ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

"אנחנו פועלים בהוראת גדולי ישראל"

המלחמה, המצב הכלכלי, קשיי עולם התורה - כל אלה לא הצליחו לעצור את 'מטה כבוד התורה' שיפעל בשבועות הקרובים נגד הצבעה ל'יהדות התורה' • ראיון מיוחד עם מנהל מטה המאבק

אלי ישי עם הגראי"ל שטיינמן. לוחם ועושה
אלי ישי עם הגראי"ל שטיינמן. לוחם ועושה

"כבוד התורה", זעקו השלטים מכל קיר שני בירושלים, ערב הבחירות בעיר לפני כחודשיים. המטה, שהוקם כדי למחות נגד מועמדותו של ח"כ מאיר פרוש לראשות עיריית ירושלים, הציג במודעות צבעוניות מספר גדולי תורה שנפגעו מהמתמודד החרדי, וקראו לציבור להימנע מהצבעה בבחירות.

האם 'מטה כבוד התורה' הולך לשכפל את עצמו גם בבחירות הכלליות?

כנראה שכן.

"אני רוצה להדגיש", אומר בפתח שיחתנו אחד מראשי המאבק, ומי שיעמוד בראשות המטה. "זה לא מטה כבוד התורה, אלא התורה בעצמה". והוא מסביר: "אנחנו לא נלחמים על כבודו של רב שנפגע. אם בבחירות הללו 'יהדות התורה' תצליח - כל המושג של 'דעת תורה' יימחק, זה מאבק קיומי".

• על מה, בעצם, אתם נלחמים?

"זה לא סוד גדול כיצד מתנהלת סיעת 'יהדות התורה'. במקום שמועצת גדולי התורה יכתיבו כיצד ואיך לנהוג, כמה עסקנים זוטרים מחליטים על דעת עצמם, שלא לדבר על מאבקי הכח וחילול ה' שמתגלגל על-ידי חברי הכנסת. במקום לעסוק בכבוד שמים ובהצלת עולם התורה, שזו הסיבה היחידה שגדולי התורה התירו להצביע, הם רצים משבועון ליומון ומשרות חדשות טלפוני לרדיו 'קול חי' - ומלבים את השנאה ההדדית בתוך הציבור.

"ומעל הכל, הקש ששבר את גב הגמל, זו ההתנהלות שהייתה עם 'החינוך העצמאי'. זה לא סוד שכל השנים גדולי ישראל הפעילו את כל כובד משקלם למען המפעל הגדול של 'החינוך העצמאי'. מי לא יודע כמה טרח ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, כדי שהמפעל הגדול של 'החינוך העצמאי' ימשיך לפעול. רק לאחרונה, כשהיו בעיות עם תקציב ההסעות, הגראי"ל שטיינמן פעל בכל כוחו ואף לשם כך עלה לירושלים, יחד עם הגרמ"י ליפקוביץ, שכיתתו רגליהם ללכת לנדיבים להמשך המפעל הגדול, וכמה עסקנים מנסים ברגל גסה להרוס את המפעל הגדול, רק כדי לקבל עוד כמה משרות שם. ויותר מזה, מי שניהל את הכל היו בעיקר אנשים מחוץ למפלגת יהדות התורה, ומי שהפריע למהלך היו דווקא חברי הכנסת..."

• אם גדולי התורה שאתם נלחמים על כבודם יורו להצביע ג' - תמשיכו להילחם?

"אם גדולי הדור לא יורו להצביע ג' - לא יהיה אפילו מנדט אחד. גדולי הדור לא מעוניינים שתימחק המפלגה שנקראת 'יהדות התורה'. זה טוב שיישארו 3 או 4 מנדטים, אבל לא יותר. כדי שיבינו שצריך לבנות ולחדש את המפלגה, שיהיו שם אנשים שיצייתו לגדולי הדור.

"אני זוכר את דבריו של הגרי"י קנייבסקי – ה'סטייפלר' ביום הבחירות בתשמ"ד שאמר, אני ובני ביתי נצביע ש"ס, למרות שאז סיעת ש"ס לא הייתה מקבלת כל בקשה של גדולי התורה, והיום אלי ישי נלחם על כל בקשה שמבקש ממנו הגראי"ל שטיינמן".

• תקימו 'מטה כבוד התורה' כמו זה שפעל בירושלים?

"אנו לא נקים מטה כבוד התורה דוגמת ירושלים, שחילל שם שמים ובעט בגדולי התורה שטרחו במיוחד והתגייסו כדי שיבחר ראש עיר חרדי. אנו ננהל את הכל בהתייעצות עם גדולי תורה. אני יכול לומר לך שבמהלך השבוע האחרון נכנסו ראשי ישיבות ידועים לבתי גדולי התורה ושמעו את מורת הרוח שיש להם מהתנהלות של חברי סיעת יהדות התורה".

• האם עת לחימה בדרום זהו הזמן לפלג את הציבור החרדי?

"יהדות התורה מפולגת ועומדת. לא היה כדבר הזה לסגור רשימה לכנסת, בלי הסכם מראש. למרות זאת, קיבלנו החלטה, לאחר מספר ישיבות, שלא להקים מטה בסגנון מטה 'כבוד התורה', ולא רק בגלל שאנו לא נלחמים למען כבודם של גדולי ישראל, אלא גדולי ישראל עצמם יעשו צעדים שהציבור יבין בדיוק מה דעתם".

• האם יש לכם אלטרנטיבה, או שאתם רק נגד?

"אנו לא נגד. אנו בעד. בעד שיהיו לגדולי הדור שליחים נאמנים ולא אנשים שבאים ליידע את גדולי התורה איזה פעולות הם עשו.

"בקשר לשאלה איזו אלטרנטיבה יש לנו - אי-אפשר לקרוא לזה אלטרנטיבה, אנו בעד מפלגה של גדולי התורה. זה לא סוד גדול שכל חוק וכל דיון שמתנהל בכנסת על עולם התורה והישיבות, השר ר' אליהו ישי לוחם ועושה מה שגדולי התורה מבקשים ממנו בהתבטלות גמורה. הוא לא רק נשמע לגדולי התורה - הוא עושה מה שגדולי התורה אומרים לו לעשות, כמו שהכריז ח"כ הרב רביץ בהקמת דגל התורה: 'אנחנו לא נישמע לגדולי התורה - אנחנו נעשה מה שגדולי התורה יורו לנו'".

• מי יממן את פעילותכם?

"מיד כשהיו דיבורים על פעילות והתארגנות, פנה אחד מגדולי הנדיבים בארצות-הברית ומקורב להגראי"ל שטיינמן, והציע לאחד מנאמני ביתם של גדולי ישראל תרומה של 180 אלף דולר. אחד מגדולי ראשי הישיבות ששמע את הדברים, ביקש לומר לאותו נדיב לתרום את מלוא הסכום לאחד הארגונים היותר ידועים העוסקים בקירוב רחוקים, כשהוא מוסיף ואומר: 'צריך להרבות בכבוד שמים, אתם לא צריכים לדאוג לדברים אחרים. גדולי ישראל כבר יגידו כיצד לנהוג בבחירות...'. אך אין ספק כי אם בסופו של יום תתקבל החלטה לפעילויות אחרות, יהיו תורמים מעל ומעבר לסכומים הנדרשים".

• איך תפעלו בפועל?

"אי-אפשר לחשוף הרבה מדרכי הפעילות, אבל אני יכול לגלות לך שביום חמישי האחרון התאספו כעשרה ראשי ישיבות ורבני שכונות ידועות בבני-ברק, יחד עם נאמני ביתם של גדולי הדור, כשגולת הכותרת הייתה שח"ו לא יגרם השמצות זולות, אלא אך ורק להרבות כבוד שמים. 'לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי אמר ה''. אני לא נכחתי שם, אבל אחד מנאמני ביתם של גדולי ישראל, שיצא מהפגישה, אמר לי: 'כפי הנראה עכשיו אין ספק שתצא הוראה שיבינו היטב כיצד לנהוג ומה להצביע".

• מודעות בעיתונים? פשקווילים?

"כפי שאמרתי לך, ההתארגנות שלנו היא להביא לציבור את דעתם של גדולי ישראל כפי שתתפרסם. שמענו שיש עוד התארגנויות שונות, אבל אין לנו מושג עם מי וכיצד הם פועלים. אם יהיו פשקווילים וכדומה - זה על דעת עצמם בלבד. אנו כפופים לגדולי התורה וננהג רק כפי שהם יורו".

• כמה פעילים יש לכם?

"כמו שאמרתי, נכון לעכשיו אין פעילות ארגונית של הקמת מטה וכדומה, אבל אין ספק שאם יצטרכו - ביום פקודה נגייס פעילים רבים. רק לדוגמא אני יכול לומר לך, שהרב מרדכי בלוי, מגדולי פעילי הבחירות של 'דגל התורה', רצה להקים מטה כבוד התורה, אך זה לא יצא לפועל כי אחד מגדולי הרבנים בבני-ברק אמר לו שלא להקים מטה כזה".

• מה המטרה הסופית? עד כמה אתם חושבים שאתם יכולים לשכנע?

"המטרה הסופית היא שהציבור יצביע עבור שליחים נאמנים שלא רק 'ישמעו' לגדולי התורה אלא 'יעשו' מה שגדולי התורה יורו להם. המצב בשטח הוא מצוין. ההתמרמרות כנגד יהדות התורה נמצאת בכל פינה ובכל ריכוז ביהדות החרדית. אין צורך בכלל לעבוד כדי שיהדות התורה תקבל ארבעה מנדטים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד