י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

שלא תמצאו עצמכם מתבוססים בבוס

אתם מובטלים שעוסקים בלחפש עבודה? חדשים בשוק? זה עתה התחלתם לעבוד? עובדים ותיקים שמרגישים קצת שחוקים? גלית בר מגישה טיפים שיעזרו לכם להתחיל ברגל ימין או סתם לשפר את המצב הנוכחי

לומדים בקורס של מנפאוור מחשבים. צילום אילוסטרציה
לומדים בקורס של מנפאוור מחשבים. צילום אילוסטרציה

בין אם אתם מובטלים שעוסקים בלחפש עבודה, בין אם אתם חדשים בשוק, וזה עתה התחלתם לעבוד, ובין אם אתם כבר עובדים ותיקים שמרגישים קצת שחוקים - מוגשים לכם כמה טיפים שיעזרו לכם להתחיל לעבוד ברגל ימין, או סתם לרענן את המצב הנוכחי בעבודה, ואפילו לשפר אותו.

- הקפידו על דיוק ועמידה בלוח הזמנים. אין בוס שאוהב איחורים, ואיחור מעולם לא הוסיף לעובד כלשהו נקודות זכות. ככלל, עדיף תמיד ששמכם יתגלגל במסדרונות בהקשרים חיוביים, ולא כשם נרדף ל"מאחר הכרוני". אם אתם דווקא כן מעוניינים ליצור רושם חיובי, מומלץ אפילו להגיע כמה דקות לפני השעה הרשמית של תחילת העבודה. אין ספק שזה לא יכעיס את הבוס.

מנגד, אין סיבה להפגין את הדייקנות המופלאה שלכם דווקא בשעת סיום העבודה. אם רבע שעה לפני הזמן שאתם מסיימים לעבוד "תסגרו את הבסטה", תארזו את התיק, ותעברו לעמדת זינוק לכוון דלת היציאה – לא תעוררו הערכה רבה.

- הופעה מסודרת ונקיה, במיוחד במקום עבודה חדש, היא אחד הכללים הבסיסיים לרושם טוב. עובד שמופיע בצורה מרושלת, בבגדים מוכתמים או מקומטים איננו מעורר כבוד גדול, וכבר אמר מי שאמר כי "הבגד עושה את האדם". עדיף להקדיש דקה קצרה לסקירה מהירה של הבגדים, מאשר ימים שלמים למחיקת הרושם הרע של הופעה גרועה.

- אל תתביישו לבקש עזרה מעמיתיכם לעבודה. אם אתם חדשים בעבודה, אין טעם לנסות בכח להסתדר לבד, ולהוכיח לכולם עד כמה אתם מוצלחים. בתור עובדים חדשים סביר להניח שהכללים והדרישות של המקום עדיין לא נהירים לכם, ואף אחד לא מצפה מכם להבין הכל לבד. עדיף תמיד לשאול ולהעזר, מאשר להיקלע אחר-כך לתקלות מביכות, הנובעות מחוסר הידע שלכם. אם אתם כבר ותיקים ובעלי נסיון, אל תחושו כי בקשת עזרה מהחבר היא פחיתות כבוד מצדכם. עדיפה אי הנעימות הרגעית של הבקשה לסיוע, מאשר ההרגשה הגרועה שעלולה להיות מהכשלון שיבוא כתוצאה מההמנעות ממנה.

- אל תצפו מיד לפידבקים, ואל תתאכזבו כשהם לא מגיעים. בעבודה, בשונה מלימודים למשל, שבהם לכל מבחן ומשימה יש ציון, לא תמיד רואים את התוצאה של המאמץ, ולא מקבלים תגובה חיובית על כל הצלחה. צריך להרגיל את עצמנו לסיפוק אישי מהצלחתנו, ולא להיות תלויים במחמאות של אחרים.

- צרו קשרי ידידות טובים עם הקולגות שלכם. אם יהיו לכם חברים בעבודה, תאהבו לבוא אליה, יתחשק לכם הרבה יותר להשקיע בה, וגם לא תתקעו כשתצטרכו עזרה.

- הרבו לפרגן ולהחמיא לאחרים. מחמאות עושות טוב לאחרים ואינן לוקחות מכם שום דבר. אם תרבו להחמיא, גם על רעיונות שנשמעים לכם "לא מאוד חכמים", או כאלה שהייתם מעדיפים שהיו עולים בראשכם ולא במחו של החבר, תאהיבו את עצמכם על החברה, ותחזקו את מעמדכם בה.

- המנעו ככל האפשר מחיכוכים ועימותים. לדוגמא, אם אתם עובדים בסביבת מחשב, והמחשב שלכם נדלק רק באמצעות המתג שממוקם דווקא ליד מקום מושבו של השכן מהכסא הסמוך, והמסמכים שלכם נשלחים למדפסת של העמית מן הקצה השני של המשרד, השתדלו לקבל ברוח טובה את שגיונותיהם הרגעיים, ולא לכעוס כשהם מסרבים לכבות/להדליק/לנתק את מה שבקשתם. למרות שהאווירה במשרד היא תחרותית לפעמים, השתדלו להיות אלה שמשרים אווירה טובה, ותרו, החליקו פינות, ואתם תהיו הראשונים שתרוויחו מכך.

- התחלתם עבודה חדשה? אתם מחפשים דרכים להתבלט ולהוכיח את שלל כישוריכם וכשרונותיכם? מוטב שלא תעשו זאת באמצעות עודף של עצות לאחרים. אנשים באופן כללי אוהבים יותר לתת עצות מאשר לקבל, ואדם שמגיע כשבאמתחתו שלל רעיונות לכולם, איך הם יוכלו להשתפר ולהתיעל, בדרך כלל לא יתקבל בברכה. אם אתם בכל זאת רוצים להבליט את עצמכם ולהיות פנים מוכרות בשטח, אפשר לעשות זאת גם בדברים שלא קשורים ישירות לעבודה עצמה. כמו, להתנדב להכין עוגת יומהולדת לחבר, לארגן את המתנה לבוס וכדומה.

ככלל, למרות הדחף הטבעי לנסות מיד להשתלב ולהכנס לעניינים, מומלץ לפחות בימים הראשונים לשמור על פרופיל נמוך. בעבודה, כמו בכל מקום, יש נורמות מסוימות: התנהגותיות, חברתיות וכאלה המשפיעות על שיטות העבודה. אם תשבו בשקט כמה ימים, ותנסו להפנים איך מצפים ממכם לפעול ולהתנהג, תוכלו להשתלב בצורה טובה וטבעית, ולא מגושמת וטורדנית.

- טעיתם / לא הצלחתם לבצע משימה שהטילו עליכם, אל תסבכו את המצב עוד יותר על ידי שמירת הענין בסוד. קחו נשימה עמוקה, גשו לבוס והודו על האמת. אין צורך לעשות זאת בראש מורכן ובפרצוף גדוש תבוסתנות. כולנו בני אדם, ולכולנו קורים "פשלות" מדי פעם, אפילו לבוס -למרות שהוא לא טורח לספר לכם על כך. אם תראו לו שאתם רגועים, ועדיין לא סבורים שהעולם "נחרב" בעקבות הטעות שלכם, יתכן מאד שהבטחון שלכם ירגיע גם אותו, ויתן לו הרגשה שכל טעות אפשר גם לתקן.

- היו חכמים, חשבו על כל דבר כמה שניות טרם הביצוע, כדי שלא תמצאו את עצמכם מתבוססים בבוס.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד