א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

אמרו 'כן' ל'מסכן'!

רסיסי המפלגה שהתאחדה בכפייה, לא מצליחים להתגבש סביב איוש תפקידי מטה הבחירות שלא נפתח. ושאלת המיליון: איזה משרד פרסום ייבחר להוביל את הקמפיין, שלראשונה תוצאותיו ידועות

אמרו 'כן' ל'מסכן'!
יוסי שחר



הבחירות הולכות וקרבות, כשברקע המלחמה בדרום. אבל במפלגת 'יהדות התורה', המלחמה בעזה אינה עומדת בראש סדר העדיפויות, וזאת בלשון המעטה. לא נעים, אבל נציגי 'יהדות התורה' מעדיפים להילחם את הקרבות המוכרים להם מימים ימימה. כך קורה שבין הנציגים ניטשת מלחמה עקובה מדמים (תרתי משמע) על זהות מאיישי תפקידי מטה הבחירות - מטה שטרם נפתח.

בשלושת מערכות הבחירות האחרונות שימש ח"כ יעקב ליצמן כיו"ר מטה ההסברה, בעוד ח"כ משה גפני מחזיק בתפקיד יו"ר מטה הארגון, ומטה יום הבחירות הופקד בידיו של ח"כ מאיר פרוש. אלא שנציגי המשפחה אחת גדולה אינם מפספסים שום הזדמנות לריב. כיוון שכך, הם אינם מוותרים, גם בימים אלו, על ההצגה הקבועה.

כיום, מעט יותר מחודש לפני הבחירות, לאחר שכל המפלגות כבר הספיקו להקפיא את הקמפיינים, בשל המלחמה, ב'יהדות התורה' עדיין לא הגיעו לשלב הקירור. כרגיל, ברגע האחרון יבוא הגואל התורן ויזכיר לכולם שהרגע האחרון כבר חלף, ויש להכין קמפיין הסברה, כדי להזכיר לכולם לשלשל את הפתק הנכון בקלפי. שאם לא עכשיו, אימתי?

וכך, ברגע האחרון, תחל התנהלות בהולה שתביא לכשל בקמפיין. הכשל ייחקר, כמובן, בכלי התקשורת החרדיים לאחר הבחירות. עד כאן הכל ידוע ומוכר ממערכות קודמות.

כל זאת לצד ה'קול קורא', שבוודאי יעטר את העיתונות המפלגתית (שככל הנראה תתרחב עד אז). ה'קול קורא' ישמש, כרגיל, כליבת הקמפיין. זאת באין סיבות המצדיקות יציאת אנשים מהבית.

אך ה'קול קורא' לא יתפרסם רק בעיתונות המפלגתית, כמו שרצו מאוד גורמים מסוימים, אלא יופיע גם בשבועונים החרדיים. ואולי גם יועלה קמפיין באינטרנט.



אנשי מקצוע מבחוץ?

מקובל לחשוב, כי הכסף הגדול נמצא במטה הסברה. במטה הארגון, לעומת זאת, יש את הג'ובים לחבר'ה ולמקורבים. כיום, מתעקש כל צד לקבל משהו שהצד השני לוטש לעברו עיניים.

וכך, למרות דיונים קדחתניים שנערכו במהלך השבוע האחרון, לא הגיעו הצדדים לשום החלטה מי יעשה מה. היו מי שהציעו שהפעם ההסברה תועבר לידי ישראל אייכלר המשמש, כידוע, כיו"ר ה'מרכז להסברה יהודית' וידיו רב לו בהסברה ותקשורת המונים. אחרים הציעו להכריז על מהלך 'אחדות', כשגפני וליצמן יוכרזו כיו"ר מטה ארגון והסברה, ויתפקדו זה לצד זה.

בולטת הצעה, שאומצה על-ידי ח"כ משה גפני, כי הפעם לא ימסרו התפקידים לידי ח"כי המפלגה או מועמדיה לכנסת, אלא יופקדו בידי אנשי מקצוע מבחוץ, ואלה יהיו אחראים לקמפיין, מתחילתו ועד סופו, ללא התערבות פוליטקאים. היוזמה זוכה לתמיכה מפעילי השטח, הטוענים שהח"כים מאוסים על הציבור והצבתם בראש המטה רק תפריע לקמפיין הבעייתי ממילא.

גורם בכיר במפלגה אומר ל'בחדרי חרדים': "בתחילה חשבתי לא לעבוד כלל עבור הבחירות. חשבתי לעצמי, הלוואי ולא נעבור את אחוז החסימה. פעם אחת חייבים לגמור עם הטעויות שמלוות אותנו בערבי בחירות. אבל היום, כחודש לפני הבחירות, אני אומר לעצמי: מי יביא כסף לישיבות? מי יעזור לאברכים? ולכן אני מגוייס ב'צו 8' גם בבחירות הללו.

"מה שבטוח", אומר הגורם, "שיהיו שני שינויים מהותיים: האחד - חברי הכנסת 'יוחבאו', גם בשלטים וגם בתפקידים במטות, שכן הציבור לא מסוגל לראות אותם. השני - היום כולם מבינים ש'קול קורא' בלבד לא ישפיע כמעט על אף אחד. אנשים איבדו את האמון ש'יהדות התורה' היא מפלגה הנשמעת לגדולי ישראל. לכן, עיקר הקמפיין יתמקד במה שניתן להציל, ובכספים שיועברו לישיבות ולאברכים. נקווה שזה ימשוך את הציבור אל הקלפיות".


ומי יפרסם?

במקביל להחלטה על איוש תפקידי המטה, ניטש קרב לא קטן גם על זהות משרד הפרסום שילווה את הקמפיין של המפלגה.

בשבועיים האחרונים עולים שמות של משרדי פירסום ויורדים, וכולם מנסים להפעיל קשרים ולחצים, בניסיון נואש לזכות בהובלת קמפיין, שתוצאותיו די ידועות מראש.

השמות המוזכרים כמועמדים פוטנציאלים הינם: משרד 'בולטון-פוטנציאל' – המשרד שהוביל את קמפיין המפלגה בבחירות הקודמות ("משפחה אחת גדולה", ו"כדי שנוכל לחיות כאן"). אולם המשרד לא יקבל, ככל הנראה, את תקציב הפרסום במערכת בחירות זו, וזאת כהפקת לקחים מהבחירות בירושלים, ומתוך רצון להגיע למשרד המקובל על כל הסיעות.

גם משרד 'אפיקים', מי שמוביל את קמפיין הבחירות של ש"ס לא יזכה בתיק זה.

בישיבה שנערכה בין נציגי הסיעות, הועלה שמו של משרד הפרסום 'גל-אורן', הנחשב לאחד המשרדים הבולטים בתחום הפרסום. דא עקא, שכמה מבכירי המשרד ידועים כקרובים מאוד לח"כ יעקב ליצמן, והנתון הזה לא מוצא חן בעיני גורמים מסוימים ב'יהדות התורה'. פעיל בכיר ב'דגל התורה' אומר על כך ל'בחדרי חרדים': "חבל מאוד שההיבט האישי משחק תפקיד מול שיקול ענייני ומקצועי".

משרדים נוספים שהוזכרו היו 'טריו', 'תוצאות אפקטיביות' ו'פרסום נטו'.

כמו-כן נבדקים מיזמים פרטיים של גופים ואישים, שהציעו עצמם כדי להוביל את קמפיין הפרסום של מפלגת 'יהדות התורה' לקראת הבחירות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד