י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

"אם נהיה צודקים - נישאר רעבים"

אנשי ההסברה של 'יהדות התורה' פותחים פה: "יהיה קשה לשכנע אנשים לצאת מהבית. יש לציבור טענות, והטענות צודקות. אבל אם לא יצביעו, ייכנסו אנשי המריבה, במקום אנשי השלום" • ראיון מיוחד

יבואו להצביע? צילום אילוסטרציה: פלאש90
יבואו להצביע? צילום אילוסטרציה: פלאש90

הבחירות יתקיימו במועדן או שמא יידחו? - השאלה הזו מטרידה (שלא לומר מטריפה) את המערכת הפוליטית, בימים האחרונים. אבל אף אחד, כמובן, לא מתייחס לזה בגלוי. האמוציות נשארות עמוק בלב. שכן, אף אחד אינו רוצה להצטייר כמי שרוקד על הדם, או גרוע יותר: להיות מוצג כמי שאינו רגיש מספיק למצוקת תושבי הדרום, וכמי שאינו דואג לשלום החיילים, המחרפים את נפשם בהגנה על תושבי הארץ, ובוחר - דווקא בשעה שכזו - להתעסק עם פוליטיקה קטנה.

אבל מתחת לפני השטח, ישנה מהומה לא קטנה. הקמפינרים, שנתקלו לפתע באור אדום, אינם שוקטים על שמריהם וכבר מצפים בקוצר-רוח לסיום הלחימה.

גם בביצתינו הקטנה, ה"ה מפלגות ש"ס ו'יהדות התורה', החלו להיערך לקראת הבחירות. אך אם בסיעת ש"ס נשכר משרד הפירסום, האסטרטגיה ברורה, והדוברים ידועים, הרי שבמפלגת האחות הקטנה - 'יהדות התורה', הדברים נראים אחרת לחלוטין. שם, כרגיל, הכל ייסגר אחרי הרגע האחרון. אנשי ההסברה, צוות הקמפיין, אנשי המטות, ואפילו משרד פרסום, עדיין לא נבחרו. עד כאן הכל טבעי ונורמלי, יחסית, למפלגה זו.

אלא שהבעיה האמיתית אינה אנשי הקמפיין, אלא מהותו.

בכיר ב'יהדות התורה', שעסק בעבר רבות בהסברה הפנים-חרדית, אומר בשיחה ל'בחדרי חרדים': "חברי הכנסת שוברים את ראשם, למצוא נוסחה שתוציא אנשים מהבית, בכדי לשלשל את הפתק הנושא את האות ג' לתוך הקלפי. הנשק החלוד בו השתמשו בעבר אינו תקף היום. מושגים כמו 'דעת תורה', 'קול קורא' ו'ועשית ככל אשר יורוך', שהוציאו בעבר את האלפים לבית הספר השכונתי ביום פקודה, נהפכו במרוצת השנים לסיסמאות נבובות, שלא עמדו במבחן המציאות כשהתנגשו עם אינטרסים של חוגים מסוימים".

שאלנו אותו אם גם הפעם יהיה בצוות ההסברה של המפלגה.

"אני נמצא בקונפליקט גדול עם עצמי", אמר. "אני לא יודע מה לעשות. בתחילה חשבתי להצביע ש"ס. אני עצמי כבר לא מאמין במפלגה ובמה שהיא מייצגת, אבל היום זה כבר עבר לי. אני מאמין שזה יעבור לכולם. יש עצבים שנרגעים, כשעומדים מאחורי הפרגוד".

• על זה אתם בונים, שאנשים ירגעו מאחורי הפרגוד? מה יביא אותם אל הקלפי?

"אין מה לשכנע, כולם צודקים. נעשו פשעים בשנה האחרונה, ואי-אפשר להתעלם ממה שנעשה. אבל, השאלה היא מה האלטרנטיבה? ישנן שתי אופציות: או "תמות נפשי עם פלישתים", וגם לי וגם לך לא יהיה, כלומר שאנשים לא יצביעו ג', דבר שיגרום לחורבן עולם התורה וה'כוללים' - העיקר להעניש את נציגי הציבור. או לבלוע את הרוק ולדאוג לציבור שלנו.

"אני מאמין שרוב הציבור ייתאזן בסוף. ויתירה מכך, אם כל 'המענישים' לא יצביעו ג', מה שיקרה זה שכל גורמי המהומות, שנמצאים ברבעייה הראשונה ב'יהדות התורה'- ייכנסו, ודווקא אנשי השלום, מוזס ואייכלר, יישארו בחוץ.

"בפעם שעברה", הוא ממשיך, "דפקו את חסידות בעלזא, ולא בפעם הראשונה. העיפו להם את הנציג ברגע האחרון, ולפניהם עמדו שתי אופציות: או לריב ולא להצביע ג' או להוריד את הראש מתחת למים ולעשות מה שטוב לציבור החרדי. לשמחתי, אז הם בחרו להצביע ל'יהדות התורה', אני מקווה שהציבור החרדי כולו, ינהג בסופו של דבר באותה הדרך".

• אתה מאוכזב מהרשימה?

"ודאי שאני מאוכזב. היו צריכים להחליף את כולה. לעשות ריענון בפוליטיקה החרדית. אבל במצב של היום אם נהיה צודקים - נישאר רעבים".

גורם בכיר אחר, אומר ל'בחדרי חרדים': "אנחנו רואים בעין טובה את הכוונה להצביע ש"ס, אולם ש"ס - שרוב מצביעיה מגיעים מהשכבות החלשות בציבור הכללי - לא תוכל לקדם שתי אג'נדות ביחד: גם של עולם התורה וגם של השכבות החלשות. לאורך ההיסטוריה הלא קצרה, הייתה החלוקה עם 'יהדות התורה', שהם ידאגו לתקציבי הרווחה, ויעזרו ל'יהדות התורה' בעניין תקציבי עולם התורה ולהיפך. לכן מן הנמנע לחשוב שציבור המצביעים יעניש את עצמו בקלפי ויצרח אחר-כך ארבע שנים, כשייבשו את מקורותיו לחלוטין. לא תהיה ברירה: נסביר לציבור ש'אין לי ארץ אחרת'".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 43 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד