י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

זהירות: ההשמנה מידבקת

מחקר חדש קובע: נגיף ה"אדנו-וירוס ‭"36‬ שגורם להצטננות וכאב גרון עלול להישאר בגוף ולגרום לתאי השומן להכפיל את עצמם. ההדבקה מתרחשת באמצעות שיעול, עיטוש ואפילו לחיצת ידיים

זהירות: ההשמנה מידבקת


מדען אמריקאי מודיע: השמנת יתר יכולה להיות, במקרים מסוימים, פשוט מחלה מדבקת. במילים אחרות: ניתן להידבק בהשמנה מנגיף שדרכי ההתפשטות שלו דומות לאלו של מחולל ההצטננות וההתקררות הנפוצה.

לדבריו, יש אנשים שכאשר הם משתעלים או מתעטשים בקרבת בני אדם אחרים או לוחצים ידיהם מבלי שנטלו אותן תחילה - בעצם מדביקים את סביבתם בנגיף שגורם להשמנת יתר.

פרופסור ניקהיל דהורנדהאר, מדען ממוצא הודי, מהמרכז למחקרים בביו־רפואה באוניברסיטת לואיזיאנה, ציין שבידיו נתונים על יותר מאלף אנשים שנראה כי השמנת היתר שלהם נגרמה מהנגיף. הימצאותו בגופם אושרה בבדיקת דם.

השמנת היתר נחשבת למגיפה עולמית. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, יותר ממיליארד בני אדם סובלים מעודף משקל ניכר, ושליש מהם מהשמנת יתר. שיעורם של האחרונים גדל באזורים שונים בעולם פי שלושה בעשרים השנים האחרונות. לדברי המדען, יש אנשים שנדבקו בנגיף והם עדיין אינם יודעים זאת.

לאור זאת, הוא אמר, נראה שאחד מכל שלושה אנשים המוגדרים כסובלים מהשמנת יתר נפל קורבן לנגיף המדבק, המוכר למדענים בשם אדנו-וירוס ‭.36‬ הנגיף גורם בדרך כלל לשיעול, לכאבי גרון חדים, לשלשול או לדלקת בלחמית העין, ומחקר חדש העלה שהוא גורם גם לתאי רקמת השומן בגוף להתרבות ולהכפיל מספרם - מה שמוביל לעלייה במשקל.

על פי הדיווח שמסר פרופסור דהורנדהאר, ‭33%‬ מקרב הסובלים כיום מהשמנת יתר נדבקו באדנו- וירוס 36 בנקודת זמן כלשהי בחייהם. הם העלו במשקל זמן רב לאחר ההידבקות, לאחר שלכאורה היה נדמה להם שהחלימו מהתופעות הרגילות של ההתקררות. על פי מחקרו, הנגיף לא נעלם מהגוף. במשך שלושה חודשים הוא גורם לתאי השומן להתרבות, דבר שמוביל לעלייה במשקל. במקביל, בתקופה זו מתרחשת הדבקה של אנשים אחרים הנמצאים בקרבת הנשא. המחקר החדש מאשש מחקרים קודמים בתרנגולות ובעכברים, לפיהם קיימת אפשרות שהם משמינים בגלל נגיף.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד