כ"ב אייר התשפ"ד
30.05.2024

"לא שורפים את הבית בגלל הפרעושים"

מנחם אליעזר מוזס, השם היחיד שמרענן את רשימת 'יהדות התורה': איך תביא את הציבור הכעוס אל הקלפי? אתה חושש שלא תיבחר? מה אתה מתכונן לעשות בכנסת? • ראיון מיוחד

מנחם אליעזר מוזס עם האדמו''ר מויזניץ'
מנחם אליעזר מוזס עם האדמו''ר מויזניץ'

מכל הסערה במערכת הפוליטית החרדית, יצאנו עם שם אחד חדש. הדרישה להחלפת כל הרשימה וקולות הפרישה של אי-אלו מחברי הכנסת, התבררו כקולות דמה. הח"כים נותרו דבוקים לכיסאות. דבק מעופרת יצוקה. השם היחיד שמרענן את רשימת 'יהדות התורה' הוא מנחם אליעזר מוזס. מוזס, שועל פוליטי ותיק, יושב על הכיסא של חסידות ויזניץ'.

כבר בשנות ה-80 התרוצץ מוזס במסדרונות הכנסת, והיה מעין איש צללים של היהדות החרדית בכנסת המינים. בסוף שנות ה-80, כשהגיעו חברי הכנסת של 'דגל התורה' לראשונה לבניין וחיפשו את השירותים, היה זה מוזס שהדריך אותם איפה החדרים ממוקמים. אבל לא רק את השירותים הראה לחברי הכנסת הטריים. לאחר התרגיל המסריח, היה זה מוזס שתיווך בין יצחק שמיר ל'דגל התורה' ודאג למשרות, שהיו עד אז בגדר חלום מתוק עבור חברי הכנסת הצעירים.

משנת תשנ"ב והלאה, נראה היה שדעך כוכבו של מוזס. האחרון העלם מהמסדרונות הפוליטיים ולא הוזכר בכלי התקשורת.

כעת, בבחירות תשס"ט - הוא חוזר. ולפי מה שהוא אומר, ניתן לומר: חזר ובגדול.

הרשימה, שזקוקה להרבה סיעתא דשמיא, ולעזרת הבוחרים הממורמרים, מתהדרת בשחקן חדש, שחקן שמגיע במטרה לעשות כבוד. בראיון ראשון הוא מבטיח לעזור לציבור החרדי, אם רק יביעו בו אימון ויכניסו אותו לכנסת.

• לפי הסקרים האחרונים, מקומך בכנסת מתנדנד. אתה חושש שלא תיכנס?

"'מיום שחרב בית המקדש ניתנה נבואה לשוטים ולקטנים'. איפה אתה רוצה למקם אותי? אני לא מאמין לסקרים, ועכשיו עדיין מוקדם מכדי לדבר על כך. מסופקני אם הולכים לבחירות בזמן המיועד. כל עוד הלחימה בעזה ממשיכה, אני לא רואה מצב שיהיוה בחירות. כשמיליון איש תחת אש, לא ניתן לעשות בחירות. אני מאמין שבעשרה ימים הקרובים נדע איפה אנחנו עומדים, ואז גם נראה את המצב בסקרים. עכשיו כלום לא מעניין, רק שלום היהודים בדרום".

• הבחירות בפתח, וההסברה עוד לא התחילה לעבוד. המרמור בציבור החרדי רב. אם היו מפקידים בידיך את מלאכת ההסברה, מה היית אומר לציבור הכעוס?

"אני מבין את ההתמרמרות. זה לגיטימי. הציבור חווה חוויות שלא היה צריך לחוות בלשון המעטה. אבל אי-אפשר להפסיד חמש שנים בגלל התמרמרות של רגע. אם לא יהיה לנו כח, לא נוכל לפעול, ואם לא נוכל לפעול, הציבור החרדי יגיע לחרפת רעב. כולנו חשים עכשיו את המשבר הכלכלי, ונראה שהוא רק הולך ומחריף. אנחנו חייבים נציגות חזקה, בכדי למנוע רעב. פשוטו כמשמעו. אם לא יהיה לנו כח, מהר מאוד נמצא את עצמנו בלי תקציבים בכלל. המלחמה בדרום עולה בין 10 ל-20 מיליארד שקל, וכשיצטרכו לקחת את זה, הדרישה הראשונה תהיה: לקחת מהישיבות. בכדי למנוע את זה, חייבים כח.

"את המרמור תשמרו לאחר כך. עכשיו אנחנו צריכים אוכל. מי שלא יצביע ג' בגלל מרמור כזה או אחר, משול לכפרי ששרף את הבקתה שלו בגלל שהיו שם פרעושים. אני לא מתכחש לפרעושים שישנם, אבל לא שורפים את הבקתה שלך".

• מה אתה מתכונן לעשות בכנסת?

"כמובן לדאוג לתקציבים לישיבות. אבל אני חושב שהנושאים הבוערים ביותר הם הדיור לציבור החרדי, והתשלום למוסדות הלימוד. בנושא הדיור, אנחנו חייבים טיפול חירום. אנחנו נמצאים בקטסטרופה של ממש, ואני מקווה להשיג דיור מוזל לזוגות צעירים. הבעיה השניה היא תשלום שכר הלימוד. בני הבכור משלם 4000 שקלים למוסדות לימוד לילדיו. בתי משלמת 3500 שקלים, וכן הלאה. התוכנית שלי היא, כמו שבאום אל פאחם לא משלמים - גם אנחנו לא נשלם. אנשים הולכים להתמוטט. שכר הלימוד הורג אותם.

"לפני 20 שנה נכנסתי למשרד החינוך, הייתה אז מצוקה קשה מאוד בכיתות לימוד. על-ידי קשירת קשרים הבאתי לפיתרון המצוקה, ובנינו 200 כיתות לימוד. השיטה היא עבודה אחד על אחד, ויחסים אישיים עם הגורמים הרלוונטיים במשרדי הממשלה".

• לאיזה חוג אתה משתייך?

"אני משתייך לכולם. בחתונה של בן הזקונים שלי היו אדמו"רים מכל החסידויות מא' עד ת', אתה יכול לעבור לפי הסדר. אני שייך לכולם. בשבת אני מתפלל בסערט ויזניץ'. אתה יודע מי יושב לידי? יהושע פולק. אבל אני מרגיש שאני שייך לכולם, ובא לעזור לכולם".

• מה תעשה אם לא תיבחר?

"אני לא חושב על זה. אבל אני אבחר בעזרת ה'".

• איזה תפקיד אתה רוצה במטה הבחירות?

"ביקשתי את מטה הקהילות. אני חושב שאני יכול לעשות שם עבודה טובה. אני מאמין שאני אקבל את זה. ונתחיל לעבוד.

"אנחנו זקוקים לישועה גדולה. וחובה עלינו להתמקד בעשה טוב. לא צריך להתעסק עכשיו עם סור מרע. עכשיו להתרכז בעשייה חיובית, ומן השמיים ירחמו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד