י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

לבני טובה יותר ליהודים • פרויקט מיוחד

שלושה פרשנים פוליטים מהעיתונות החרדית עונים על השאלה: מי עדיף לנו - ביבי, ציפי או הלא סימפטי? המסקנות מפתיעות. וכולם מסכימים פה אחד: המצב לא יחזור להיות כשהיה

ברק, נתניהו ולבני. תצלום: גלובס
ברק, נתניהו ולבני. תצלום: גלובס



הלחימה בדרום לא מרגיעה את המערכת הפוליטית, הגועשת בימים אלו לקראת הבחירות שייערכו בעוד קת יותר מחודש. הציבור החרדי, הסובל מהמשבר הכלכלי בעולם, עומד נבוך מול שלושת המועמדים לראשות הממשלה.

מי מהם ישמור על האינטרסים של הציבור החרדי? מי יתמוך בעולם התורה? ומי ישמור על הסטאטוס-קוו בנושאים רגישים כמו גיורים ונישואים אזרחיים?

'בחדרי חרדים' כינס את שלושת הפרשנים החרדים - יעקב ריבלין, אבי בלום, ויוסי אליטוב - לשיחה על בחירות, תקציבים, והפקת לקחים. המסקנות מפתיעות.

• משלושת המועמדים לראשות הממשלה, מי הטוב\ה ביותר לציבור החרדי?

ריבלין: "במישור הפוליטי לבני תהיה יותר טובה מנתניהו. ואסביר, אם ביבי יקים ממשלת ימין- חרדים הוא יהיה נתון תחת מתקפות של המערכות השלטוניות האמיתיות במדינה, הלא הן התקשורת והפרקליטות. ראינו את זה כבר בין השנים 96'-99'. לעומת זאת לבני אם תקים ממשלת מרכז- חרדים, זאת תהיה ממשלה שתדבר הרבה על שלום, אך לא תצליח להתקדם איתו, בעקבות מתקפות הימין. ולחרדים היא תוכל לתת בלי מתקפות.

"במישור האישי, אין הבדל בין לבני לברק. שניהם אופרטניסטים, שאין להם שום קשר ליהדות. כל אחד יעשה רק מה שטוב לצרכים שלו באותו רגע".

בלום: "שני המועמדים - שכן ברק אינו רלוונטי – גרועים כמעט באותה מידה, אבל דווקא מועמד הליכוד הוא שעשוי להכות בנו יותר.

"נתניהו, במצבו הנוכחי, ישבור שמאלה, ויצרף לממשלתו את העבודה ואם אפשר גם את קדימה. בלעדיהם, אין לו סיכוי לשרוד עם הרשימה הימנית שהרכיבו לו מתפקדי הליכוד. החרדים במצב שכזה, יהיו סרח עודף, לביבי – כבר למדנו – אין כל סנטימנטים, מעבר לשיקולים תועלתניים עכשוויים. אם יידע שלחרדים אין אלטרנטיבה והוא יכול להסתדר בלעדיהם, יחסו יהיה בהתאם.

"לעומתו, לבני, אם וכאשר, לא תוכל לשרוד ללא החרדים, גם אם יהיה לה גוש חוסם עם הערבים, היא לא תוכל להיעזר בהם בהרכבת ממשלתה. החרדים, במצב שכזה, יהיו בעמדה עודפת, מאשר זו שתהיה להם אצל ביבי.

"מן הצד השני, לא יהיה זה פשוט להיכנס לממשלה אולטרה-שמאלנית ולקחת אחריות על התוצאות המדיניות של המהלכים שתוביל, גם אם נהייה פאסיביים. ביבי, מהבחינה הזאת, מקל עלינו את החיים".

אליטוב: "השאלה שאמורה להישאל היא מי יהיה פחות גרוע. אף אחד מבין השלושה לא טומן בחובו בשורה לציבור החרדי. בנושאים חרדיים אין לי ספק ששלושתם יחד לא ייכנסו לנעליים הגדולות שמשאיר אחריו אהוד אולמרט. מי שעקב בשנים האחרונות אחרי התנהלות הממשלה נוכח כי אולמרט נתן לחרדים כל מה שביקשו, למעט בניה בערים החרדיות ביו"ש. ההתנהלות הזאת לא תחזור על עצמה.

"גם לאחר מלחמת עזה, אהוד ברק לא רואה את עצמו כמועמד אמיתי לראשות הממשלה. מי שנשאר לנו זה ביבי וציפי. העניין הוא שזה דבר וזה חולרע. על פניו נראה שלבני עוינת את היהדות יותר מבנימין נתניהו, מצד שני חוסר האמינות של נתניהו מעמידה אותו במקום שלא ניתן לדעת כיצד הוא יקיים את הבטחותיו אם בכלל. לבני מפחידה אותנו מכיוון שיש לה יומרות להתעסק בנושאים שהיו בטאבו מאז הקמת המדינה. היא רוצה לעשות רפורמה בנושאים אזרחיים, כמו שרון בשעתו בנושא הגיורים, בנושא הזה היא מסוכנת יותר מנתניהו, שלא יפגע בסטאטוס-קוו".



אליטוב: "ביבי זה פורים, לבני זה חנוכה"

• האם נציגי הציבור יוכלו להשיג תנאים טובים יותר לציבור ממה שהוצע להם על-ידי לבני?

ריבלין: "בכל קונסטלציה אני לא רואה שנוכל להשיג יותר ממה שהוצע לנו. וחשוב להדגיש שלאחר הבחירות יש סיכוי טוב שתוקם ממשלת אחדות, בה יהיו החרדים סרח עודף אם בכלל. מי שמדבר היום על ועדת הכספים וכדומה, קצת מדמיין. אם תוקם ממשלת אחדות, החרדים יכולים לחלום על תפקידים משמעותיים, אם ייכנסו בכלל לממשלה".

בלום: "לא! בהתחשב במצב הכלכלי והביטחוני, שרק הוחמר, הלוואי ויצליחו לשחזר את שהוצע להם".

אליטוב: "הערכה שלי, שניתנת בהרבה צער, היא שעד שיגיע תקציב המדינה ל-2009, באזור פברואר, יהיה גירעון תקציבי של 20 מיליארד שקל מגרעון במיסים, ועוד 10 מיליארד מהמלחמה הנוכחית, ויש להוסיף את המשבר הכלכלי שיש לו פוטנציאל התחזקות. לאחר כל זה אני לא מאמין, שיהיה ראש ממשלה שיחזיר את קצבאות הילדים. הלוואי שנצליח לשמר את התקציבים הנוכחיים, שניתנים לעולם התורה.

"ש"ס וויתרה על הצעה מפתה שהוצעה לה מסיבות אמיתיות. והוויתור היה אמיתי, כי היום לא יקבלו אפילו חלק קטן מזה. הם ויתרו בגלל שלא האמינו שיקבלו את מה שהובטח להם, או מכיוון שלא רצו להפקיד את המושכות בידי לבני, בגלל החשש שתעשה פעולות מסוכנות.

"לסיכום: ביבי הוא גזירה הדומה לימי הפורים, שם איימו על הגשמיות ואילו לבני מאיימת על הרוחניות כמו בימי החנוכה. סיעות ש"ס ו'יהדות התורה' סגורות על הבנות עם בנימין נתניהו, השאלה היא איזה משמעות תהיה להבנות הללו לאחר הבחירות".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד