י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

בית המשפט: פנימיית ישיבה חייבת בארנונה

בעתירה שהגישה ישיבת 'מקדש מלך' כנגד עיריית ירושלים, קבע בית המשפט: ההנחה בארנונה היא רק על חדרי השיעורים ובית המדרש. ישיבות יחוייבו במאות אלפי שקלים בשנה לתשלומי ארנונה

ישיבת פוניבז'. צילום: אינדקס
ישיבת פוניבז'. צילום: אינדקס


נשיאת בית המשפט המחוזי בירושלים קבעה, כי פנימיית ישיבה חייבת בתשלום ארנונה, וכי ההנחה בארנונה היא אך ורק על חדרי השיעורים ובית המדרש.

את העתירה הגישה ישיבת 'מקדש מלך' כנגד עיריית ירושלים, שבשנת 2003 החלה לחייבה בתשלום ארנונה מלא עבור פנימיית הישיבה.

לתמיכה בטענה זו, טענה הנהלת הישיבה שצורת הלימוד בישיבה דורשת מגורים במקום, ועל כן פנימיית הישיבה היא חלק מהישיבה, ומשמשת אף היא "לצרכי לימוד", ואף הביאה סימוכין ממשרד של קבוצת ספורט הפטור מתשלומי ארנונה, כיוון שהוא חלק מ'מתקן ספורט'.

עוד טענה הישיבה כי דינו של שטח 'בית המדרש' צריך להיות כדינו כדינו של 'בית כנסת', אשר על פי החוק שחוקק בימי הטורקים, פטור לחלוטין מתשלומי ארנונה, וזאת בטענה, שבית המדרש משמש גם כבית כנסת לתושבי השכונה, גם בימי 'בין הזמנים'.

נשיאת בית המשפט המחוזי בירושלים מוסיה ארד, דחתה את העתירה, וקבעה כי לא ניתן לקיים מתקן ספורט ללא משרד, ועל כן גם שטח המשרד פטור מתשלום ארנונה, אך לעומת זאת, ניתן לקיים את הלימודים בישיבה, גם בלי תנאי פנימיה, ועל כן הפנימיה אינה נחשבת כישיבה.

לגבי הטענה כי דין בית המדרש יהיה כדין בית כנסת, פסקה הנשיאה כי כיוון שבית הכנסת שמפעילה הישיבה, משמש גם כאחת מכיתות הלימוד בישיבה, הרי שלא יחול עליו הפטור של 'בית כנסת' אלא רק ההנחה של ישיבה.

כמו כן חייבה את הישיבה בתשלום של 20,000 ₪ לטובת עיריית ירושלים.

עקב פסק הדין, טוען עו"ד מיכאל גולן, הפתרון לפטור את פנימיות הישיבות אשר יחוייבו בתשלום ארנונה, לפי תעריף ארנונה למגורים, הוא בתיקון לחוק, אשר יגדיר את כל שטחי הישיבה כזכאים להנחה, או לחילופין, שהנהלת הישיבה 'תשכיר' את חדרי הפנימיה לתלמידי הישיבה, והתלמידים יבקשו הנחה 'מטעמי הכנסה'.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד