואכן, בסיעה המרכזית לא מתרגשים מההתרברבות של 'דגל התורה'. שם בטוחים שאת התפקיד הבכיר יקבל יעקב ליצמן. "יושב ראש וועדת הכספים הבא של מדינת ישראל הוא יעקב ליצמן, תרשום לפניך", אומר ל'בחדרי חרדים' גורם ב'אגודת ישראל', גורם שהתחזיות שלו מעולם לא כשלו. "אין שום הסכם, ומרגלא בפומיה של יעקב ליצמן: הבנות שוות לבננות, וציפיות שוות לכריות. כך שמה שיקבע הוא יחסי הכוחות לאחר הבחירות".

שלא לציטוט, אומרים אנשי ליצמן, כי במצב הכלכלי הקשה בו אנו נמצאים, בנימין נתניהו לא ייתן את וועדת הכספים למשה גפני, שהוא חסר נסיון בתחום הכלכלי, להבדיל מליצמן שהוא מוערך מאוד בקהילה העסקית, ובנימין נתניהו ירצה לראות אותו בראשות וועדת הכספים. יש שהרחיקו לכת ומדברים, על הבנה בין ביבי לליצמן על ועדת הכספים.

אבל על כך נאמר בלשונו של ליצמן: "הבנות שוות לבננות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד