כ"ב אייר התשפ"ד
30.05.2024

מלחמה על הבית • מאחורי הקלעים

הבחירות ההולכות וקרבות גורמות למפלגות החרדיות לנהל קרב אותו לא ניהלו מעולם. ש"ס מטפלת בישיבות, כוללים ודיור. ו'יהדות התורה' הולכת על קמפיין נגטיבי נגד ש"ס

ראש בראש. אלי ישי ויעקב ליצמן. צילום: באדיבות 'משפחה'
ראש בראש. אלי ישי ויעקב ליצמן. צילום: באדיבות 'משפחה'

מועד הבחירות הולך וקרב, והמאבק על הקול החרדי הולך ומתחמם. בבחירות הנוכחיות נראה שתופעת המגזריות תחלש במקצת. השבר הפנים-חרדי, פתח בפני חרדים רבים את האופציה להצביע באופן שונה מכפי שנהגו עד היום, ובסיעת ש"ס הדעות חלוקות: האם לנצל את המצב הרעוע של מפלגת האחות הקטנה, ולנגח אותה על חוסר העשייה בקדנציה האחרונה, או להשאיר למפלגה הקטנה את כבשת הרש, ולא לנסות לנגוס בבוחרים (המעטים) שעוד נותרו נאמנים לה.

הוויכוח הפנימי בתוך סיעת ש"ס, אינו נתקל באדישות מצד המפלגה האשכנזית. 'יהדות התורה', שעדיין לא גיבשה לעצמה מטה הסברה, עומדת בפני דילמה לא פשוטה. אחוזים גבוהים מהבוחרים הפוטנציאלים של המפלגה, מעלים לאחרונה הרהורי כפירה. אחוז הספקנים מלמד שאין מדובר בתופעת שוליים, אלא במיין-סטרים של המפלגה. למצביעים יש כל-כך הרבה סיבות להיות ממורמרים, שגם מטה הסברה מוצלח, ככל שיהיה, יתקשה לרכך את ההתנגדות.

במצבים כמו אלו בעבר, היו מתכנסים אנשי 'יהדות התורה' למספר ישיבות חירום, ומסקנות הישיבות היו ידועות מראש: יוצא 'קול קורא'+תמונה של הגרי"ש - ובא לציון גואל.

אך הפעם התחושה שונה. משהו נשבר, ובאמצעים הקונבנציונלים, לא יהיה די בכך.

בשבועות האחרונים נשמעים קולות ב'יהדות התורה', כי דרך ההסברה המוצלחת ביותר היא ההתקפה. המשוואה פשוטה: נתקוף את ש"ס - והצלנו את עצמנו. ולתקוף, כידוע, לא קשה במיוחד. די להביא את הילד הרעב שלא למד בבחירות הקודמות, ובבחירות הללו כבר נהפך ממש לשלד עור ועצמות, ומתקשה בהגיית מילים שלימות מרוב רעב. וש"ס - שחרטה על דיגלה בבחירות את קצבאות הילדים - כשלה כישלון חרוץ. גם השד העדתי ייצא מהבקבוק לאיטו, ויזכיר למצביעים שמפלגה אשכנזית יש רק אחת, ומי יכול להצביע לספרדים?

ולמי שעדיין יתקשה להשתכנע מטיעוני המפלגה האשכנזית, יראו מספר תמונות של השר אלי ישי עם הגראי"ל שטיינמן בהתייעצות, ומכאן הדרך לסלוגן 'במקום להצביע לחיקוי, תצביע למקור' - הדרך קצרה מאוד.

גם ב'יהדות התורה' יש שמתלבטים האם לנקוט בקו כל-כך נגטיבי. אך די בכך אם נאמר, כי משרד הפרסום 'דמיון' נדחה מהמכרז של תקציב הפרסום של 'יהדות התורה', מפני קירבה משפחתית של מנהלת המשרד לשר אריאל אטיאס. ודי לחכימא ברמיזא.

את הקולות הללו שומעים גם בסיעת ש"ס. ההחלטה העקרונית כרגע היא שלא להשיב מלחמה. אבל, בכירים בסיעת ש"ס אומרים: "אנחנו לא נתקוף חזיתית את 'יהדות התורה', בשביל לא להפוך אותם לאישו, וגם בכדי לא לרדת לרמה הזאת. אבל, מכיוון שבקדנציה האחרונה אנחנו היינו היחידים שפעלנו למען עולם התורה, אנחנו נציג את ההישגים. כן, גם בפני הציבור האשכנזי. אנחנו לא חוששים היום לעסוק בכל נושא. בעבר הפקרנו את הישגי הסיעה לעולם התורה לטובת 'יהדות התורה', למרות שתמיד היינו חלק לא מבוטל מהעזרה למוסדות התורה. בבחירות האלו כללי המשחק משתנים. אנחנו נראה לציבור שאנחנו עזרנו בכל תחום, וסיעת ש"ס דואגת לעולם התורה לא פחות ואפילו יותר מ'יהדות התורה'".

ש"ס, שרואה חשיבות עליונה בנושא, שכרה שירותי ייעוץ ממומחה בתחום. אותו יועץ עובד מזה מספר שבועות על הטמעת המסרים בתקשורת החרדית. והאמת? בהצלחה גדולה.

התחום הבא עליו הולכות להתקוטט שתי המפלגות, הוא נושא הדיור. כידוע לכל בר בי רב דחד יומא, מצוקת הדיור, היא הבעיה המרכזית של הציבור החרדי. ועדה מיוחדת שהוקמה לשם בחינת צורכי הדיור של הציבור החרדי קבעה, כי בכל שנה נזקק הציבור לעוד 5000 דירות. המצוקה הקיומית אינה נותנת מנוח לבוחרים פוטנציאלים רבים, ואך טבעי הוא שערב בחירות יופרחו הסיסמאות לאוויר.

למי שזוכר, לפני מספר שבועות הפריח ליצמן הודעה, כי באם "יהדות התורה תיכנס לקואליציה הבאה, אני לא אדרוש את ועדת הכספים, אלא את משרד השיכון". האמת, לא וויתור היה כאן, אלא ראיה פוליטית חדה וברורה. ליצמן יודע שבמצב הנוכחי, מצב כלכלי קשה, לוועדת הכספים אין כל ערך. האופציה היחידה באמצעותה ניתן לפעול למען הציבור החרדי, היא אך ורק בתחום הדיור.

וכך הרוויח ליצמן פעמיים: גם יצא הוותרן שאינו מעונין לריב על ועדת הכספים, וגם קיבל את הכח האמיתי.

בש"ס, כמובן, לא מתכוננים לוותר על סיסמת פיתרון מצוקת הדיור.

היום השר ישי אומר: "נושא מציאת פתרונות הולמים בנושא השיכון והבינוי למגזר החרדי יעמוד בסדר עדיפות גבוה ביותר מבחינתנו בקדנציה הבאה, ואנו נפעל, בכל האמצעים, להקלת מצוקת הדיור ולהוזלת מחירי הדיור לזוגות צעירים".

וזוהי רק טעימה קטנה מהצפוי לנו בשבועות הקרובים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד