י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"לטובת שהיהודים לא ינזקו"

במודעה שנתלתה בישיבת 'ארחות תורה' לחיזוק הלימוד, נכתב בכתב-ידו של נאמן ביתו של הגראי"ל שטיינמן: "לטובת שהיהודים יצליחו". הגראי"ל מחק את המילים ותיקן. מדוע? • פרסום ראשון

הגראי"ל שטיינמן
הגראי"ל שטיינמן

השבוע דווחנו ב'בחדרי חרדים' על חיזוק בישיבת 'ארחות תורה', כאשר לאחר בקשת ראש הישיבה, הגראי"ל שטיינמן, קבעו בני הישיבה שעתיים של לימוד רצוף, להצלחת הלחימה בדרום, ולזכות תושבי הדרום שלא יינזקו.

"אשלם גמול לכל אלו שינהגו כן"

המודעה שנתלתה בישיבה נכתבה בכתב ידו של הרב משה יהודה שניידר, נאמן ביתו של הגראי"ל שטיינמן. כשהגראי"ל עבר על המודעה, הוא תיקן את המילים הבאות: במקום "לטובת שהיהודים יצליחו", מחק הגראי"ל וכתב "לטובת שהיהודים לא ינזקו".

השינוי עורר פליאה בקרב בני הבית, אך הגראי"ל נימק זאת, כי בשעת מלחמה יכולים ח"ו לחשוב שיש כח בידי החיילים ולא מאת ה' נעשה זאת, ויחשבו כל הזמן על הניצחון ועל כוחי ועוצם ידי. לכן, נימק הגראי"ל, רצה שהמילים יהיו מדודות ויידעו כי כל הצלחה שיש, הכל מאת ה' ולא יעלה אפילו מחשבה בלב.

המכתב מתפרסם כאן לראשונה:

מכתבו של הגראיצילום: מכתבו של הגראי
מכתבו של הגראי''ל שטיינמן

ובתוך כך, כזכור, לפני כשבועיים ביקרו בישיבת פוניבז' הקצונה הבכירה של חיל האוויר. מי שלא נכח שם, היהא מפקח חיל האוויר, שבשנים קודמות נהג להגיע יחד עם הקצונה הבכירה לביקור.

השבוע חשף אחד הקצינים, מדוע המפקד הבכיר לא השתתף. לדבריו, מפקד חיל האויר נעדר בגלל המצבע הצבאי שעמד על הפרק. בעקבות המידע על הפעולות, ביקש במיוחד רב חיל האוויר, הרב ראב"ד, מראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין לברך ולשאת דברי חיזוק לחיילים. ראש הישיבה התנצל ואמר שהוא בדרך לשיעור, ולכן לא יוכל להיענות לבקשתו. אבל הרב ראב"ד הפציר בו, וסיפר כי הצבא עומד לקראת פעולה סודית.

הגר"ג אדלשטיין נענה, ונשא אז דברי חיזוק בפני החיילים: "כל דבר שאדם עושה יכול לזכות במצווה, ואם רק תחשבו שאתם נמצאים שם עבור עם ישראל, תקיימו מצווה בכל רגע ורגע. דעו לכם שכל אדם יכול להגיע למדרגת רוח הקודש - בין אדם שיש לו תפקיד רם דרג ובין אדם שהוא סנדלר, כל הצבא מתקיים בזכות לימוד התורה של עם ישראל, עד שכתוב בגמרא שתלמידי חכמים לא צריכים שמירה".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד