י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

פגועי נפש סיימו את הש"ס

בהוסטל 'מרפא לנפש' המיועד לדירים בשיקום נפשי, סיים אחד הדירים את הש"ס. במסיבת הסיום המרגשת נכחו רבנים, אישי ציבור, וגורמי מקצוע ממשרד הבריאות שהזילו דמעה מהמעמד המרגש

יו"ר הארגון שמואל פולק, הגרי"מ לאו, ויעקב אשר
יו"ר הארגון שמואל פולק, הגרי"מ לאו, ויעקב אשר

לראשונה ברשת ההוסטלים והדיור המוגן של "מרפא לנפש" דייר הנמצא בתהליך שיקום סיים את הש"ס וקיבל הסמכה לרבנות. לרגל הסיום ארגנה הנהלת הרשת מעמד חגיגי בנוכחות רבנים, אישי ציבור וגורמי מקצוע ממשרד הבריאות.

לאחר שנתיים שהדייר שהה בהוסטל של "מרפא לנפש", התקדם באמצעות תוכנית שיקומית ייחודית שהותאמה לו ע"י גורמי המקצוע בארגון ושולב בהצלחה רבה בקהילה במסגרת דיור מוגן של "מרפא לנפש".

הדיור המוגן מעניק לפגועי הנפש עצמאות לצד קבלת יד תומכת, מנחה ומקצועית מצד אנשי "מרפא לנפש". במסגרת הדיור המוגן קיבל הדייר את הכלים המתאימים ועשה חיל בלימוד הש"ס מתוך התמדה ומסירות יוצאי דופן. בעידודם של ראשי הארגון הציב לעצמו הדייר משימה לסיים את הש"ס בתוך 7 שנים ובמקביל אף ללמוד הלכות איסור והיתר. למרבה ההפתעה וההתרגשות סיים הדייר את הש"ס ואף עמד בהצלחה במבחני הרה"ר בהלכות איסור והיתר וקיבל הסמכה לרבנות.

לרגל האירוע יוצא הדופן התקבצו ובאו מכל קצוות הארץ. רבנים, אישי ציבור ואנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש. במעמד המרגש סיים הרב ב. את הש"ס, לאחר הסיום אמר כי "לולא התמיכה, הסיוע והעידוד של ראשי הארגון, הצוות המקצועי וחבריו לדיור המוגן לא היה מגיע למעמד נכבד ומרגש זה. המעמד של קידוש שם שמיים התקיים בהשתתפותם של ההנהלה, הצוות המקצועי של הארגון וכמאה דיירי ההוסטל והדיור המוגן של "מרפא לנפש" בעיר בני ברק.

הרה"ר לשעבר ורבה הראשי של תל-אביב הגרי"מ לאו, הביע את התרגשותו מן המעמד והתפלאותו מזיכרונו המופלא וידיעותיו המדהימות של אותו דייר, הרב ב.. הוא ציין "כי כדי להגיע לסיום הש"ס ישנן 2 סגולות מוכחות: האחד הוא לברך בתורה תחילה, והשני הוא ההתמדה והשינון למרות הקשיים והמגבלות העומדות בפני כל אחד ובטח בפני חתן השמחה דנן".

הגריש"א שטרן רבה של מערב העיר ב"ב ודיין בבית דינו של הגר"ש וואזנר, המלווה את הארגון על היבטיו ההלכתיים והתורניים אמר כי כבר יצא לו להיות במספר רב של חגיגות סיום הש"ס, אך לראשונה בחייו התרגש כל כך ממעמד נדיר זה "כמי שמכיר את ההוסטל ואת הדיירים שמתגוררים בו, על קשייהם בחיי היום יום ועל התמודדותם הקשה על כל צעד ושעל ולמרות זאת הצליח להגיע לפסגה לה שואפים, אפילו אדם רגיל לא מצליח להגיע לפסגה זו, שכל יהודי שואף להגיע אליו" הגריש"א שטרן שליט"א הביא את הפסוק "עליונים ששו ותחתונים עלזו" שזה הוא ודאי שמחה גדולה בשמיים ומהווה אות כבוד וגאווה לעיר בני ברק, שבה מתגורר אברך כזה"

ראש עיריית ב"ב, יעקב אשר, שמזה שנים ארוכות שותף בפעילות הארגון ומסייע לצרכים המיוחדים של דיירי הוסטלים והדיור המוגן בעיר אמר כי "אנחנו גאים שבעיר בני ברק יש ארגון מסוג זה שתומך בפגועי הנפש באמצעות תוכניות שיקום ייחודיות ומתקדמות בהוסטלים ובדיור מוגן נפרדים לגברים ולנשים".

הרב חנניה צ'ולק, יו"ר עזר מציון אמר כי "אני מתפעם מגודלו של ארגון 'מרפא לנפש' שבו אני מבקר היום לראשונה", הוא הוסיף ואמר כי מהיכרותו "את האוכלוסייה המיוחדת הזו של נפגעי הנפש, שיטות השיקום של הארגון במסגרות הדיור השונים לאוכלוסייה זו בעיר, ניכר עליהם כי במקום זה הם מקבלים את המיטב".

ד"ר עוזי שי, הפסיכיאטר המחוזי – מחוז ת"א, אמר כי על הרב ב. אפשר לומר את המשפט מפרקי אבות "יגעת ומצאת תאמין". ו"תורת ה' תמימה משיבת נפש", תרתי משמע.

מר יחיאל שרשרבסקי ממונה שיקום ארצי משרד הבריאות, אמר כי "למעשה איני מתפעל מיכולתם של נפגעי הנפש להגיע להישגים גבוהים בתחום ההשכלה. אך להגיע למעמד של סיום הש"ס, זה עדיין אירוע יוצא דופן שלא נתקל בו מעולם. השינוי צריך לבוא, אפוא, אצל התייחסות של הציבור אל אוכלוסיה זו כאל שווים בין שווים".

כמו כן השתתפו במעמד חבר הנהלת עיריית ב"ב, הרב שלמה שטרן וגב' שרה קריאל, רכזת שיקום אזורית במשרד הבריאות.

"מרפא לנפש" - הרשת הישראלית לשיקום בקהילה הוקמה לפני שני עשורים במטרה לסייע בשיקום פגועי נפש. הרשת נחשבת לפורצת דרך בתחום השיקום בקהילה, וכיום מפעילה הרשת למעלה מתריסר הוסטלים, ועשרה מרכזי דיור מוגן לשילוב פגועי נפש בקהילה. כמו כן מפעילה "מרפא לנפש" עשרות תוכניות קהילתיות בפריסה ארצית למטרה זו.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד