ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

.co.il.עטרה ליושנה

בש"ס העלימו את הסלסולים המזרחיים, הקמיעות, והסממנים העדתיים - ועברו להפקות ברמה טליוזיונית. בראיון עם מפיק הסרט, יוסי אשדות, הוא מסביר כיצד חל המהפך • מאחורי הקלעים

מתוך הסרט החדש של ש"ס
מתוך הסרט החדש של ש"ס

דמיינו לעצמכם את התמונה הבאה: סגן ראש הממשלה ושר התמ"ת מטפס על סולם רעוע בגובה של 5 מטר, הנשען על גיר בגגו של אחד הבתים בתוככי מזרח ירושלים. מסביבו אוכלוסייה ערבית עוינת ומאבטחי ש"כ דרוכים ומזיעים. אבל הוא נחוש לטפס על גג הבית דרכו ישיג את זווית הראיה הנכונה, הממחישה עד כמה קרובה השכונה הערבית הזו אל שכונותיה היהודיות של ירושלים. את התוצאה בוודאי ראיתם בסרט הבחירות של ש"ס, באורך כשעה, המופץ בימים אלה במאות אלפי עותקים ברחבי הארץ.

מה קרה לסרטי הבחירות הישנים של ש"ס, עם סלסולי 'אשורר שירה' ויונים מתעופפות בכותל? עם ספר תורה ספרדי וילדי חמד בכיתות? ובכן מהפך: ש"ס הסוגרת כעת למעלה מ-20 שנה בכנסת ובממשלה, ומחזיקה דרך קבע ארבעה שרים ליד שולחן הממשלה רוצה לומר: אנחנו כבר לא מפלגת נישה. אנחנו נטועים עמוק בהוויה הישראלית ויש לנו עמדה בכל תחום. לא רק החברתי והמסורתי, אלא אף המדיני והביטחוני. האם שינוי המגמה יעבוד? ימים יגידו.

יוסי אשדות ניהל בעבר את קמפיין הליכוד ב-96, שימש כקופירייטר ראשי ביהדות התורה ומנהל את קמפיין ש"ס בשתי מערכות הבחירות האחרונות. הוא האיש שהגה את הרעיון לצלם קטעים בתוך מזרח ירושלים.

• מדוע ראש מפלגה חרדית צריך להצטלם בצור באהר?

"ש"ס פרשה מקואליציית לבני משתי סיבות עיקריות: חלוקת ירושלים וקצבאות הילדים. בנושא ירושלים, חשבתי מה אני יכול לעשות כדי לחדד את משמעות הסכנה של חלוקת העיר, ועלה לי רעיון ללכת ללב השכונות הערביות כמו צור באהר ולהראות משם כמה השכונות היהודיות והערביות חופפות – 15 מטר מהר ציון. וכשזה עובר לרשות ולחמאס קיבלת טילים על מתפללי הכותל וכל שכונות העיר.

"לא ידעתי איך לבוא עם הרעיון המהפכני הזה לשר ולומר לו: בו תצטלם אצל הערבים. להפתעתי, הוא אמר מיד, מתי יוצאים? הוא הלך בלי שום היסוס או פחד. הוא נכנס ללב השכונות הערביות, עשה את התשדירים למרות האזהרות הרבות שהוא קיבל, שזה מסוכן".

אשדות מספר אנקדוטות מיום הצילומים שהיה מפרך במיוחד. "בתל זיתים הוא היה צריך לעלות על גג בניין. הביאו לו סולם צבעים רעוע, ענק, עם 15 שלבים. זה היה מפחיד כי הסולם הושען על קיר בניין מתפורר. בנוסף, היה מעל ראשנו ממש מנוף גבהים של עשרות טונות. זה היה יום צילומים מפחיד ומאתגר מאד שהתחיל ב-10 בבוקר ונגמר ב-7 בערב".

התושבים הערביים דווקא זיהו את השר החרדי וניסו להתקרב אליו. "זה הרב מש"ס אמרו, אבל השב"כ הרחיק אותם".

קטע נוסף מרגש בסרט הוא מביקורו של השר ישי במוסד לנוער נושר הנגמל מחומרים מסוכנים. משרד התמ"ת דאג לממן את השהות של כל אחד. "ראית שם אנשים שקיבלו את החיים שלהם בחזרה, בסרט רואים אותם עם דמעות בעיניים אומרים לו תודה ממקום כל כך אמיתי. מאושרים מהרעיון שיש להם מסגרת ומטפלים בהם. זה היה מחזה מרגש".

• לאן נעלם המסר הפשוט 'להחזיר עטרה ליושנה'?

"ש"ס הוקמה בשל 2 סיבות: להחזיר עטרה ליושנה ולהגדיל תורה ולהאדירה. אולם במסרים אלו בלבד ש"ס הגיעה למיצוי הכוח האלקטוראלי שלה, מה שמכונה 'גרעין קשה' שעמד על 7 מנדטים. ברגע שמרן הפנה אותנו לנושא של החום והחמלה, בגלל הרגש שיש בתוכו כלפי הציבור, המהפכה החברתית הגדילה את כוחה של המפלגה. זה היה לפני 3 שנים. כיום, עם 12 מנדטים – השלישית בגודלה, אנחנו מבינים שלא מספיק רק חמלה אלא צריך גם להגן על הזהות היהודית שלנו כאן. לכן הקמפיין החדש עוסק בשלושה דברים: הגדלת התורה והמסורת, הגנה על העניים שכבות הביניים, והגנה על ירושלים ושמירה על הביטחון. במצב כזה המפלגה הופכת למרכזית שיש לה אמירה בכל נושא".

• בימים של קליפים מהירים למי יש זמן לראות סרט של שעה?

"היום שידרו חלקים גדולים מהסרט בגלי צה"ל. הוא עלה אתמול בלילה בגוגול-וידאו ועד היום יש יותר מ-40,000 כניסות שזה מדהים. הסרט הוא סוג של העברת מסרים שמייחדת רק את מפלגת ש"ס. אף מפלגה לא עושה סרט כזה, עם עלילה. אחת הסיבות לכך, שש"ס לא מקבלת את הפלטפורמה הראויה והיחס הראוי בתקשורת הישראלית. תמיד התייחסו אל מרן בדרך לא מכובדת, ניסו להגחיך אותו וזה דבר שחורה לי מאד. בשל כך החליטה ש"ס שעל מנת להביא את המסרים שלה לכלל הציבור היא צריכה לייצר סרט כמו שהיא מבינה וזה מנצח. עשרות אלפי אנשים רואים אותו, זה שודר בלוויין ונמצא באתר של ש"ס ויחולק במאות אלפי עותקים בכל הארץ".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד