י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הבד"ץ: להפסיק את כל העבודות במירון

'אתרא קדישא' גילו כי סוג הקבורה במערות שנחשפו ליד ציון רשב"י הם כצורת קבורת נכרים, אבל בד"צ 'העדה החרדית' קבע: למנוע עבודות בכל המתחם. ועדת החמישה: נפעל לפי הוראות כל גדולי ישראל

פתח המערה שנחשפה ליד ציון רשב"י
פתח המערה שנחשפה ליד ציון רשב"י

לאחר מאבק משפטי שארך שנים ארוכות, הוכרע מאבק השליטה בציון רשב"י במירון. ההכרעה הביאה להקמת 'וועדת החמישה' בראשות רב הכותל והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ', האחראית בין היתר גם על פיקוח השיפוצים הנערכים במקום.

בהוראת הוועדה, החלו להתבצע במקום שינויים רבים: הופרדה הכניסה לגברים והנשים בכניסה למערה, ועוד. במהלך העבודות במקום, נחשפו מערות קבורה מתחת ל'אהל משה'. חשיפת המערות גררה סערה בציבור החרדי, והובילה לחרושת שמועות בעניין זהות הקבורים במערות.

'ועדת החמישה', מתוקף היותה ועדה ממלכתית, לא זכתה לגיבוי מבית הדין של 'העדה החרדית', וזאת בלשון המעטה, אך למרות זאת התייעצו חברי הוועדה בכל נושא עם הבד"ץ.

בד"ץ 'העדה החרדית' התכנס לדיון מיוחד בנושא בכ"א כסלו, ובמכתב עליו חתמו כל חברי 'העדה החרדית', הורו להפסיק את העבודות במקום. בית בדין מינה מטעמו מפקח על המקום - הרב שלמה ציפר מצפת, ומראשי אתרא קדישא באזור הצפון.

מבדיקות שערכו ראשי עמותת 'אתרא קדישא' עלה, כי סוג הקבורה המקום הינו כצורת קבורת נכרים. למרות זאת, הוחלט ב'עדה החרדית' כי לא יתירו את המשך העבודות, עד שתתקיים ישיבת חברי הבד"ץ בשטח עצמו.

החשיבות שמייחסת 'העדה החרדית' לציון רשב"י היא הרבה מעבר למקום קבורה נוסף. זאת מכיוון שרבים מחוגי סאטמר, שאינם פוקדים את הכותל המערבי, רואים בציון רשב"י מקום תפילה חילופי בארץ-הקודש. מסיבה זו, תורמים נגידים חסידי סאטמר הון רב למאבק.

המפגינים ומעוררי השערוריות הנימנים על חוגי העדה החרדית, מצידם, אינם מחמיצים הזדמנות פז זו, שעשויה להכניס כיסם ממון רב.

גורם בכיר ב'עדה החרדית' אמר היום (ג) לאתר 'בחדרי חרדים': "כבר בשנת תשל"ב, כאשר עלתה ההצעה לשפץ את מערת רשב"י, יצא הביד"צ בראשות הראב"ד דאז בעל 'מנחת יצחק' זצוק"ל באזהרה חריפה נגד כל פגיעה וכל פעולה במקום. לפני כשמונה עשרה שנה בשנת תשנ"ב, יצא גם הגאב"ד הרמ"א פריינד ובית דינו באותה אזהרה חריפה ונוראה נגד אלו שזממו לבנות באיזור המערה, והביד"צ כתבו כבר אז: 'מחוייבים אנו לעמוד כחומה בצורה לבטל מחשבתם של אלו הרוצים ח"ו לפגוע בהוד קדושת המקום באמצעות הכנסת שינויים, וכל המשנה ידו על התחתונה'".

היום (ג) בשעות הבוקר המאוחרות, הגיעו חברי בד"צ 'העדה החרדית', בראשות הגאב"ד הגרי"ט וויס, למירון, וסיירו במתחם החפירות זמן ממושך.

מי שבאורח פלא נעדר מהסיור היה הראב"ד, הגר"מ שטרנבוך. גורם בכיר, המקורב ל'וועדת החמישה', אומר ל'בחדרי חרדים', כי לא לחינם נעדר הגר"מ שטרנבוך. לדבריו, הוא אינו מצדד במאבק של 'העדה החרדית' נגד 'ועדת החמישה' ולכן לא נכח במקום, מי שעוד נעדר מהמקום היה הגר"מ ברנסדורפר שלא חש בטוב, אך תומך במאבק נגד הוועדה.

פסק עדיין לא ניתן בעניין, אבל גורמים המקורבים לגאב"ד הגרי"ט וויס אומרים בשיחה ל'בחדרי חרדים' כי חברי בד"צ 'העדה החרדית' זיהו את המקום כמערות קבורה, ולא יתנו להמשיך את העבודות במקום. ההחלטה על כך תינתן בכתב כבר בימים הקרובים.

גורמים ב'עדה החרדית' אומרים, כי הבד"צ יכתוב נגד ביצוע כל עבודות במקום, גם במקומות בהם אין חשש להימצאות קברים.

גורם בכיר המקורב לרב המקומות הקדושים, אומר בשיחה ל'בחדרי חרדים', כי העבודות במקום בו יש חשש לקברים יופסקו ולא ימשכו, כפי שיחליטו בעדה החרדית. אולם העבודות בכל השטח ימשכו, לטובת רבבות אלפי ישראל הבאים לפקוד את הציון. לדבריו "יש בידינו מכתב חתום בידי כל גדולי ישראל, בו הם מסמיכים את הרב שמואל רבינוביץ להיות אחראי על כל הנעשה במקום".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד