י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אכול ושתה כי קר בחוץ

בואו ונודה על האמת: בחורף אנו אוכלים יותר. הקור והטמפרטורות הנמוכות מעלים אצלנו את מפלס הרעב. אז מה עושים? יש פתרון. הסינים שולחים לעזרתנו את המזונות המחממים

ילדי הקהילה היהודית 'תקוה' באודסה. צילום: אילוסטרציה
ילדי הקהילה היהודית 'תקוה' באודסה. צילום: אילוסטרציה

בואו ונודה על האמת: בחורף אנו אוכלים יותר. גזרתנו, שתפחה מעט מאז הקיץ האחרון, היא לא רק תוצאה של כמות הסודרים והגולפים שאנו עוטים לגופנו, אלא גם ואולי בעיקר, של עליה כלשהי במשקל.

אבל לפני שנתחיל להציף את עצמנו ברגשות אשם, אפשר להרגע. לא בטוח שרק אנחנו אשמים. הגשם, הקור, ואפילו מצבי הרוח העגומים שמתרגשים ובאים עלינו בחורף, משפיעים גם הם באופן ישיר על אכילת היתר שלנו בעונה הקרה.

ונסביר בהרחבה:

הגשם שדולף בחוץ, גורם לכולנו להימלט מהרחוב, הישר לזרועותיו החמים של הבית. שם, כשאנו קרובים כל כך לאזור המקרר וארונות המטבח הגדושים, קשה לנו הרבה יותר להתגבר על הדחף הטבעי של "להכניס משהו לפה". מה גם, שהגשם גורם לנו לפעמים לבטל יציאה מתוכננת מהבית, ותופס אותנו בלתי מוכנים עם תוכנית חלופית. והשעמום כידוע, מעולם לא תרם לדיאטה.

הקור והטמפרטורות הנמוכות שבחוץ אף הם מעלים אצלנו את מפלס הרעב, ולא בכדי. בעקבות הקור צורך הגוף יותר אנרגיה כדי לחמם את עצמו, מה שמגביר אצלנו את התאבון לאוכל שמספק אותה.
אין זה סוד כי מצב רוחנו בחורף הוא לא תמיד מן המשופרים. גם אם מבחינה רפואית איננו סובלים מתופעה של דכאון חורף, הרי שלא תמיד שעות החושך הארוכות והקור שמסביב מיטיבים את הרגשתנו. מצב הרוח הסגרירי מעורר אצלנו לא פעם, צורך עז לפצות את עצמנו באוכל חם ומשביע, בעיקר כזה המכיל פחמימות, ועדיף שיהיו מתוקות. חשוב לדעת, שהתשוקה לפחמימות אינה מגיעה אלינו סתם כך. אכילת הפחמימות מעלה את רמת הסרוטונין (חומר כימי המשפיע על מצב רוחנו) במוח, מה שמשפר מאוד את הרגשתנו ומשפיע עלינו לטובה.

אבל כל הגורמים שהזכרנו, יכולים אולי לעזור לנו להשתיק את המצפון, אך לא לנקות אותו לגמרי. עכשיו, כשאנו מודעים לבעיה ומבינים אותה, זה הזמן לחשוב כיצד להתגבר עליה.

נתחיל בשיטה הישנה והטובה, הממולצת כמובן לא רק לימות החורף – שיטת תכנון הארוחות. אם נתכנן מראש ובאופן מפורט את ארוחותינו, ונקפיד כי תהינה מאוזנות ומגוונות, אזי שום קרבה פיזית כפויה למקרר לא תוכל לשמירת המשקל שלנו. חשוב לדאוג כי התפריט המתוכנן יכלול את כל קבוצות המזון: לחם, פירות, ירקות, וכמובן בשר וחלב.

ומה עם בעית הקור? לרפואה הסינית יש פתרון. הסינים שולחים לעזרתנו את המזונות המחממים. מזונות מחממים אינם דוקא מאכלים חמים, כמו מרקים ודייסות, או כאלה שהתבשלו זמן ממושך - אם כי גם אלו כמובן מחממים את גופנו, אלא - על פי הרפואה הסינית - מזונות שמבחינה אנרגטית מחממים את הגוף. כמו למשל, תבלינים. מבחינה קלורית התוספת שהתבלינים מעניקים היא אפסית, אך הם רבים מהם, כמו זנגויל, קינמון, צ'ילי ופלפל חריף הם כאלה המחממים את הגוף.

באופן כללי, כדאי להעדיף בחורף מזון כתום וחום. כתום הוא צבע חם וכך גם חום, ולכן מומלץ מאוד לאכול ירקות כתומים, כמו דלעת, גזר, בטטה, ועדשים כתומות, וכן קטניות כמו חומוס ושעועית. פרות וירקות המכילים הרבה מים נחשבים דוקא למזון מקרר, ולכן בחורף מומלץ לאוכלם מוקפצים או מאודים. גם מיץ תפוזים טרי הוא מזון מקרר על פי הרפואה הסינית, ולכן לא כדאי להרבות בשתייתו.

אין צורך להזכיר כמובן שאין כמו מרק חם (דיאטטי כמובן) לחימום גופנו המתייסר בקור.
על אף הנטיה הטבעית להתכרבל בשמיכה, מה שמומלץ בשעת הקור הוא דוקא פעילות גופנית. הפעילות תחמם אותנו מבלי שנזיע יותר מדי (בכל זאת זה חורף), ותועיל כמובן לשריפת קלוריות מיותרות.

ומה בענין מצב הרוח? כפי שהזכרנו מקודם, פחמימות מעלות את רמת הסרונטין במוח. הבעיה היא שפחמימות פשוטות, כמו סוכרים וממתקים אינן מזינות, גורמות להשמנה ומתפרקות מהר מאד, ולכן גם הסרונטין שנוצר מתפרק במהירות. לכן, כדי לשמר את מצב רוחנו הטוב מומלץ לאכול פחמימות מורכבות, כגון: פסטה, לחם מחיטה מלאה, אורז מלא ועוד. הפחמימות המורכבות ימנעו תנודות מהירות ברמת הסוכרים בדם, ויהוו בסיס ליצירת הסרונטין.

אז תזכרו: שומן הוא לא סוודר ולא מעיל. אל תתכרבלו בו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד