י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

כי הננס עץ השדה

הגשם יורד במרץ, אך אתם מרגישים צורך נפשי דחוף לנפוש דווקא עכשיו בגינה. שום דבר לא מנקה לכם את הראש, כמו כמה דקות במחיצת עצי האלון. אז מה דעתכם להביא אותם הביתה?

כי הננס עץ השדה
מנח זרקא


כפור בחוץ. הגשם יורד במרץ, אך אתם מרגישים צורך נפשי דחוף לנפוש דווקא עכשיו בגינה. שום דבר בבית לא מנקה לכם את הראש, כמו שהות של כמה דקות במחיצת עצי האלון ושיח הרימונים, האהובים עליכם כל-כך.

אז מה דעתכם - פשוט להביא אותם אליכם הביתה? נשמע לכם הזוי? לא מציאותי? זו היתה גם דעתי, אלמלא ביקור אקראי בחנות לממכר עצי בונסאי.

אז קודם כל, קראתם נכון. בחנות לא נמכרו שתילים לגידול עצי בונסאי, אלא עצים של ממש. ולא, היא לא השתרעה על פני חורשה שלמה. גודלה לא עלה על זו של חנות רגילה לממכר שתילים.

איך זה יתכן? הכירו נא את הבונסאי. הבונסאי היא, למעשה, אומנות יפנית לגידול עצים, בצורה השומרת עליהם שישארו ננסיים. המילה בונסאי, שמקורה ביפנית, משמעותה המילולית: "צמח בעציץ".

את הבונסאי מגדלים בכלים קטנים, כשהמטרה היא להגיע בסופו של דבר לעץ ננסי בעל תכונות של עץ רגיל, ואפילו עתיק יומין, הגדל בסביבתו הטבעית. גידולו של עץ בונסאי אינו קשה, ואפשרי אף בתנאים ביתיים, אך הוא דורש טיפול עקבי ומסור.

לשם הגידול זקוק הבונסאי, ראשית לכל, להשקיה שוטפת. בקיץ תידרש, בדרך כלל, השקיה יומית לפחות, ובימים ואזורים חמים במיוחד אפילו השקיה של שלוש פעמים ביום. עם זאת, יש להזהר מהשקיית יתר שהיא הסיבה הנפוצה ביותר לאובדן עצי בונסאי.

בתקופת הצמיחה של העץ, יש צורך גם בדישונו על מנת לדאוג להזנתו התקינה.

החלק הנוסף והאומנתי שבענין הוא העיצוב: בחלק זה תוכלו להביא לידי ביטוי את כל חושיכם האסטטיים וכישוריכם היצירתיים, החל משלב בחירת העציץ המתאים ביותר בגודלו ובגווניו לצורה ולסוג הצמח שאתם רוצים לגדל, וכלה בעיצובו וגיזומו של העץ.

על-ידי גיזום נכון ויפה, תוכלו לקבוע את הסגנון ואת צורת הגידול של הבונסאי שיצמח, ואפילו להעניק לו מראה בוגר ועתיק. לאחר העיצוב הבסיסי, יש להמשיך ולתחזק את העץ, על-ידי גיזום של ענפים ושורשים בשעת הצורך. ניתן לגדל גם עצי פרי בשיטת הבונסאי, אם כי הפרות שיגדלו יהיו קטנים וחמוצים יותר.

לרשותם של המגדלים החובבניים קיימים אתרים ופורומים שונים, הנותנים הדרכה מקצועית וטיפים מעשיים לעיצוב, גיזום ותחזוק נכון של הבונסאי. אם בחרתם להחזיק עץ כזה, כדאי להתייעץ לפני תחילת הגידול, וגם אם בכוונתכם לרכוש עץ בן כמה שנים, לא תוכלו לתחזק אותו היטב בלי ללמוד כיצד.

אז לפני שאתם רצים לרכוש אחד כזה לבית, אל תשכחו לחשוב היכן אתם רוצים למקם אותו: בגינה? במטבח? ואולי בסלון? בעצם, אולי כדאי לשקול מחדש את מיקומו של הסלון, למה לא להעביר אותו, למשל, לגינה?
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד