כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

לאכול טורקי

הרב יוסי שטיינברגר, מומחה לכשרות, ומגיש תכנית הכשרות ברדיו 'קול חי' בטור חדש. והשבוע: לקראת ט"ו בשבט השווקים מוצפים בפירות יבשים - מה מותר ומה אסור לאכול • מבט לכשרות

לאכול טורקי



ט"ו בשבט קרב ובא, והשווקים מוצפים בפירות יבשים שנשתבחה בהן טורקיה, ובל נשכח שאף ברכת שהחיינו לא ניתן לברך עליהם.

לכל המכירים את דעותיי ואת חומרותיי, בכל הנוגע למאכלים שאנו מכניסים לפה, ולכל המכירים את ביקורתי כלפי הצובאים על מסעדות בעלות הכשרים מפוקפקים, ובפרט לכל מבקריי הטוענים שאני, יחד עם הבד"צים, מחפש ומוסיף מידי שבוע חומרות ואיסורים חדשים, שלא שיערום אבותינו - יבוא מאמר זה וייתכן כי יפתיע מאוד.

שכן, בכל הקשור לפירות יבשים, קטניות, ומיני שקדים ואגוזים, שונה הדבר, כיוון שבהם ניתן לשחרר את הרסן, ולאכלם ללא כשרות כלל, או בכשרות הנחשבת כלא מהודרת בדרך-כלל.

בכתיבת דברים אלה מסתכן אני, אולי, בזעמם של מנהלי הכספים בבד"צים השונים, אך מאידך אשמח כנראה את המעוניינים לאכול פירות יבשים, קטניות ואגוזים במחיר מוזל יותר, ומה שחשוב לא פחות - באיכות גבוהה יותר.

כי זאת למודעי: חלק מהחברות הנהנות מהכשרים מהודרים, מספקות לציבור שלנו מוצר באיכות כה גרועה, אשר בכל חברה אחרת לא היה עובר את סף אגף אבטחת האיכות במפעל...

משום מה, את הסחורה שחברות מכובדות, ללא כשרות, או ללא כשרות מהודרת, אינן מאפשרות להניח על המדף, עקב איכותה הירודה, מרשות לעצמן החברות המהודרות למכור לציבור שלנו - ואף במחירים יקרים ומופקעים.

האסור והמותר

מה מותר ומה אסור, בתחום הפירות היבשים:

משמש מיובש: המשמש המיובש הקיים בארץ, אינו צריך כשרות. המשמשים באים כולם מטורקיה. לאחר שנקטפו, משטחים אותם על שטיחים או סדינים, על גבי האדמה, למשך כארבעה ימים, לייבוש טבעי בשמש. לאחר מכן הם מובאים למפעל האריזה, שם מוצא מהם הגלעין על-ידי לחיצה בבסיס המשמש. מכאן גם צורתו המעוכה. במפעל האריזה נשטפים המשמשים במברשות ובמים חמימים, מוסף להם חומר מונע השחרה, שהינו חומר כימי שאינו נזקק לכשרות. המשמשים מחולקים לגדלים ולאיכויות, ונארזים בקרטונים של כ-10 ק"ג. בארץ הם נמכרים בתפזורת או באריזה קמעונאית. ללא כל תוספת.

צימוקים: הצימוקים הקיימים בארץ מיובאים רובם מקליפורניה ומיעוטם מטורקיה. בקניה בתפזורת, ניתן לבקש לראות את האריזה המקורית. על רוב האריזות בארץ, יש את ההכשרים ou , ok, כףk משולשK, סטארk . באם על הקרטון אין הכשר, ניתן לבדוק את כשרותם בצורה פשוטה, וזאת באמצעות השריית מקצת מהצימוקים בכוס מים רתוחים. באם אין שמן צף (או תולעים – בעיקר בתוצרת טורקיה), הצימוקים כשרים למהדרין.

חמוציות: מוצר יחסית חדש בארץ, שהינו גם בעל סגולות רפואיות - מיובאות מצפון אמריקה. החמוציות דומות לצימוקים, אך מורכבות מהם בכשרותם, כיוון שהחמוציות עוברות תהליך של המתקה בסוכרים וציפוי בשמנים. לחלק מהחברות המיובאות לארץ יש את ההכשר של הou. בקניה בתפזורת ניתן לבקש מהמוכר בחנות לראות את האריזה המקורית עם כשרות הou.

תאנה מיובשת: התאנים הקיימים בארץ אינם זקוקים לכשרות. כל התאנים מיובאות מטורקיה, שם - לאחר שנקטפו - משטחים אותם על האדמה כשבוע וחצי לייבוש בשמש, לאחר מכן הן מובאות למפעל האריזה, נשטפות, וממוינות ידנית, גם המעיכה הינה ידנית. כל ארץ לפי צורת המעיכה המועדפת על תושביה. בתאנה קיימת בעיה של תולעים, שקשה מאוד לבדקם. אשר על כן הדרך המומלצת לאכילתה היא או על-ידי הוצאת כל תוכן התאנה או באמצעות טחינתה, או על-ידי השרייתה במים, לאחר פתיחתה, ובדיקת המים מהמצאות תולעים צפים.

אגוזי מלך קלופים: אין בארץ כלל ייצור של אגוזי מלך קלופים וכולם מיובאים מקליפורניה ואינם זקוקים להכשר כלל וכלל.

אגוזי ברזיל טבעיים: אינם תוצרת הארץ ואינם זקוקים לכשרות כלל.

אגוזי פקאן טבעי: פקאנים קלופים, רובם הינם תוצרת חוץ ואינם צריכים כשרות כלל, אך מיעוטם תוצרת ישראל. בקניה בתפזורת, ניתן לבקש לראות את האריזה המקורית עליה מצוין ארץ הייצור.

פקאן שלם בקליפה, רובו ישראלי, ויש להפריש ממנו תרומות ומעשרות. אך אינו בחשש ערלה.

גרעיני דלעת טבעיים: אינם תוצרת הארץ וניתן לאכלם ללא כשרות.

גרעיני טלזה טבעיים: אינם תוצרת הארץ וניתן לאכלם ללא כשרות

פיסטוקים טבעיים: הן קלופים והן שלמים, אינם תוצרת הארץ וניתן לאכלם ללא כשרות.

אגוז קשיו טבעי: אגוז הקשיו אינו גדל בארץ ואינו זקוק לכשרות כלל. הקשיו מקורו בג'ונגלים של המזרח הרחוק. הקשיו הוא קוצו של פרי כעין תפוח. בעבר התעוררה שאלה כשרותית, היות שקילוף הקשיו מתאפשר רק לאחר חימומו, והחשש היה כי החימום בג'ונגלים נעשה בכלי האוכל של המקומיים, כלים שבהם מבשלים הם גם מאכלי טריפה. אך לאחר בדיקה התברר כי הכפריים משתמשים בכלים מיוחדים לשם כך, כיון שהרוטב של הקשיו הינו מר מאוד ולא מצוי שישתמשו באותו כלי של קילוף הקשיו לבישול מאכלים ביתיים.

אגוזי לוז טבעיים: לא מולבנים, אלא בקליפתם החומה הדקה, וכמובן כשהם בקליפתם הקשה. לצערנו אינם גדלים בארץ ולכן אינם זקוקים לכשרות.

צנובר טבעי: אינו גדל בארץ ואינו זקוק לכשרות. ולמי שתוהה וטועה, ברכתו בורא פרי העץ ולא האדמה.

ערמונים בקליפה: אינם גדלים בארץ ואינם זקוקים לכשרות.

שאר הפירות המסוכרים: בננה צ'יפס, אפרסק מיובש, חמוציות, תפוח עץ מיובש, מנגו, אננס, פפאיה, ג'ינג'ר, אגס, חבוש. קוקוס. זקוקים לכשרות מהודרת, כיוון שמוספים להם: שמנים, צבעי מאכל, ותמציות.

הרב יוסי שטיינברגר הוא מומחה לכשרות, ומגיש תכנית הכשרות ברדיו 'קול חי'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד