כ"ב אייר התשפ"ד
30.05.2024

"הרבה אשכנזים יצביעו לנו" • ראיון מלחמה

השר אלי ישי בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים': על הביקור ביישובי הדרום המופגזים, למרות הוראות השב"כ: "דמי לא סמוק יותר". על רשימת ש"ס: "בדיוק כפי רצוני". עדתיות: "אנחנו עושים איזונים"

אלי ישי תחת הפגזה  באשדוד
אלי ישי תחת הפגזה באשדוד

בימים האחרונים הפך רכבו של השר אלי ישי לחמ"ל נודד. השר, ששם לנגד עיניו את מצוקת אנשי הדרום בשעת מלחמה, מסתובב בימים האחרונים בערים המופגזות, ומשתדל לסייע, ככל יכולתו, לאנשי הדרום.

בשעת ליל מאוחרת, לאחר שחזר מיום סיורים מפרך, תפסנו אותו לראיון על המצב הביטחוני והפוליטי, על מצב עולם התורה, ועל עתיד תנועת ש"ס.

• בכלי התקשורת פורסם כי השב"כ ביקש ממך שלא לבקר באזורים המופצצים. אתה מבקר בכל זאת. אתה לא חושש? מה עם פיקוח נפש?

"אני לא חושב שדמי סמוק יותר מדם התושבים באזור הדרום. הממשלה צריכה לגלות מנהיגות ולרדת לשטח. אם צריך לפנות שיפנו את כל התושבים, ואם אין צורך לפנות, אני אהיה ואחזור להיות בכדי לעזור לתושבים, לא ניתן מצב שיפקירו את תושבי הדרום ושרי הממשלה ישבו שאננים באיזור המרכז. איזה מסר אנחנו מעבירים לאזרחים? השרים יותר חשובים מהעמך? יתירה מכך, באשקלון גרים שני שרים: יצחק כהן ואבי דיכטר, גם אותם השב"כ יפנה? חייבים להקרין נחישות. ואני אומר: אני אמשיך את הסיורים בדרום עד לסיום הלחימה".

• הרב עובדיה תומך בסיורים, למרות פיקוח הנפש?

"סיפרתי לרב הבוקר, שאני הולך לסייר באיזור הדרום, והוא עודד, בירך וחיזק אותי. כמו כן אמרתי לו שאני הולך ללוויה של אירית שטרית, והוא אמר לי למסור את תנחומיו. ודאי שאני לא עושה כלום בלי להתייעץ עם הרב".

• הלחימה מהאוויר נמשכת, והחמאס לא מראה סימני שבירה. ש"ס תתמוך בפעולה קרקעית?

"כניסה קרקעית בשלב הזה היא לא אופציה. אי-אפשר להיכנס לשטח שחיים בו מעל מיליון אזרחים, זה יגרום אבדות קשות גם לצבא הישראלי. גם אם כוחות חי"ר ייכנסו ויישארו בשטח שנה, הם יצאו והמצב יישאר אותו דבר, לכן אני לא חושב, ודאי לא בשלב הזה, שכדאי להיכנס עם כוחות רגליים. יש עוד הרבה מה לעשות מהאוויר ובינתיים אנחנו בעד להמשיך עם הפעילות האווירית. המטרה העיקרית של המבצע היא החזרת כושר ההרתעה, ואת זה אנחנו עושים בהצלחה".

• הוגשה רשימת ש"ס לכנסת הבאה. עושה רושם שלא הצלחת להכניס את מי שרצית, לא ברשימה ולא במיקומים?

"הרשימה הנוכחית היא בעצם העתק של הרשימה בכנסת הנוכחית. צוות מנצח לא מחליפים. את הרשימה הזאת אני גיבשתי והיא הייתה מוכנה כבר לפני כשלוש שבועות, ודיברתי על זה גם עם החכי"ם, וברוך ה' מועצת החכמים קיבלה את ההמלצות שלי. בעשירייה השניה אפשר לראות פנים חדשות, כמו למשל הרב רפאל כהן, איש משכמו ומעלה, תלמיד חכם ואיש ציבור, ואני שמח שהבאתי אותו לרשימה".

• כניסת מקורבך דוד שטרית לרשימה לא עלתה יפה. אתה רואה זאת ככישלון?

"זה לא נכון. דוד התלבט עד הרגע האחרון אם להיכנס לרשימה או לא. ברגע האחרון הוא העדיף להמשיך לעסוק בעשייה מאחורי הקלעים, בה הוא כל-כך מצליח, מאשר להיחשף לאור הזרקורים. אם הוא היה רוצה אני מאמין שהוא היה נכנס לרשימה".

• המיקום ברשימה קובע גם לגבי זהות השרים לאחר הבחירות?

"חד משמעית לא. זהות השרים תיקבע לאחר הבחירות. אין משמעות למיקום ברשימה. כל המינויים מתבצעים על פי הוראות מועצת החכמים לאחר הבחירות, כל השאר זה ספקולציות חסרות בסיס".

• עושה רושם שאתם מעלימים את הרשימה, לא נותנים לח"כים להתבטא, כמעט ולא רואים אותם בתקשורת. זו הוראה מלמעלה?

"לא, אני בישיבות סיעה אומר לח"כים, צאו לתקשורת ותראו את הפעילות שלכם. אין להם שום חסימה ממנהיגות התנועה. אבל דבר ידוע הוא שבתנועת ש"ס הנציגים יותר חזקים במעשים מאשר בדיבורים. אבל בהחלט יש מקום להציג את הפעילות ביתר שאת ואני מקווה שנשתפר בזה".

• מי ראש הממשלה שיהיה הכי טוב לציבור החרדי - ביבי, לבני או ברק?

"אף אחד מהם לא. רק ש"ס. אם הם יהיו זקוקים לנו - יצרפו אותנו לקואליציה, ואם לא - יזרקו אותנו לכלבים. אף אחד מהם לא טוב לציבור החרדי, רק אם תהיה נציגות חרדית חזקה בכנסת נוכל לשפר את מצב הציבור החרדי. אנחנו לא יכולים לסמוך על אף אחד מהמועמדים לראשות הממשלה. בעבר עשינו טעות, וחשבנו ששרון יהיה טוב לציבור החרדי. לבסוף, התברר שהוא היה הכי גרוע. צריך לעשות מזה הפקת לקחים".

• במצב ששורר כעת במפלגת 'יהדות התורה', לא היה מקום להציב נציג אשכנזי, בכדי לגרוף יותר קולות מהציבור החרדי האשכנזי?

"תמיד בערב בחירות נבחנים כל האופציות. גם ערב הבחירות הנוכחיות היו גישושים מצד 'דגל התורה', גישושים שלא הבשילו לכדי משא ומתן. אנחנו לא פוסלים הצטרפות אשכנזים לרשימה בעתיד, אם כי אני לא רואה הצטרפות פלג אחד לש"ס, אלא במסגרת מפלגה חרדית מאוחדת לכל הסיעות החרדיות, זה רעיון שיקרום עור וגידים יום אחד. אני בטוח שגם כיום יש הרבה אשכנזים שרואים את הדאגה שלנו לעולם התורה ויצביעו לנו. גם בלי נציגות אשכנזית".

• דווקא אתם שמוחים על הגזענות, מצטיירים כמפלגה הגזענית ביותר. יש לכם רק ספרדים ברשימה, זה לא גזענות?

"אין לנו ברירה. בכל המפלגות אין ייצוג לספרדים. מהבית היהודי עד מרץ, יש אחוז קטן של ספרדים. יחסי הכוחות בכנסת הם 70:30 לטובת האשכנזים. ככה שאנחנו רק מתקנים את האפליה הארוכה. צריך איזונים גם בייצוג הפרלמנטרי, אבל זה שיש לנו ייצוג ספרדי, לא אומר שאנחנו לא עוזרים לאשכנזים. בעבודה בכנסת, אנחנו פועלים למען כולם באופן שוויוני. ויעידו המוסדות והישיבות האשכנזיים כמה עזרה הם מקבלים מנציגי סיעת ש"ס. לכן אני חושב שאשכנזים רבים יצביעו לסיעת ש"ס".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד