י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

פתרון מקורי: ארון קודש ממוגן בפני פגיעת טילים

נפילה ישירה של טיל על בית-כנסת עלולה לגרום לנזק בלתי-הפיך לספרי תורה יקרים ונדירים. במפעל 'פיניש' לריהוט אמנותי מעץ לבתי כנסת, הקדימו תרופה למכה

פנחס לחיאני, מנכ"ל והבעלים של פיניש, ליד ארון הקודש הממוגן
פנחס לחיאני, מנכ"ל והבעלים של פיניש, ליד ארון הקודש הממוגן


התקפות רקטות הקסאם וטילי הגראד מעמידות בסכנה לא רק את ציבור המתפללים במאות מבנים של בתי כנסת הפועלים בדרום הארץ, אלא גם את אלפי ספרי התורה היקרים, השוכנים בארונות הקודש של אותם מבנים.

מקרה כזה אירע השבוע כשרסיסי טיל הגראד שנחת על גן ילדים ריק ברחוב חטיבת גבעתי באשדוד, פגעו גם בבית הכנסת "בן ציון", אשר בחצרו פועל גן הילדים. מאחר וערכו של ספר תורה העשוי מגילת קלף עומד בממוצע על כ-30 אלף דולר, הרי שפגיעה ישירה של גראד בבית כנסת עלולה לגרום לנזק כספי המוערך ביותר ממיליון שקלים. זאת, מלבד הנזק הבלתי-הפיך לספרים הנדירים, שמקצתם נכתבו לפני מאות שנים וחלקם הוענקו לבתי הכנסת על-ידי תורמים, שבחרו בדרך זו להנציח את זכר יקיריהם.

על-רקע הסכנה הערכית והכספית הזו, פיתחו אנשי מפעל "פיניש" ברחובות לעיצוב ובנייה בעבודת-יד של ריהוט אמנותי מעץ לבתי כנסת, שיטה מקורית למיגון וחיפוי של ארונות קודש: המיגון כולל, בין היתר, מעטפת פנימית מפח פלדה ודלתות פלדלת קשוחות עם צילינדרים מפלדה מחוסמת.

במקור, יועדו אמצעי המיגון האלה להגנה בפני שריפות וכן נגד התופעה ההולכת ומתרחבת של גניבת ספרי תורה יקרים ונדירים מבתי כנסת בכל רחבי הארץ. בעקבות מתקפת הרקטות על דרום הארץ בשבועיים האחרונים, חלה עלייה במספר הלקוחות המתעניינים בהזמנות ארונות קודש חדשים, כשהם כבר ממוגנים בפני פגיעות הדף ורסיסים של טילים.

"מדובר בפתרון מקורי שאנו פיתחנו", מסביר פנחס לחיאני, הבעלים והמנכ"ל של מפעל "פיניש". "כך שדלתות הפלדלת מיוצרות במיוחד עבורנו. מדובר בדלתות עם צילינדר המוגן בחישוק פלדה, שעמידות בפני פגיעות ושריפות. בנוסף, אנו מצפים את כל חלקו הפנימי של ארון התורה בפח העשוי מפלדה, מה שעשוי לבלום הן את פגיעת ההדף והן את הרסיסים שעלולים לחורר ולשרוף את ספרי התורה".

לחיאני, אגב, נתקל גם בשיטות הגנה מקוריות נוספות של ספרי התורה: בתי כנסת שפרנסיהם לקחו כספת ברזל גדולה והפכו אותה לארון הקודש: "ללקוחות כאלה אנו מצפים את הכספת בעץ עם פיתוחים יפים בעבודת יד, והופכים אותה לארון קודש לכל דבר. ארון קודש מדהים כזה קיים בבית הכנסת 'נוף איילון' ביישוב שעלבים".

מפעל "פיניש" הוקם לפני 26 שנה על-ידי אמן העץ פנחס לחיאני, והוא נחשב כיום למפעל הגדול והמתקדם בתחומו בישראל. המפעל ממוקם על שטח של כ-1,000 מ"ר באזור התעשייה ברחובות.

ב"פיניש" מייצרים בעבודת-יד בלבד היכלים מפוארים לבתי כנסת בארץ ובחו"ל, במות תפילה, עמודים לחזן, ספריות, כסאות לאליהו הנביא וארגזים לספרי תורה, וכן מוצרי יודאיקה שונים וציורי קיר מיוחדים לבתי כנסת ביציקות מיוחדות של פליז ונחושת, הנעשות על-ידי אמני עץ ומתכת מהשורה הראשונה.

בשנים האחרונות התרחבה פעילות המפעל והוא עוסק גם בעיצוב פנים של בתי כנסת חדשים ומשופצים. אחד מהם הוא בית הכנסת החדש של עולי גרוזיה ההולך ונבנה באשדוד, ואשר נחשב בעיני רואיו לאחד מבתי הכנסת היפים והמפוארים ביותר שיהיו בארץ.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד