כ"ב אייר התשפ"ד
30.05.2024

"פעם בחדרי חדרים, היום בבחדרי חרדים"

על הכנסת: "מתרגל לאט לאט". ש"ס: "אם תפנה לקהל היעד שלנו - נחזיר". הסברה: "דרושים אנשי מקצוע". ציפיות: "5 זה כישלון" • ח"כ אורי מקלב, מס' 2 ב'דגל', בראיון מיוחד

אורי מקלב. "חמישה מנדטים זה כישלון"
אורי מקלב. "חמישה מנדטים זה כישלון"

הקוראים הירושלמים לבטח לא התפלאו על שדרוגו המהיר של אורי מקלב בהירארכיה הפנימית בסיעת 'דגל התורה'. כבר לפני 15 שנה התרוצץ אברך צעיר ונמרץ במסדרונות עיריית ירושלים, כשבכיס חולצתו פתקים קטנים, עם בקשות עזרה של אנשים. שמעו של האברך הנמרץ הלך ונפוץ, ותוך זמן לא רב הפך למוסד של איש אחד. מוסד של עזרה וחסד לזולת.

לא ארך הזמן, ומקלב החל לקפץ בתפקידים בתוך עיריית ירושלים, עד שהפך למס' 2 ב'דגל התורה' הירושלמית. גם אז המשיך את מסורת העזרה, באמצעות מספר עוזרים מסורים (שגם להם עוד נכונו תפקידים בכירים ב'דגל התורה').

בבחירות הקודמות הוצב במקום השביעי ב'יהדות התורה', ובמסגרת הסכם רוטציה, נכנס בחודשים האחרונים של הכנסת הנוכחית לכהן כחבר-כנסת. התפטרותו של חבר הכנסת אברהם רביץ שידרגה את מקלב למקום השני ב'דגל' הארצית. מהניסיון, הוא יישאר שם עוד שנים רבות.

לקראת הבחירות ההולכות וקרבות, קיימנו איתו ראיון מיוחד - על העבודה בכנסת, הציפיות, והיריבות עם תנועת ש"ס.

• איך אתה מסכם את החודשים הראשונים בכנסת?

"זה לא סוד שנכנסתי בתקופה של פגרה. התחלתי בפגרת הקיץ ועברתי מיד לפגרת הבחירות. אבל אני משתדל לא להתרגל לפגרות, ולנסות להתרגל לפעילות הכנסת. זה סוג של פעילות אחרת לחלוטין, ואני מתרגל. בכנסת הבאה, אכנס לכנסת פעילה, ואז אתחיל את הפעילות. בחודשים האחרונים הייתי חבר במספר ועדות, ואפילו זימנתי ועדת חירום. אני מתרגל".

• מתגעגע לעירייה?

"אני לא מסתכל אחורה. קיבלתי תפקיד חדש, ואני מתעסק איתו, משתדל להסתכל קדימה".

• שלושה שבועות לפני בחירות. אין הסברה, אין משרד פרסום. מה יהיה?

"זה נכון. הדברים לא מתקדמים. המלחמה בדרום מקשה גם היא על הרמת הקמפיין. היום פורסמה ביקורת על ש"ס, שפרסמה סרטון תעמולה באתר האינטרנט שלה, בזמן מלחמה. עכשיו לא הזמן המתאים להתחיל. תוסיף לזה, שמערכות הבחירות ב'יהדות התורה' תמיד התחילו שבועיים לפני הבחירות, כך שאנחנו נמצאים בפיגור, אבל בעקבות המצב, אנחנו לא מפגרים אחרי מפלגות אחרות".

• אם היית ממונה לתפקיד יו"ר מטה ההסברה, מה היית מסביר לציבור הממורמר?

"קיבלנו החלטה שלוקחים לצורך העניין אנשי מקצוע. זה לא פשוט להסביר את מה שקרה. אבל בגדול, מה שצריך להסביר לציבור, שלא להצביע - זה לא הדרך להעניש. זה מעוות שאינו יוכל לתקון. אפשר לצעוק לשינוי, או לנסות לשנות מבפנים. אבל לא להצביע זו לא אופציה. צריך גם להכניס את המריבות לפרופורציות, בעידן של היום כל אי הסכמה נהפכת בתקשורת למחלוקת אדירה. וכמובן, שצריך להסביר את הדברים שעל סדר היום, הכספים לישיבות ולכוללים, אם 'יהדות התורה' תרד, מובן שירדו גם התקציבים".

• אתה אומר שמי שלא יצביע 'יהדות התורה' הוא בבחינת מעוות שאינו יוכל לתקון. יש קולות הקוראים להצביע למפלגת ש"ס, שהוכיחה שהיא דואגת גם לישיבות?!

"מי ששייך למחנה שלנו, לא צריך הסבר מה ההבדל בינינו לבין ש"ס. הציבור שלנו יודע מי המייצג האמיתי שלו בדברים העקרוניים לו. החכמה היא איך להסביר את זה לכל הבוחרים. אני מאוד מקווה שש"ס לא ינסו 'לגנוב' לנו בוחרים, ויתרכזו בקהל הבוחרים שלהם. אם ש"ס ייצאו נגדנו או ינסו לנגוס לנו בקהל הבוחרים - נדע איך להשיב".

• האם בשנים האחרונות לא חלה זילות ב'קול קורא'? הציבור שראה שיש מושג שנקרא נהרא נהרא ופשטיה כבר לא מקבל הנחיות כבעבר. איך אתם נערכים למצב שבו קריאת גדולי הדור לא תספיק?

"אין ספק שהדורות משתנים. דברים שבעבר לקח דורות עד שישתנו היום לוקחים שנה. הפערים שיש בין הדורות היום הם עצומים. גם בנושא הציות יש פערים שאי אפשר להתכחש עליהם. בפרט שהיום הכל מיוחצ"ן. כל מה שהיה פעם בחדרי חדרים היום נמצא בחדרי חרדים. אם בעבר היינו שמחים על כל ילד מהקטמונים שמצטרף למוסד חרדי, היום יש לנו בעיות שלא מקבלים ילדים מהציבור שלנו, וגם זה דבר שגורם לכעסים.

"אבל עד הבחירות בירושלים הכעסים לא היו על המפלגה, מהבחירות הכעסים מנותבים ל'יהדות התורה'. ואין ספק שצריכים להיערך לכך. אני רוצה להגיד לך, כמי שנמצא בתוך הסיעה, שכל המחלוקות שנראות בחוץ כאיומות, כשרואים את זה מבפנים - זה ממש בשוליים. היום, כל דבר קטן מאבד פרופורציות. גם על זה צריך לעבוד".

• לא היה עדיף ללכת בנפרד, בכדי ללכד את השורות בתוך המפלגות?

"אנחנו גם חשבנו שצריך ללכת לבד. גדולי ישראל הורו אחרת. במצב של מלחמה, הליכה בנפרד הייתה יוצרת רושם לא חיובי. בכדי ללכד את השורות הפנימיות הקמנו 'מטה מגזרים' שאמור לרצות את כל החלקים המרכיבים את 'יהדות התורה'. רובינשטיין ומוזס אחראים על העניין ואני בטוח שעד הבחירות הכל יסתדר. תמיד הציבור שלנו מתעורר ברגע האחרון".

• מה תראו כהצלחה?

"אני חושב שבמצב הנוכחי שמירה על כוחנו תהיה הצלחה. אם נקבל רק 5 מנדטים זה יהיה כישלון. על 4 אנחנו בכלל לא חושבים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד