י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

אוצר הצנזור

משתמשי מאגר הספרים התורני 'אוצר החכמה' הופתעו לגלות: מאמר המאשים ראש ישיבה מפורסם בגניבה ספרותית הושמט מהמאגר. תגובת 'אוצר החכמה': "אנחנו לא במה להתנצחויות"

"משתדלים מאוד שלא להכניס ספרים פוגעים או בוטים". ארז סלע. צילום: שיחת השבוע
"משתדלים מאוד שלא להכניס ספרים פוגעים או בוטים". ארז סלע. צילום: שיחת השבוע


המונופול שבו מחזיקה חברת 'אוצר החכמה בע"מ' על מאגר הספרים היהודי הגדול והמשוכלל ביותר, מעמיד אותם בפני דילמות לא פשוטות, כמו גם בפני ביקורת לא פחות פשוטה - כאשר רב חרדי מפורסם, ביקש להסיר מאחד הגיליונות המופיעים בתוכנה מאמר בו הוא מואשם על-ידי רב אחר בגניבה ספרותית. 'אוצר החכמה' צנזרו את המאמר - והמשתמשים זועמים.

תחילת הפרשה - המסעירה ספרנים, עורכים וחובבי ספרים - בהודעה שפרסם חבר באתר 'בחדרי חרדים', בפורום הספרות "ספרים וסופרים". וכך כתב:

"באוצר החכמה קיים הקובץ התורני המצוין 'צפונות'. בצפונות יז עמ' פד ואילך התפרסם מאמרו החשוב של הרב יוסף אביב"י 'עץ חיים, פע"ח ונוף ע"ח למהר"ח ויטל זצ"ל'. בנספח א' יובא צילום תמונת המפתחות מתוך תוכנת אוצר החכמה המקוונת. בהערת שוליים ארוכה ומנומקת במאמר טוען אביב"י כי ספרו של הרב *** (שמו של הרב ושם ספרו מופיעים באשכול), הינו פלגיאט ומעשה גנבה מספרו 'בנין אריאל'. העתק ההערה מתוך אוצה"ח בעבר נמצא כאן. תגובה רשמית מהרב *** לא נכתבה ככל הידוע לי עד עצם היום הזה.

"והנה היום, הפלא ופלא, פתחתי את אוצה"ח המקוון אשר ברשותי, וביקשתי לעיין במאמר המדובר, והילד איננו.

"התקשרתי לחבר קרוב הנושא בכליו את התוכנה המקורית בגירסתה החדשה, לברר האם נושאי הדיסק זכו לטעום גם הם את נחת זרועה של הוועדה הרוחנית, והנה שוד ושבר בגבולו, גם ממנו נמנע מלטעום טעמה של ביקורת כנגד ראש הישיבה המדובר".

הודעה זו פתחה מסדר של גולשים, שהתקוממו כולם כנגד הצנזורה. גולש אחד, שהתייצב לבדו לטובת 'אוצר החכמה', טען כי "הזכות להתלונן" שמורה רק לעורך "צפונות", שלא התלונן, וסיים: "מבירור שערכתי עולה כי אוצר החכמה מוכן להחזיר את מלא הסכום ששולם לכל מי שמתחרט על קניית התוכנה בשל תופעת הצנזורה הנזכרת".

תגובה זו זכתה לגל של תגובות לגלגניות, שבראשן עמדה הטענה ש'אוצר החכמה', המבקש לבסס את אמון הקונים המשלמים ממיטב כספם, צריך לנהוג בשקיפות מלאה, ולהודיע על צנזורים והסרות חומר שהוא מבצע מגרסה לגרסה.

בצל הדברים הועלתה גם הטענה כלפי אותו רב, שבמקום לפרסם תגובה עניינית על ההאשמה בגניבה, העדיף לבקש מ'אוצר החכמה' להסיר מהמאגר את המאמר התוקף אותו. מספר גולשים העלו את המאמר כולו לרשת, ואחרים העידו בשמו של עורך 'צפונות', הרב וייס מבני ברק, כי לא הוא ביקש את הסרת המאמר. לדבריו, פרסום המאמר בזמנו היה רק לאחר התייעצות עם הגרש"ז אויערבך זצ"ל, והוא אשר אישר את זכותו של הרב אביבי לפרסם את המאמר, ואת זכותו (ואולי אף חובתו) להדפיסו.

לאחר הצנזור של המאמר, מחה הרב וייס בפני הרב ארז סלע, הבעלים של 'אוצר החכמה', על גישה זו של מחיקת ההיסטוריה. לדעתו, תלמיד-חכם כאותו ראש ישיבה המואשם בפלגיאט בוודאי נימוקיו עמו, ועל כן אין בפרסום העובדות לאשורן משום פגיעה בו. ניתן לומר, ששרבוב שמו של הרב וייס, והניסיון לטפול עליו את הצנזורה - גרם לו עגמת נפש מרובה. באוצר החוכמה מכחישים את הפניה של הרב וויס. עוד טוענים, כי כל פניה של משתמש נענתה במהירות האפשרית.

יצוין, כי חברת 'אוצר החכמה' השיקה מהדורה מיוחדת של התוכנה, הנקראת 'מהדורת בני תורה', בה נמחקו כמה אלפי ספרים ומאמרים, אשר לא היו לרוח חלק מהמשתמשים החרדים, כגון ספרות השכלה ומחקר. הורתה ולידתה של מהדורה זו - בעקבות סערה שהתחוללה לפני ארבע שנים בפורום 'בחדרי חרדים', בה נטען כי ב'אוצר החכמה' מצויים ספרי מינות ואפיקורסות.

הגולש שהעלה את הפרשה, אומר ל'בחדרי חרדים':

"מפרסמים את החנפים מפני חילול ה'. השערורייה שבדבר היא שביקורת מצונזרת מידיעת הציבור, כאשר נשוא הביקורת הינו אדם המוחזק לתלמיד-חכם, שמסרב להגיב על הביקורת נגדו בכל במה שהיא, וקשריהם הטובים של אנשים מצוות האוצר אצל מקורביו ידועים לכל.

"פן שערורייתי שני הוא, כי מתחילת גילוי הפרשה - שלא על-ידי ועוד קודם שבאה לידיעתי - נמנעו אנשי ה'אוצר' מלהשיב לטענות בנושא שהועלו הן בפניהם בידי הרב וייס עצמו, שהוא בעל הזכויות בקובץ, והן לפניות מנומסות של משתמשים בתוכנה, שפנו אליהם בדוא"ל. בנוסף, למרות שאנשי 'אוצר החכמה' החזיקו בעבר הקרוב ניק מטעמם באתר 'בחדרי חרדים', שהיה פעיל בפורום 'ספרים וסופרים' - לא הופיעה מטעמם, לאורך כל הדרך, שום הודעת הסבר או התנצלות.

"'אוצר החכמה', שהיא חברה בעלת כמעט-מונופול בתחום המאגרים התורניים, ראויה לכל שבח על המאגר האדיר והממשק המעולה שהשיקה, ואשר מקרב כל אחד מאיתנו אל המקורות הנצרכים לו. אני באופן אישי נעזרתי בתוכנה במאות מקורות שהיו נצרכים לי בתחומים שונים, ואין בפי מילים להודות להם. אולם למרות כל זאת, החברה אינה יכולה להסתגר באצטלת שתיקה מעושה, כביכול הדבר איננו נוגע לה. כאשר מושקת גרסה חדשה של ה'אוצר', מציגה החברה בפני לקוחותיה את שדרוגי הגרסה החדשה, אולם אינה מציגה בפניהם את אשר היא מסירה מתחת ידם.

"זאת ועוד, מעמדה של החברה כספריה היהודית הגדולה בתבל, מחייב אותה לנקוט בקריטריונים ברורים ובהירים, ולא להסתתר תחת מעטה של הסתרה ושתיקה, כשהטענות המועלות ואינן נענות מעלות סימן שאלה גדול על ההחלטות המתקבלות במשרדי 'אוצר החכמה'".

בעקבות פניית אתר 'בחדרי חרדים', הגיבה הנהלת 'אוצר החכמה' על האשמות:

"ההוצאה רשאית להוסיף, לשנות ואף להסיר, מעת לעת איזה מהתכנים האגורים במאגר או לשדרג את התוכנה, לפי שיקול דעתה הבלעדי והיא רשאית לעשות כן באמצעות משלוח עדכוני-תוכנה שאתה מתחייב להתקין בתוכנה. כל הוראות רישיון זה יחולו על שינויים ושדרוגים כאמור.

"לעצם הענין. בדבר מחיקת הקטע מקובץ 'צפונות':

"כיוון שיש אנשים שנפגעו מאוד מקטע זה (בצדק או שלא בצדק, אין לנו שום צד בזה), וביקשו מ'אוצר החכמה' שלא לפרסם הדברים הפוגעים, 'אוצר החכמה' נענה לבקשתם. יש להבהיר כי 'אוצר החכמה' לא שם עצמו בתור שופט ומבקר, ולא משמש במה להתנצחויות.

"אנו משתדלים מאוד שלא להכניס ספרים פוגעים או בוטים, לא נגד חב"ד ולא נגד הרב שך, לא נגד שמירת שבת, ולא נגד הרב קוק. אף על פי שבאמתחתינו הרבה מאוד כגון אלו.

בהסכם הרכש נכתב: "אוצר החכמה רשאית להוסיף לשנות או להסיר וכו'". זה חלק מרשיון והסכם עם הלקוחות.

"מי שרוצה לתבוע את חבירו או להודיע קלונו ברבים, שימצא במה אחרת".

קישורים:
הדיון בפורום סופרים וספרים
הדיון בפורום בחדרי חרדים על השמטת ספרי מינות
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד