י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ספרי הקודש ניצלו

מידע על בית הכנסת בתל-אביב שנותר שמם ובו מוטלים בביזיון ספרי קודש רבים, הביא לפעילות מהירה של הצלם עוזי ברק ולשכת הגרי"מ לאו: מתנדבי זק"א הגיעו ואספו את הספרים לגניזה

פעילי זק"א בתל אביב. צילום: עוזי ברק
פעילי זק"א בתל אביב. צילום: עוזי ברק

מחזה מזעזע של ביזוי ספרי קודש וחילול בית הכנסת, התגלה השבוע בבית הכנסת 'בית יוסף' ברח' ברדיצבסקי 3 בת"א. בהתערבות הצלם עוזי ברק, הגיעו למקום מתנדבי זק"א מחוז ת"א, ארזו את כל ספרי הקודש והעבירו אותם לקבורה לגניזה.

המקרה נחשף, אודות לערנותו של עובד בחברת שליחויות 'רץ כצבי' מב"ב, שהיה צריך להעביר דואר אל כתובת ברח' ברדיצבסקי. במהלך חיפוש הכתובת, התגלה לנגד עיניו מחזה מזעזע של חילול בית הכנסת ושל מאות ספרי הקודש המוטלים בביזיון. השליח התקשר מידית למערכת 'קו עיתונות דתית' והודיע את שראו עיניו.

הכתב עוזי ברק, שהופקד על הטיפול בנושא, מיהר למקום ונחרד אף הוא ממראה עיניו. הוא מיהר לפנות ללשכת הרב הראשי, הגאון רבי ישראל מאיר לאו, ויחד עם ר' רובי זר, הוזעקו למקום כמה אברכים ממתנדבי זק"א מחוז ת"א.

המתנדבים שהגיעו למקום בשעות הערב, הביאו תאורת חירום. כשהודלקה התאורה באולם בית הכנסת, הזדעזעו המתנדבים לראות כמה חתולים שנבהלו וקפצו מתוך ארון הקודש הפרוץ, שם מצאו מנוחה על ערימת ספרי קודש. על רצפת בית הכנסת היו פזורים ספרי קודש רבים, כאשר חלקם קרועים ובלויים, ונראה כי דרכו עליהם פעמים רבות.

במשך זמן רב שהו המתנדבים בבית הכנסת, אספו את כל הספרים בחרדת קודש לתוך שקיות ניילון גדולות, העמיסו אותם בניידת של יחידת זק"א ולקחו אותם לקבורה בגניזה.

ר' צבי חסיד, ראש צוות זק"א במרכז ת"א, סיפר: "כשקיבלנו את ההודעה על ביזוי תשמישי הקדושה, ראינו בזה משימת קודש, כמו בכל מקרה אחר של חסד של אמת. לקחנו את הספרים והחפצים לגניזה בהקדם ובכבוד הראוי".

לפני עשרות שנים התגוררו חרדים רבים בת"א, ובעיר פעלו עשרות קהילות ובראשם אדמו"רים. בית הכנסת 'בית יוסף' שימש בעבר תושבים שנמנו על קהילת וארקי ואמשינוב.

במשך השנים, רבים מהם עזבו את העיר ועברו להתגורר בערים אחרות, וחלקם עברו לעולם שכולו טוב. כך נוצר המצב שישנם מקומות רבים בת"א ששימשו כבתי כנסת וכישיבות, אך אין מי שיטפל בהם והם נמצאים בעיזבון גדול. יש בתי כנסת שזכו לרעינון וכוחות צעירים ממלאים אותם, אולם לא כזה היה גורלו של בית הכנסת זה, שנותר עזוב והפך מקלט לחסרי בית, שעשו במקום ככל העולה על רוחם.

מלשכת הרב הראשי הגרי"מ לאו, נמסר: "לשכת הרב והמועצה הדתית בעיר, עושים הכל בכדי לשקם מקומות אלו ואף להביא למקום אברכים צעירים ולטפח מחדש את הקהילות העזובות. ברוב המקרים אין לנו מידע על הנעשה בשטח, היות ומדובר במקומות שהם רכוש פרטי, או שהם שייכים לעמותות והם לא מקומות ציבוריים או עירוניים. באם יש מידע על מקומות נוספים כאלו נשמח לטפל בבעיה בהקדם".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד