י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הקרע מעמיק • פרסום ראשון

רוב חברי מועצות גדולי התורה של אגו"י ודגל התורה הוחתמו על מסמך בקשה להקים את העמותה החדשה של 'החינוך העצמאי', הגרי"ש צפוי לחתום אף הוא • אתר 'בחדרי חרדים' חושף, לראשונה, את המסמך

הקרע מעמיק • פרסום ראשון

פרשיית ה'חינוך העצמאי' מסרבת לרדת מסדר היום הציבורי: מאז קבלת המכתב מרשם העמותות לפני כשבוע, לפיו נדרשת חתימה של חברי שתי מועצות גדולי התורה - של 'דגל התורה' ושל 'אגודת ישראל' - לצורך אישורה הסופי של העמותה החדשה של 'החינוך העצמאי', החליטו ח"כ מאיר פרוש ומוטל'ה קרליץ שלא לבזבז זמן - והחתימו את רוב חברי המועצות.

נכון לשעות הצהריים החתימו האנשים העומדים מאחורי העמותה החדשה רוב כדלהלן:

במועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל' חתמו האדמו"רים מערלוי, סדיגורא ובוסטון.

במועצת גדולי התורה של 'דגל התורה' חתמו: הגראי"ל שטיינמן, הגר"ח קנייבסקי, הגר"ג אדלשטיין, הגרמ"י לפקוביץ והגר"נ קרליץ.

במכתב הממוען אל עורך הדין עמירם בוגט - הנחשף כאן באתר 'בחדרי חרדים' לראשונה - נכתב:

"מתוך חרדת קודש לעתיד חינוכם הטהור של ילדי ישראל, כפי שקיבל על עצמו החינוך העצמאי בעת היווסדו ולאור דרישות השילטון מזה תקופה ארוכה... ובהתאם להחלטת רשם העמותות מיום 15.01.09, אנו החתומים מטה מסכימים כדלהלן:

1. החתימה על מסמך זה מהווה בקשה שלנו להצטרף כחברים בעמותה, ולפעול על פי תקנונה ולקידום מטרותיה.

2.אנו החתומים מטה מיפים את כוחו של הרב שלמה לורנץ להיות נציגינו באסיפה הכללית של האגודה שתתכנס בקרוב ומבקשים ממנו להצביע בחיוב על ההחלטה להפוך את האגודה לעמותה, ולאמץ את התקנון המצוי, וכן לקבל כל החלטה אחרת הדרושה להקמת עמותה לחינוך ילדי ישראל".


לכאורה זהו רוב האמור להספיק בכדי לאשר את העמותה החדשה.

אך רק לכאורה - ממספר סיבות:

א. קיימת בין הצדדים מחלוקת משפטית, האם נדרש כינוס של מועצות גדולי התורה בכדי לאשר את העמותה, או שחתימתם מספיקה. עורך דינו של ח"כ מאיר פרוש, עמירם בוגט - שככל הנראה פורש מתפקידו - מי שכיהן בעבר כרשם העמותות, השאיר חוות דעת משפטית הקובעת שחתימת רוב חברי המועצות, מספיקה, וכי אין צורך בכינוס המועצות.

ב'סיעה המרכזית', לעומת זאת, מנפנפים במכתב שששיגר רשם העמותות בשבוע שעבר, בו נכתב כי יש צורך בכינוס המועצות ואין די בחתמה בלבד.

ב. במכתב ששלח רשם העמותות ישנה דרישה להחתים את האדמו"ר מגור ואת הגרי"ש אלישיב, למרות שבאופן פורמלי הם אינם חברי מועצת גדולי התורה. כל בר בי רב מבין שבלתי אפשרי לקדם מהלך ללא הסכמת האדמו"ר מגור והגרי"ש אלישיב. גם בנושא זה קיימת מחלוקת: האם רוב של חברי המועצות מספיק בכדי לאשר את העמותה או שחייבת להיות תמימות דעים. הדבר עוד ייבדק בקרב פרשנים משפטיים.

גורם בכיר, המקורב לנושא, אומר לאתר 'בחדרי חרדים': "לא בטוח שהגרי"ש אלישיב יתנגד להקמת העמותה. אם יכניסו כחברים שני אנשים שהגרי"ש דרש להכניסם, הגרי"ש יצטרף אף הוא למהלך".

ב'סיעה המרכזית' עדיין לא החליטו כיצד לנהוג כלפי ההתפתחויות. הווי אומר: צריך לקבל הוראות מהאדמו"ר.

האפשרויות העומדות בפני אנשי ה'סיעה המרכזית' הן ללכת למאבק משפטי ולעכב את אישור הקמת העמותה, או להיכנע ולאפשר לעמותה החדשה לצאת לדרך. הנסיון בירושלים הוכיח ש'הסיעה המרכזית' לא תוותר במהרה על האחיזה בחינוך העצמאי. בחסידות גור פרשיית העמותה הפכה לנושא עקרוני, שיכריע לשבט או לחסד את כוחם בציבור.

גורם המקורב לח"כ מאיר פרוש, אומר לאתר 'בחדרי חרדים': "אין ספק שהעיתוי של ערב בחירות, מקשה על הקמת העמותה. אנחנו לא בחרנו את העיתוי. מהרגע שכדור השלג התחיל להתגלגל אין לנו שליטה על כך. עכשיו, אם לא נפעל לאשר את הקמת העמותה, יעצרו את כל תקציבי המדינה, אנחנו נמצאים במצב של חוסר ברירה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד