י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הרחובות ריקים, אנשים בורחים

חרדה ופחד בקרב תושבי אשדוד: משפחות רבות עזבו את העיר במהלך הלילה. במוסדות החינוך - אין לימודים. האדמו"ר מגור: מי שחושש - שיעזוב. שני בניו של האדמו"ר עזבו בלילה • דיווח מהשטח

רובע ז' באשדוד. הרחובות ריקים
רובע ז' באשדוד. הרחובות ריקים



מה שנראה היה עד תחילת שבוע זה כחלום רחוק וכתרחיש שיש רק להיערך לקראתו, הפך למציאות מסוייטת עבור רבע מיליון איש.

אשדוד, מהגדולות בערי ישראל, הצטרפה בבת אחת - 60 שנה אחרי מלחמת העצמאות - לערי ישראל הסופגות מטחי טילים קטלניים.

באשדוד מכים היום על חטא האדישות שאחזה בהם, בשמעם בעבר על התקפות הטילים בשדרות.
"איננו מבינים איך הם מתמודדים עם זה תקופה כה מתמשכת", אומרים כעת תושבים באשדוד, שאך זה עתה החלו לחוות את הסיוט המטורף של חיים בצל פחד מוות. פשוטו כמשמעו.


עוד בנושא:

מטח טילים: הרוגה ופצועים באשדוד
האדמו"ר מערלוי לחסידיו: "לא לעזוב את אשדוד"


באשדוד שוררת כעת אווירת מלחמה לכל דבר. מטוסי קרב חולפים מאז צהרי יום השבת בשמי העיר בתדירות גבוהה, בדרכם לפעילות ברצועת עזה, וקולותיהם אינם מוסיפים שלווה לאיש.

טיל הגראד שנחת אתמול (ב) בבום אדיר במרכז העיר, ובסמוך לשלושת השכונות החרדיות, הטיל פחד ואימה על רבבות הורים וילדים. מיד עם נפילת הטיל, נותק החשמל ברחובות רבים, הסמוכים לאזור הנפילה. כך ישבו אלפי ילדים בעלטה ובפחד, כאשר ברקע נשמעים יבבות ניידות ההצלה והחילוץ שמיהרו לאזור הנפילה להציל ולחלץ את הפצועים שדיממו על הכביש.

כעבור שעה בה עשו הורים ככל שביכולתם להרגיע את ילדיהם, וגם ניסו לשכנע את עצמם כי היתה זו נפילה בודדת, וכי יש לשוב מידית לשגרה, נשמעה אזעקה נוספת שחיזקה את אווירת הפחד ואת התחושה כי המצב נפיץ, וכי העיר נמצאת על כוונת מחבלי החמאס. מעתה, שהייה ברחובותיה מהווה סכנת חיים.

מיד לאחר האזעקה השנייה, בשעה 11 בלילה, נראו משפחות על ילדיהן, יוצאות במהירות לתחנות האוטובוסים וממהרות לעזוב את העיר המופגזת. רחובות העיר היו ריקים מאדם, וגם כמעט שלא נראתה תנועת מכוניות. היחידים שנראו ברחובות היו אנשים ששבו אל בתיהם במהירות משמחות אליהן יצאו עוד בשעות הערב המוקדמות, או משפחות שמיהרו לעזוב את העיר בתחבורה ציבורית או פרטית.

מה מסבירים לילדים?

אם בשעות הראשונות ניסו בפיקוד העורף לשדר עוצמה ודיברו על המשך הלימודים הסדירים במוסדות החינוך, הרי שבשעות הלילה הקטנות השתנתה הנימה והתקבלה החלטה גורפת שלא לקיים לימודים בשום מוסד חינוכי בעיר. ראשי פיקוד העורף הבינו כי לא ניתן להוציא מאות אלפי תלמידים לרחובות, במצב של התרעה כה קצרה מעת שיגור הטיל ועד הנפילה.

לקראת השעה 8 בבוקר הסתובבו בשכונות החרדיות ניידות משטרה שהכריזו ברמקולים, בשם פיקוד העורף, כי לא יתקיימו היום לימודים בעיר, וכי על הילדים להישאר בבתים. ברוב הבתים לא שמעו כלל הודעה הזו. הילדים המפוחדים לא נרדמו עד השעות המאוחרות של הלילה, וביקשו להבין את המתרחש. כך שברוב הבתים בשעת חצות עוד ישבו הורים ועמלו להרגיע את ילדיהם ואת עצמם.

וכך, בשעה 8 בבוקר הייתה עדיין העיר שקועה בשנת לילה עמוקה.

אולם דומה כי גם ללא הודעה זאת, היו מוסדות החינוך נותרים ריקים. הורים ששמעו כי תושבת העיר שנהרגה אמש, פעלה על פי ההוראות, ובעת הישמע האזעקה עצרה את רכבה בצד הדרך ותפסה מחסה בתחנת אוטובוס סמוכה, ולמרות זאת נפגעה קשות מרסיסי הטיל שנפל בסמוך אליה - חששו בצדק לשלוח את ילדיהם ללימודים, אפילו לא ברכבים פרטיים. לא בכל רחוב יש לאן לברוח, בטווח ההתרעה הקצר של 45 שניות.

"אין עניין להישאר במקום סכנה"

כתוצאה מהמצב המתוח פנו רבים מחסידי גור, המונים למעלה מאלפיים משפחות בעיר, בשאלות לבית האדמו"ר מגור - האם עליהם להישאר בעיר במצב הנוכחי.

האדמו"ר הורה להשיב לכל השואלים, כי מי שחושש להישאר בעיר, ויש לו היכן להתארח בעיר אחרת - יכול לנסוע עם משפחתו עד שירגע המצב. אין עניין להישאר במקום סכנה – אמר הרבי.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי גם שני בניו של האדמו"ר מגור, המתגוררים באשדוד, עזבו בלילה את העיר. יצוין, כי אחד מהם, הרב נחמיה אלתר, מראשי ישיבת גור באשדוד, גר במרחק בניינים ספורים ממקום נפילת הטיל הקטלני שפגע אמש בעיר.

במקביל, משפחות שהיו אמורות לקיים את חתונות ילדיהן בעיר, מעבירות את האירועים לאולמות בערים אחרות. כך למשל חתונה שהייתה אמורה להתקיים היום באולמי 'כתר מלכות' באשדוד, הועברה לאולמי 'בית רוזן' (בעלזא) בירושלים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד